De Eend

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: De Eend

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2014, 17:20

Dragon schreef:..... Ze waren toch sterker dan je zou denken en hadden heel veel actieve veiligheid 8-)

Qua veiligheid zijn er plussen en minnen.

Op de slipschool gladde-baan bleek een besteleend beter te remmen als een VWGolf met ABS, je wordt misschien wel zee-ziek maar dat is ook wegligging: de wielen blijven contact met de weg houden.

En ... toch vooral geluk en weinig wijsheid: Mijn broertje is lang geleden met een 2CV onder een vrachtwaggel gereden. Dwz. een vrachtwaggel was aan het keren op een doorgaande weg ergens in Midden-Frankrijk en bovendien midden in de nacht. Het geluk was dat m'n broertje op het laatste moment, en geheel toevallig, in de goede richting heeft weggestuurd, en dat het 2CV motorblok net hoog genoeg zat om onder het chassis van de vrachtwaggel af te schaven en daarmee net genoeg (en beheerst) afremming te geven. Dat had dus op heel veel manieren anders, fouter kunnen aflopen.

Daarna heeft mijn broertje toch maar een rijbewijs gehaald ... hij kreeg overigens niet de schuld, en zelfs een vergoeding (hij reed begeleid, en kennelijk mocht dat toentertijd in Frankrijk -- hij reed overigens ook tamelijk goed, hij haalde z'n rijbewijs dan ook na een paar lessen -- toen hij nog zo klein was dat ie onder het stuur doorkeek parkeerde hij de auto al voor mijn moeder - een inparkeer-hulp avant la lettre).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Jan 2014, 17:41

Landmarcs schreef:[
En ... toch vooral geluk en weinig wijsheid: Mijn broertje is lang geleden met een 2CV onder een vrachtwaggel gereden. Dwz. een vrachtwaggel was aan het keren op een doorgaande weg ergens in Midden-Frankrijk en bovendien midden in de nacht. Het geluk was dat m'n broertje op het laatste moment, en geheel toevallig, in de goede richting heeft weggestuurd, en dat het 2CV motorblok net hoog genoeg zat om onder het chassis van de vrachtwaggel af te schaven en daarmee net genoeg (en beheerst) afremming te geven. Dat had dus op heel veel manieren anders, fouter kunnen aflopen.

Groeten MarcS

Dat hebben mij ouders ooit gedaan met een grote Amerikaan (ze reden vroeger niet anders bij ons en daarin heb ik dan ook leren rijden): met een gang van 80 vol remmend achterop een stilstaande vrachtwagen. :shock: :shock:

Gelukkig had zo'n ding een nogal lange neus en een beest van een V8 voorin zodat het letsel beperkt bleef tot de duimnagel van ma. Een agent zei toen tegen ma: "als u in een Eend of Kever had gezeten had u het nooit overleefd"!! :o

Afijn, kom ik een jaartje of twintig later met een Kever thuis, had ook een Eend kunnen zijn, kun je je voorstellen dat die niet op het erf kwam!! :lol: :lol:

Ik denk dat als ik nu een Eend of Kever erbij zou zetten voor de lol dat ik nog steeds grote problemen zou krijgen met ma... :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2014, 18:09

Edward schreef:
Landmarcs schreef:[

Groeten MarcS

Dat hebben mij ouders ooit gedaan met een grote Amerikaan (ze reden vroeger niet anders bij ons en daarin heb ik dan ook leren rijden): met een gang van 80 vol remmend achterop een stilstaande vrachtwagen. :shock: :shock:

Gelukkig had zo'n ding een nogal lange neus en een beest van een V8 voorin zodat het letsel beperkt bleef tot de duimnagel van ma. Een agent zei toen tegen ma: "als u in een Eend of Kever had gezeten had u het nooit overleefd"!! :o

Afijn, kom ik een jaartje of twintig later met een Kever thuis, had ook een Eend kunnen zijn, kun je je voorstellen dat die niet op het erf kwam!! :lol: :lol:

Ik denk dat als ik nu een Eend of Kever erbij zou zetten voor de lol dat ik nog steeds grote problemen zou krijgen met ma... :D :D

Was m'n broertje achterop die vrachtwaggel gereden dan was het ook heel anders afgelopen. De reden van het ongeluk was juist het feit dat de vrachtwaggel overdwars op de weg stond, dus nauwlijks zichtbaar, hij was aan het steken in een inrit om terug naar een gemiste zijweg te gaan.
Zo dwars, een beetje schuin met het chassis mee gaf het chassis dus net genoeg afremming. In het politierapport was keurig alles genoteerd .... de achterruit was schoon, alle andere ruiten waren stuk voor stuk stuk.

Oftewel: echt veilig is een 2CV niet, gelukkig gaan ze niet er hard en gelukkig remmen ze goed dankzij het lage gewicht en de smalle bandjes.

Zelf (en overigens ook dat zelfde broertje) heb ik ooit een links-voor-links-voor frontale botsing meegemaakt tussen twee Renault R16. Dat het twee R16 waren was een geluk bij een ongeluk: één van de eerste auto's met een goede kreukelzone en met een botsvriendelijk stuur, en doordat het twee gelijke auto's waren een "gunstige" gelijkmatige klap. Toch hadden de chauffeurs de "nodige" schade. Sindsdien weet ik wel dat je zelfs achterin een auto beter een veiligheidsgordel om hebt (achterin was er nu slechts gering ongemak, maar het scheelde maar weinig met ernstig).

Groeten MarcS

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 14 Jan 2014, 19:51

gelukkig gaan ze niet er hard

echt wel 140 wind mee heuvel af :mrgreen: 115/120 cruise snelheid

Oftewel: echt veilig is een 2CV niet

ik had destijds 2 stoelen van me maat erin gemaakt peugot 205
die stonden op 2 u balken van 160 dus op de zijkant was die redelijk stevig :lol:
neemt niet weg dat bij evt ongeluk de rest van van de eend verkreukeld.
groet jelle

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2014, 20:04

ikke jelle schreef:ik had destijds 2 stoelen van me maat erin gemaakt peugot 205
die stonden op 2 u balken van 160 dus op de zijkant was die redelijk stevig :lol:
neemt niet weg dat bij evt ongeluk de rest van van de eend verkreukeld.

Nieuw Engels chassis eronde (ja ook dat kan en gebeurt met 2CV's - de 2CV heeft zelfs veel voorwerk gedaan om de RDW te overtuigen mbt de wissel-chassis). Als het dan een sterker als origineel chassis is dan wordt een 2CV nog een stevige auto.

Groeten MarcS

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 15 Jan 2014, 09:15

Gelukkig is me dat allemaal bespaard gebleven, ongelukken. Vorig jaar een geparkeerde leasebak geraakt op een supergladde kruising. Zo attent geweest de schade te melden. Ik weet niet of ik dat nog eens doe. Voor het eerst schade veroorzaken in de 15 jaar dat ik rijd en verzekerd ben en dan als een hond behandeld worden door een lulletje lampoo en een serieuze terugval incasseren in schadevrije jaren en premie.
:shock:
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jan 2014, 14:18

ErwinD90 schreef:Gelukkig is me dat allemaal bespaard gebleven, ongelukken. Vorig jaar een geparkeerde leasebak geraakt op een supergladde kruising. Zo attent geweest de schade te melden. Ik weet niet of ik dat nog eens doe. Voor het eerst schade veroorzaken in de 15 jaar dat ik rijd en verzekerd ben en dan als een hond behandeld worden door een lulletje lampoo en een serieuze terugval incasseren in schadevrije jaren en premie.
:shock:

Het loont om bij het kiezen/veranderen van verzekering ook goed naar de opbouw van schadevrije jaren en de eventuele terugval bij één of meer schades te letten. Een leuke lage premie lijkt leuk, als evenwel je die leuke lage premie "betaalt" met een ongunstige bonus-malus-ladder dan krijg je (achteraf) een penny-wise en pound-foolish gevoel.
En ... je kan ook na vele jaren schadevrij een schade in je schoenen geschoven krijgen, dan is het zelfs extra zuur. Don't ask how I know this!
Ik heb toen dus de schade zelf betaald (was ± om het even tov de premie-terugval), en toen snel een andere verzekeraar gezocht. En ... ik ben toen niet het schijnbaar leuke aanbod van mijn toenmalige verzekeraar ingegaan: met terugwerkende kracht een extra terugval-verzekering ... dat scheelt wel premie-terugval maar je verliest wel je schadevrije jaren en daarmee raak je dan dus met handen en voeten gebonden aan die ene verzekeraar die toch al een ongunstige regeling had.

Tegen het "als hond" behandeld worden is niks opgewassen, zelfs geen verzekeringen, het enige wat je kan doen is terug blaffen.

Groeten MarcS

Dragon

Berichtdoor Dragon » 15 Jan 2014, 15:03

Landmarcs schreef:Oftewel: echt veilig is een 2CV niet,

Met actieve veiligheid bedoel ik dat De Eend precies doet wat jij wilt :!:
Als je een haakse bocht wil maken met 80 Km per uur doet'ie dat gewoon...
Kortom, als je goed kan rijden is het met De Eend veilig toeren ;)
Nergens tegenop rijden dus, want dan zijn de rapen gaar en De Eend 1 grote kreukelzone :geek:
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Jan 2014, 17:42

En al je medeweggebruikers die niet zo goed rijden als jii? Hoe hou je die buiten de deur?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jan 2014, 18:01

Roger B. schreef:En al je medeweggebruikers die niet zo goed rijden als jii? Hoe hou je die buiten de deur?

Dat is dan ook een van de redenen waarom mijn Zweedse schoonzusje een "gezond" wantrouwen had tegen de Bestel-eenden en AK-Dianes van mijn broertje. Daarom rijdt hij nu vooral in BX-en: nog steeds zeer confortabel geveerd, en tegelijk een stuk degelijker (maar nog steeds geen "match" voor een degelijke Volvo).
Met een heel gezin in een AK-Diane-"camper" op en neer naar Italië, Z-Frankrijk en/of Schotland heeft toch wat van Russisch-Roulette.
(De andere reden is misschien de rijstijl van mijn broertje, hoewel hij erg weinig schade rijdt.)

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”