Als je de btw van het onfderhoud e.d. van de zakelijk gereden kilometers ook terug wilt zul je een compleet sluitende kilometeradministratie moeten voeren. daar hoort ook je zakelijke agenda bij!
Daar wil ik juist vanaf en daarom gaat de 130 naar "Privé". Zonder die sluitende kilometeradministratie hoef ik alleen die 10% aan te tonen en dat kan door de ritten naar klanten bij te houden en het totaal van apk tot apk.
Zo hoef ik niet meer iedere meter te verantwoorden en toch hoef ik niet ineens 4x meer mrb te betalen. (ik heb het overwogen, echt waar)
Ook hier geldt dat de regels KEI-duidelijk zijn en iedereen zeker weet hoe het moet.
Toen ik een bestelbus reed naast een motor en een luxewagen hoefde ik geen administratie te voeren volgens de zeer gerenommeerde fiscalist die ik toen had. Het was immers aannemelijk dat ik de motor of de luxewagen privé zou gebruiken. Toen we later de inspecteur van de belasting over de vloer kregen was die toch echt een andere mening toegedaan.
Wat ik wel lachen blijf vinden is dat ik de motor al jaren op zaak rij, er wordt immer gesproken over bijtelling op een auto van de zaak en niet over een "motorvoertuig van de zaak"........
Zolang je geen inspecteur over de vloer krijgt klopt alles.