fietsersvervuiling uit het "ijsland 2014" topic

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: IJsland 2014

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jan 2014, 18:59

Thimba schreef:Een maal met de Land Rover en twee maal op de fiets.

Misschien ben ik helemaal abuis maar IJsland en de fiets .... dat ken ik alleen van een verhaal van Tim Krabbé.
Ik ben erg van de fiets (net nog weer bijna invalide gereden door zo'n hufterige Connexxion stadsbus ...'t begint niet voor niks met con ...), maar voor m'n plezier ga ik toch graag naar een iets warmer, en stabieler klimaat (nu ja, ik heb begrepen dat het klimaat op IJsland best stabiel is: nl permanent onbetrouwbaar, of is dit een karikatuur).
't Is natuurlijk wel waar dat het bij de gebruikelijke zomerse temperaturen in Frankrijk boven het asfalt soms ondraaglijk heet is (soms wordt ook het asfalt zo heet dat het zich dan IN de spatborden klem zet). Maarrr ... als het warm is geeft de fiets juist nog weer wat rijwind en soms is fietsen dan beter als stilstaan.

Groeten MarcS

Thimba

Berichtdoor Thimba » 25 Jan 2014, 20:12

Landmarcs schreef:
Thimba schreef:Een maal met de Land Rover en twee maal op de fiets.

Misschien ben ik helemaal abuis maar IJsland en de fiets .... dat ken ik alleen van een verhaal van Tim Krabbé.

Tsja, is een avontuur. Ik ben het land tweemaal doorkruist van noord naar zuid en weer terug. Een beleving voor iedere rechtgeaarde wereldfietser! Dat was 3 jaar geleden.

Maar een maand met mijn zoon en de Defender was weer een heel andere ervaring. Wat een paradijs voor piste rijden! Kost wat, maar onververgetelijk! :D

Cheers,

Gee

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jan 2014, 21:20

Ik vind Pays Basques - Pays Bas ook wel een "ervaring" -- vooral als tegen de verwachting in het twee weken noorden wind is (waardoor het in het warme Zuiden helemaal niet zo vreselijk warm was). Maar we dwalen af.

MarcS

Han de Ridder

Berichtdoor Han de Ridder » 26 Jan 2014, 14:49

Landmarcs schreef: zo'n hufterige Connexxion stadsbus

Wil jij je een beetje inhouden, brave borst? Weet je hoeveel hufterige fietsers een buschauffeur op een dag moet ontwijken? Die tot de groep 'kwetsbare verkeersdeelnemers' behoren en daar vet misbruik van maken? Tong uitsteken, middelvinger opsteken, zonder te kijken naar welke voorrangs- of fatsoensregel dan ook zich door het verkeer heenslingeren?
Je rijdt zelf zeker foutloos op je hobbyfietsje?

Han de Ridder.
Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.

Landmarcs

fietsersvervuiling uit het "ijsland 2014" topic

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2014, 15:13

Han de Ridder schreef:
Landmarcs schreef: zo'n hufterige Connexxion stadsbus

Wil jij je een beetje inhouden, brave borst? Weet je hoeveel hufterige fietsers een buschauffeur op een dag moet ontwijken? Die tot de groep 'kwetsbare verkeersdeelnemers' behoren en daar vet misbruik van maken? Tong uitsteken, middelvinger opsteken, zonder te kijken naar welke voorrangs- of fatsoensregel dan ook zich door het verkeer heenslingeren?
Je rijdt zelf zeker foutloos op je hobbyfietsje?

Han de Ridder.

Dag Han,

Ik probeer me in te houden, maar een bus die zonder te kijken rechtsaf slaat en dan eerst excuus maakt met "ik heb u niet gezien" -- ik spreek een chauffeur zo mogelijk aan, middelvingers etc zijn niet mijn ding, ik zou in de consternatie niet eens weten welke vinger -- in tweede instantie meende de chauffeur dat ik niet rechts naast hem had moeten rijden .... (dan wordt ik toch wel een beetje boos) ... fouten kan je maken, en als ik met de 110HT rijd weet ik dat je erg goed moet spiegelen .... maar enige "zelfbespiegeling" was op z'n plaats.

Voor het goede begrip, het was hier http://goo.gl/maps/XdXht waar de bus terwijl hij naast mij reed ineens naar rechts kwam.

Groeten MarcS

PS HH. Moderatoren: Als dit teveel van het rechte pad afwijkt ... haal dan ons onderonsje maar weg.

Thimba

Berichtdoor Thimba » 26 Jan 2014, 16:12

Landmarcs schreef:PS HH. Moderatoren: Als dit teveel van het rechte pad afwijkt ... haal dan ons onderonsje maar weg.

Een Connexxion stadsbus op IJsland? :roll:

Cheers,

Gee

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2014, 18:08

Landmarcs schreef:
Dag Han,

Ik probeer me in te houden, maar een bus die zonder te kijken rechtsaf slaat en dan eerst excuus maakt met "ik heb u niet gezien" -- ik spreek een chauffeur zo mogelijk aan, middelvingers etc zijn niet mijn ding, ik zou in de consternatie niet eens weten welke vinger -- in tweede instantie meende de chauffeur dat ik niet rechts naast hem had moeten rijden .... (dan wordt ik toch wel een beetje boos) ... fouten kan je maken, en als ik met de 110HT rijd weet ik dat je erg goed moet spiegelen .... maar enige "zelfbespiegeling" was op z'n plaats.

Voor het goede begrip, het was hier http://goo.gl/maps/XdXht waar de bus terwijl hij naast mij reed ineens naar rechts kwam.

Groeten MarcS

PS HH. Moderatoren: Als dit teveel van het rechte pad afwijkt ... haal dan ons onderonsje maar weg.

Iedere automobilist weet dat je niet rechts mag inhalen en iedere fietser weet dat dit een bloedlinke actie is omdat je erg makkelijk over het hoofd gezien wordt. Zeker door een chauffeur ineen voertuig van zoveel ton en zoveel meter lang. Ipv die chauffeur verwijten te maken zou ik het eerder bij jezelf zoeken....... :shock: :shock: :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2014, 18:27

Edward schreef:
Landmarcs schreef:
Dag Han,

Groeten MarcS

Iedere automobilist weet dat je niet rechts mag inhalen en iedere fietser weet dat dit een bloedlinke actie is omdat je erg makkelijk over het hoofd gezien wordt. Zeker door een chauffeur ineen voertuig van zoveel ton en zoveel meter lang. Ipv die chauffeur verwijten te maken zou ik het eerder bij jezelf zoeken....... :shock: :shock:

Edward, je overschat mijn wielertalenten. Ik fiets best door maar hier was sprake van een fietsstrook (zie mijn Google-linkje) waarop ik met ± dezelfde snelheid reed als de bewuste bus. Ik ken de routes van de verschillende bussen niet, en verwacht dat een bus die naast een fiets rijdt en zijn clignoteur naar rechts uitzet ook kijkt wat er naast hem zit. Bovendien ... als er sprake is van een fietsstrook - zoals hier - gaat jouw "rechts-inhaal-verbod" sowieso niet op, bij zo'n fietsstrook dien je als je afslaat extra alert te zijn, als je dan iemand aanrijdt ben je per definitie fout (niet dat dat veel helpt voor de invalide gereden fietser).
Hoe het verder wettelijk geregeld is in andere gevallen weet ik niet precies, de alledaagse praktijk is in ieder geval precies omgekeerd. De fietser wordt geacht rechts op de weg te rijden en ...'t wordt nog onveiliger als je fietsen links en rechts op de weg zou willen.

Ik fiets overigens liever ook niet helemaal rechts op een gewone weg: Enerzijds heb je de openslaande autodeuren die je daar naar het leven staan, anderzijds wordt je dan soms heel krap ingehaald omdat je veel te laat wordt opgemerkt.

Groeten MarcS

fenix2

Re: fietsersvervuiling uit het "ijsland 2014" topic

Berichtdoor fenix2 » 26 Jan 2014, 22:29

Voor mijn werk rij ik op een BE combinatie met een aanzienlijke dode hoek en in amsterdam heb je extra ogen nodig om de fietsers in de peiling te houden. Die snappen er gemiddeld weinig van hoe onzichtbaar ze soms kunnen zijn voor een automobilist.

Met die ervaring zit ikzelf ook anders op de fiets en zoek ik in lastige situaties oogcontact met de automobilist met wie ik mogelijk in de knoop kom. Geen oogcontact is voor mij ruimte houden en niet ernaast gaan zitten.

groetjes, Fenna
Afbeelding

Edward

Re: fietsersvervuiling uit het "ijsland 2014" topic

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2014, 22:39

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven rij ik in 2 weken ongeveer 30 keer de stad rond en er is geen groter tuig dan fietsers. Als ik zelf op de fiets zit ben ik waarschijnlijk bijna net zo erg.......

Bij rechtsaf slaan zet ik de 130 met de kar gewoon op de fietserstrook om te voorkomen dat ik iemand niet zie. (de 130 heeft een grote dode hoek en de Disco niet minder door die domme blinderingseis bij grijs kenteken) Dat wordt zeer niet gewaardeerd en tegenwoordig heb ik standaard reserve spiegels bij omdat er al een paar keer één van de 130 gemept is.....

We zijn ongelooflijk intolerant in Nederland en vooral in de grote steden. Ik ben altijd blij als ik weer naar huis kan na een weekje Eindhoven.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”