Dragon schreef:..... Ze waren toch sterker dan je zou denken en hadden heel veel actieve veiligheid
Qua veiligheid zijn er plussen en minnen.
Op de slipschool gladde-baan bleek een besteleend beter te remmen als een VWGolf met ABS, je wordt misschien wel zee-ziek maar dat is ook wegligging: de wielen blijven contact met de weg houden.
En ... toch vooral geluk en weinig wijsheid: Mijn broertje is lang geleden met een 2CV onder een vrachtwaggel gereden. Dwz. een vrachtwaggel was aan het keren op een doorgaande weg ergens in Midden-Frankrijk en bovendien midden in de nacht. Het geluk was dat m'n broertje op het laatste moment, en geheel toevallig, in de goede richting heeft weggestuurd, en dat het 2CV motorblok net hoog genoeg zat om onder het chassis van de vrachtwaggel af te schaven en daarmee net genoeg (en beheerst) afremming te geven. Dat had dus op heel veel manieren anders, fouter kunnen aflopen.
Daarna heeft mijn broertje toch maar een rijbewijs gehaald ... hij kreeg overigens niet de schuld, en zelfs een vergoeding (hij reed begeleid, en kennelijk mocht dat toentertijd in Frankrijk -- hij reed overigens ook tamelijk goed, hij haalde z'n rijbewijs dan ook na een paar lessen -- toen hij nog zo klein was dat ie onder het stuur doorkeek parkeerde hij de auto al voor mijn moeder - een inparkeer-hulp avant la lettre).
Groeten MarcS