Zucht, zakelijk rijden wat een pret

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Dommel

Re: Zucht, zakelijk rijden wat een pret

Berichtdoor Dommel » 26 Feb 2014, 17:35

Men kan toch niet controleren hoevaak je een kar erachter hebt hangen...!
Je hebt een juist een 130 omdat je zo makkelijk de spullen achterin die bak kan doen.

Roger B. schreef:in elk geval niks wat hier in NL verzonnen is, zoals in een van de links te lezen is wordt de controle op deze wet in Duitsland oa scherper gevoerd dan in NL, daar worden ook voertuigen bekeurd die de mogelijkheid van aanhanger hebben, ook wanneer ze niet met aanhanger rijden

Maar daar is dan niks aan 't handje als de auto privé staat en gewoon een gezinsauto is. Wordt natuurlijk anders als deze als een commercial is uitgevoerd. M'n LaRo staat prive en een deel van de zakelijke ritten schrijf ik op en noteer ik de kilometerstanden. Deze verreken ik dan met prive voor 19 rotcenten per kilometer...
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 28 Feb 2014, 14:26

Dat is naar zeg. Dat wist ik dan weer niet. Leuker kunnen ze het niet maken. En makkelijker dus ook niet!
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Feb 2014, 16:56

had een mailtje gestuurd met twee "hypothetische" situaties:

de eerste:
Ik ben met een grijs kenteken bestelbusje onderweg als monteur voertuigvolgsystemenop lokatie, ik "vervoer"mijn gereedschap, inbouw materialen en max 10 trackingsystemen. de bus weegt max 2800kg en er zit een trekhaak onder waar 2000kg aan mag.
moet ik rij-en rusttijden registreren?
is een tachograaf verplicht in deze bus?

de tweede:

Ik heb privé een terreinwagen met een GVW 3500kg en een trekhaak met max aanhangergewicht van 3500kg. omdat ik meer dan 10% zakelijk rij met deze auto is het een grijs kenteken.
de zakelijk gereden kilometers declareer ik vanuit privé op de zaak.
Ik rij per week pakweg 8 uur zakelijk en 5 uur prive. zowel privé als zakelijk rij ik weleens met een aanhanger. ook (met name privé) rij ik weleens in het buitenland.
Moet ik rij-en rusttijden registreren(en alleen zakelijk, of totaal?) en is een tachograaf verplicht?

zoals zo vaak is volledig beantwoorden van de vraag lastig, dus hebben ze alleen over de tachograaf geantwoord, niet over de plicht om rij- en rusttijden te registreren an zich ( bij voertuigen boven de 500kg zou dat al verplicht zijn)

Het antwoord van IVW

Geachte heer,

1. In Nederland wordt niet gekeken of u een trekhaak heeft en eventueel boven de 3500 kg uit kan komen. In Duitsland is dit wel het geval. In Duitsland zou u dus een bekeuring kunnen krijgen voor het rijden zonder tachograaf.

2. Wanneer u zakelijk rijdt en een aanhangwagen hebt aangekoppeld dient u een tachograaf te hebben. Het eventuele gebruik hiervan kunt u terug vinden op onze site:

http://www.ilent.nl/onderwerpen/transpo ... achograaf/

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

DUS zodra je zakelijk onderweg bent met een combinatie (of voertuig dat combinatie kan vormen in het buitenland) met een max toelaatbaar gewicht van meer dan 3500 kg moet je als je niet aan de eerder aan bod gekomen uitzonderingseisen voldoet een tachograaf in de auto hebben.....

kortom ik loop dagelijks kans op een boete in duitsland omdat mijn transporter een trekhaak heeft, maar geen tachograaf

Edward kan met zijn 130 privé zoveel rijden als ie wil met of zonder kar, gene tacho nodig...doet ie een meter zakelijk dan moet ie OF een tachograaf, OF aantonen dat ie aan de uitzonderingseisen voldoet.. rijdt ie in het buitenland zakelijk moet er domweg zo'n ding in
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mar 2014, 16:25

Wat ben ik blij dat ik geen trekhaak heb :ugeek:

Een min of meer gelijksoortig verhaal kwam jaren geleden ook al eens langs.
Toen leek het nog dramatischer mbt de grenswaarden, en toen hebben verschillende mensen overwogen (of zelfs daadwerkelijk stappen gezet) om de auto terug te laten keuren ... dat is denk ik de reden van het bestaan van Defender 90 met een laadgewicht van 500 kg.

Groeten MarcS

PS De EU regels zijn vaak zo slecht nog niet, veelal zijn het de overprecieze vertalingen in nationale regelgeving die de EU-regels onmogelijk maken.
Misschien waren we beter af geweest als Napoleon in 1815 niet in Waterloo zijn Waterloo haalde - het scheelde sowieso maar weinig en Napoleon had gewonnen. (We hadden dan in ieder geval een betere klassieke- en daarnaast een cultuur-radiozender, en dagelijks leuk nieuws over wat Sarkozy - alias Petit Nicolas - nu weer voor juridische akkefietjes heeft.)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Mar 2014, 20:34

en dat was net zo erg geweest als wanneer adolf gewonnen had en we nu allemaal in gemanie woonden :roll: :lol:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mar 2014, 20:44

Roger B. schreef:en dat was net zo erg geweest als wanneer adolf gewonnen had en we nu allemaal in gemanie woonden :roll: :lol:

We (nu ja niet iedereen hier) wonen nu toch ook in een extra-territoriale Duitse deelstaat - de enige met een koningshuis (dat ook grotendeels duits is).
Als Napoleon had gewonnen waren we 2 eeuwen eerder onze koloniën kwijt geraakt, dat was wellicht ook zo gek nog niet geweest, aan de andere kant hadden we tot 1962 meegedaan met de strijd in Algerije (en dat was geen pretje: 5 % van de dienstplichtigen kwam terug in een kist).

Groeten MarcS

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 27 Mar 2014, 21:06

Ach "alles hep sun voordeel": nu is er een argentijnse koningin, dat maakt het wel internationaler.... 8-)
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mar 2014, 21:15

Whitehorse schreef:Ach "alles hep sun voordeel": nu is er een argentijnse koningin, dat maakt het wel internationaler.... 8-)

Argentijns ? dus uiteindelijk weer van Spaans bloed, dus een koninging (uh eigenlijk gewoon nep-prinses) van Hispanje ??

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”