Edward schreef:Landmarcs schreef:Dag Han,
Ik probeer me in te houden, maar een bus die zonder te kijken rechtsaf slaat en dan eerst excuus maakt met "ik heb u niet gezien" -- ik spreek een chauffeur zo mogelijk aan, middelvingers etc zijn niet mijn ding, ik zou in de consternatie niet eens weten welke vinger -- in tweede instantie meende de chauffeur dat ik niet rechts naast hem had moeten rijden .... (dan wordt ik toch wel een beetje boos) ... fouten kan je maken, en als ik met de 110HT rijd weet ik dat je erg goed moet spiegelen .... maar enige "zelfbespiegeling" was op z'n plaats.
Voor het goede begrip, het was hier
http://goo.gl/maps/XdXht waar de bus terwijl hij naast mij reed ineens naar rechts kwam.
Groeten MarcS
PS HH. Moderatoren: Als dit teveel van het rechte pad afwijkt ... haal dan ons onderonsje maar weg.
Iedere automobilist weet dat je niet rechts mag inhalen en iedere fietser weet dat dit een bloedlinke actie is omdat je erg makkelijk over het hoofd gezien wordt. Zeker door een chauffeur ineen voertuig van zoveel ton en zoveel meter lang. Ipv die chauffeur verwijten te maken zou ik het eerder bij jezelf zoeken.......

Edward, je overschat mijn wielertalenten. Ik fiets best door maar hier was sprake van een fietsstrook (zie mijn Google-linkje) waarop ik met ± dezelfde snelheid reed als de bewuste bus. Ik ken de routes van de verschillende bussen niet, en verwacht dat een bus die naast een fiets rijdt en zijn clignoteur naar rechts uitzet ook kijkt wat er naast hem zit. Bovendien ... als er sprake is van een fietsstrook - zoals hier - gaat jouw "rechts-inhaal-verbod" sowieso niet op, bij zo'n fietsstrook dien je als je afslaat extra alert te zijn, als je dan iemand aanrijdt ben je per definitie fout (niet dat dat veel helpt voor de invalide gereden fietser).
Hoe het verder wettelijk geregeld is in andere gevallen weet ik niet precies, de alledaagse praktijk is in ieder geval precies omgekeerd. De fietser wordt geacht rechts op de weg te rijden en ...'t wordt nog onveiliger als je fietsen links en rechts op de weg zou willen.
Ik fiets overigens liever ook niet helemaal rechts op een gewone weg: Enerzijds heb je de openslaande autodeuren die je daar naar het leven staan, anderzijds wordt je dan soms heel krap ingehaald omdat je veel te laat wordt opgemerkt.
Groeten MarcS