De Eend

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Dragon

De Eend

Berichtdoor Dragon » 13 Jan 2014, 15:20

Het is toch wel opvallend hoe vaak op dit forum "De Eend" voorbij komt!
Misschien niet letterlijk, dan wel figuurlijk.
Nou mag ik mezelf toch wel een soort Eenden expert noemen, want heb er erg veel gehad, de bestelversie dan, en de overeenkomsten met een series of een defender zijn verbluffend.
De makkelijkste zijn; hij lekt, hij tocht, hij maakt teveel herrie, maar hij komt overal over en doorheen :roll:
Helemaal waar!
Er zijn ook grote verschillen. De Eend is goedkoop, betrouwbaar, zuinig en weegt nix...
Een landrover is duur, zwaar, zuipt, maar hoe betrouwbaar....
Eigenlijk zijn alleen de ruitenwissers, achterlichten en de richtingaanwijzers bij beide auto's echt hetzelfde.
Dat hebben de Fransen van de Engelsen gejat :lol:

Maar wat de Fransen met De Eend op de wereld gezet hebben mag toch wel uniek genoemd worden.
Ik heb nog nooit in een auto gereden met een betere wegligging als De Eend (af fabriek) op wat voor terrein dan ook.
Heb van alles geprobeerd om De Eend uit de bocht te krijgen, niet gelukt, zelfs niet op beijzelde wegen.
Een Defender valt gewoon om :lol:

Het is natuurlijk appels met peren vergelijken, weet ik, maar toch...
http://www.youtube.com/watch?v=JRdyFs960WA
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Lucas van Lierop

Re: De Eend

Berichtdoor Lucas van Lierop » 13 Jan 2014, 15:29

Ik vind bestel-eenden het leukst ;-)

Iets zegt mij dat Marc hieronder een mooi betoog gaat houden over Eend, afdwalend naar Franse auto's -> ->Treinen -> Fietsen etc, Marc kom er maar in ;-)
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2014, 15:42

Er is nog een overeenkomst: ook de Eend is een Meccano doos!

Vroeger heb ik ooit een kennis mogen helpen om een ouwe Eend uit de familie waarvan de body echt te rot was om te bouwen tot een Lomax met boat tail.

Dat is echt gewoon TE simpel!! :D :D Een errug leuk ding geworden. (plaatje is gewoon van het net getrokken, ben niet van de foto's)
Bijlagen
imgres.jpg
imgres.jpg (10.22 KiB) 5168 keer bekeken
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Nicogroennl

Berichtdoor Nicogroennl » 13 Jan 2014, 15:46

:lol:
Heb er zelf ok wel wat gehad, Eend, Diane, Ami en als laatste een Lomax 223, 3 wielige kitcar.
ook heel leuk, maar nogal beperkt in de ruimte aan boord 8-)

Dragon schreef:Het is toch wel opvallend hoe vaak op dit forum "De Eend" voorbij komt!
Misschien niet letterlijk, dan wel figuurlijk.
Nou mag ik mezelf toch wel een soort Eenden expert noemen, want heb er erg veel gehad, de bestelversie dan, en de overeenkomsten met een series of een defender zijn verbluffend.
De makkelijkste zijn; hij lekt, hij tocht, hij maakt teveel herrie, maar hij komt overal over en doorheen :roll:
Helemaal waar!
Er zijn ook grote verschillen. De Eend is goedkoop, betrouwbaar, zuinig en weegt nix...
Een landrover is duur, zwaar, zuipt, maar hoe betrouwbaar....
Eigenlijk zijn alleen de ruitenwissers, achterlichten en de richtingaanwijzers bij beide auto's echt hetzelfde.
Dat hebben de Fransen van de Engelsen gejat :lol:

Maar wat de Fransen met De Eend op de wereld gezet hebben mag toch wel uniek genoemd worden.
Ik heb nog nooit in een auto gereden met een betere wegligging als De Eend (af fabriek) op wat voor terrein dan ook.
Heb van alles geprobeerd om De Eend uit de bocht te krijgen, niet gelukt, zelfs niet op beijzelde wegen.
Een Defender valt gewoon om :lol:

Het is natuurlijk appels met peren vergelijken, weet ik, maar toch...
http://www.youtube.com/watch?v=JRdyFs960WA
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*

Dragon

Berichtdoor Dragon » 13 Jan 2014, 15:58

Edward schreef:Er is nog een overeenkomst: ook de Eend is een Meccano doos!

Vroeger heb ik ooit een kennis mogen helpen om een ouwe Eend uit de familie waarvan de body echt te rot was om te bouwen tot een Lomax met boat tail.

Dat is echt gewoon TE simpel!! :D :D Een errug leuk ding geworden. (plaatje is gewoon van het net getrokken, ben niet van de foto's)

De Eend is een mecanodoos vanwege het open karakter. De mensen die daarbij horen hebben dat ook. Een open karakter dus...

Shit....je zal je maar aangesproken voelen....het lijkt Koot & Bie wel :mrgreen:
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 13 Jan 2014, 19:01

Dragon schreef:
Edward schreef:Er is nog een overeenkomst: ook de Eend is een Meccano doos!

De Eend is een mecanodoos vanwege het open karakter. De mensen die daarbij horen hebben dat ook. Een open karakter dus...

Shit....je zal je maar aangesproken voelen....het lijkt Koot & Bie wel :mrgreen:

Inderdaad een geweldige auto. De besteleend die wij vroeguh hadden had ook heel letterlijk een open karakter, onder het gaspedaal lag namelijk een plaatje triplex, anders kon je á la Fred Flinstone meelopen. Dat was nog van vóór de APK...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 13 Jan 2014, 20:00

ik mis mijn 2cv v6 special matzwart met gifgroene velgen open uitlaat powerfilter afgedraaid vliegwiel en teller die zo ver ging dat i uit de meter viel :cry: :cry: :cry:
(ja ik was die levensgevaarlijke idioot sorry)

spijt als haren op me hoofd dat ik em niet gestald had toen ik de motor in de soep draaide

maar nu een dikke s2a :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2014, 20:22

de eend........... een van de weinige auto's waar je dood in blijft als je een aanrijding met een brommer krijgt :lol: :lol: :lol:

niet vooruit te branden, je moet geen last van zeeziekte hebben, en niet gesteld zijn op interieurafwerking...

maar je kunt er heel leuke dingen mee :mrgreen:
gone

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 13 Jan 2014, 20:36

Een maat van me was vroeger vrachtwagenchauffeur (voor de begrenzers) Als hij ingehaald werd door een 2cv gaf hij gas bij zodat de 2cv hem net niet in kon halen en gooide dan broodkruimels naar buiten. Eendjes voeren ^_^

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2014, 21:01

marcenvon schreef:Een maat van me was vroeger vrachtwagenchauffeur (voor de begrenzers) Als hij ingehaald werd door een 2cv gaf hij gas bij zodat de 2cv hem net niet in kon halen en gooide dan broodkruimels naar buiten. Eendjes voeren ^_^

Marc

Behalve dat brood heb ik dat eens gehad met een D1. Op de 58 van Tilburg naar Eindhoven haalde ik een vrachtwaggel in. Dat bleken er alleen 6 op een rij te zijn en toen ik de eerste voorbij begon te rijden kreeg ik kopwind en ging de D1 niet harder en kwam ik er niet voorbij, die huif op de tandemasser hielp natuurlijk nie mee nie.....

Die 5 anderen gingen mij er natuurlijk niet tussen laten. :D :D Dus vanaf Moergestel tot voorbij Best, waar er een paar banen bijkomen heb ik links gehangen met 90km/u.

Needless to say dat de leaseblikkers were not amused!! :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”