Ik denk dat de wetgever een onderscheid maakt tussen voertuigen met ooit een afgegeven (nederlands) kenteken en exemplaren waarbij dat niet meer van toepassing is(bv opgeven kenteken vanwege export buitenland)
dus verplicht kenteken zichtbaar en daarmee controleerbaar en niet.
belasting old timer ?
Re: belasting old timer ?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Roger B. schreef:is toch van de zotte dat ik op mijn eigen privegrond geen auto zou mogen stallen zonder de kentekenplaten zichtbaar te hebben? noch dat verwijderen strafbaar is (buiten de openbare weg wel te verstaan en die houdt op aan de grens van mijn privéterrein.) dan heb ik heel wat boetes niet gehad...... heb me toch een berg kentekens verwijderd bij diverse autos
Op je privégrond is er geen probleem. Maar hoe moet een agent of andere opsporingsambtenaar bij een oprit zien of die tot de openbare weg behoort of niet?
Voor ieder geval het kadaster raadplegen of als simpele handhavings regel aanhouden dat een voertuig op een aan straat gelegen oprit van een kentekenplaat moet zijn voorzien?
Zal ook bets per gemeente verschil in zitten hoe er met de handhaving omgegaan wordt..... Maar wil je geen risico lopen zet je hem in de achtertuin achter een hekje.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
neem nou even jouw tuin/perceel.... welke idioot haalt het in zijn hoofd om te kunnen denken dat een auto op de plek waar die van Johnny laatst gestaan heeft, of gewoon voor de poort van je werkplaats op het bestraatte stuk op openbare weg zou kunnen staan?
een gewone doorsnee straat, huisjes twee onder een kap met garages ertussen met zo'n dubbele oprit... wie haalt het in zijn hoofd te denken dat een auto die voor zo'n garage maar niet boven de stoep, op openbare weg zou staan?
lijkt me niet zo moeilijk om te bepalen of de gemiddelde oprit openbare weg is of niet
als iemand genoemde situaties twijfelachtig of zelfs duidelijk openbare weg vindt, is ie niet goed bij zijn hoofd

een gewone doorsnee straat, huisjes twee onder een kap met garages ertussen met zo'n dubbele oprit... wie haalt het in zijn hoofd te denken dat een auto die voor zo'n garage maar niet boven de stoep, op openbare weg zou staan?
lijkt me niet zo moeilijk om te bepalen of de gemiddelde oprit openbare weg is of niet
als iemand genoemde situaties twijfelachtig of zelfs duidelijk openbare weg vindt, is ie niet goed bij zijn hoofd
gone
Roger B. schreef:neem nou even jouw tuin/perceel.... welke idioot haalt het in zijn hoofd om te kunnen denken dat een auto op de plek waar die van Johnny laatst gestaan heeft, of gewoon voor de poort van je werkplaats op het bestraatte stuk op openbare weg zou kunnen staan?
als iemand genoemde situaties twijfelachtig of zelfs duidelijk openbare weg vindt, is ie niet goed bij zijn hoofd![]()
Dat is dus pertinente onzin! Weet jij waar mijn oprit op mijn grond eindigt en waar ie overgaat in de grond van de gemeente ofwel openbare weg????? Ik niet, dat moet ik uitmeten, maar tenminste 3 meter van mijn oprit is openbare weg! Net zoals de aanhangers gedeeltelijk op mijn grond staan en gedeeltelijk op de grond van Staatsbosbederf!
Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar een agent kan het ook niet inschatten en dus hebben ze een vrij simpele handhavingsmethode verzonnen.......
Ik geef alleen aan hoe het werkt, niet hoe ik denk dat het zou moeten zijn of hoe de wet precies is en of ik vind dat justitie daar correct mee omgaat. Daar hebben we Marc voor.
Edward van Vugt
- Erik Peters
Edward schreef:Op je privégrond is er geen probleem. Maar hoe moet een agent of andere opsporingsambtenaar bij een oprit zien of die tot de openbare weg behoort of niet?
Bordje: eigen weg en/of verboden toegang?
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Dat maakt wellicht eea fisueel/fysiek aantoonbaarder, maar dat neemt nog steeds niet weg dat het priveterrein toegankelijk is vanaf de openbare weg, en dat daarmee die prive grond op bepaalde wetsterreinen ook openbaar terrein wordt, met alle bijbehorende verplichtingen.
Althans, zo lees /begrijp ik eea dus.
Althans, zo lees /begrijp ik eea dus.
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Roger B.
tja, blijft vaag dat jij maar moet aantonen dat een niet duidelijk openbare weg stuk van je priveterrein een plek is waar je geschorste wagen wel mag staan. Vroeger zeiden ze daar tenminste nog simpelweg bij dat ie niet zichtbaar vanaf de openbare weg mocht staan... problem solved lijkt me dan..... maar dat was te makkelijk dus komen ze met deze vaagheid waarmee ze blijkbaar wat geld bij elkaar konden harken ofzo....
ben wel benieuwd of, en waar dan die "definitie van openbare weg" staat en hoe die luidt
ben wel benieuwd of, en waar dan die "definitie van openbare weg" staat en hoe die luidt
gone
Openbare weg is elke weg die zonder hinder te bereiken is. Dwz dat je eigen oprit openbare weg is. Sterker nog, mijn achterbuurman moet over mijn perceel om op zijn perceel te komen. Aangezien er geen slagboom of hek staat is zelfs zijn perceel (ca 80 meter van de straat) juridisch nog steeds openbare weg.
Een bordje eigen weg ophangen heeft geen nut, dergelijke bordjes mogen alleen door de wetgever opgehangen worden. Je kunt zo'n bordje wel ophangen, maar dat is alleen rechtsgeldig als je daar jaarlijks verbaal van laat opmaken.
Omdat een ijverige wetshandhaver of belastingspeurneus aan de weg niet kan zien of hij openbaar dan wel particulier is, geldt dus de gouden regel.....te zien vanaf de weg is altijd fout. Het maffe is alleen dat als je een heel lullig houten hekkie om je auto heen zet, de wet dat dan ineens als afgesloten terrein bestempeld.
Wat betreft platen verwijderen. Dan ben je per definitie in overtreding omdat je voertuig ten alle tijden herkenbaar dient te zijn en in het ergste geval kun je zelfs gesommeerd worden om je "wrak" van de openbare ewg te verwijderen. Ook een hoes om de auto heen doen zodat kenteken dan niet meer zichtbaar is, is niet genoeg bij een schorsing omdat de controleur zo'n doek gewoon mag optillen.
Marc
Een bordje eigen weg ophangen heeft geen nut, dergelijke bordjes mogen alleen door de wetgever opgehangen worden. Je kunt zo'n bordje wel ophangen, maar dat is alleen rechtsgeldig als je daar jaarlijks verbaal van laat opmaken.
Omdat een ijverige wetshandhaver of belastingspeurneus aan de weg niet kan zien of hij openbaar dan wel particulier is, geldt dus de gouden regel.....te zien vanaf de weg is altijd fout. Het maffe is alleen dat als je een heel lullig houten hekkie om je auto heen zet, de wet dat dan ineens als afgesloten terrein bestempeld.
Wat betreft platen verwijderen. Dan ben je per definitie in overtreding omdat je voertuig ten alle tijden herkenbaar dient te zijn en in het ergste geval kun je zelfs gesommeerd worden om je "wrak" van de openbare ewg te verwijderen. Ook een hoes om de auto heen doen zodat kenteken dan niet meer zichtbaar is, is niet genoeg bij een schorsing omdat de controleur zo'n doek gewoon mag optillen.
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
Geen openbare weg, maar openbaar toegankelijk terrein.
Het gaat zelfs zover dat als ik op ons eigen terrein een donut zou draaien dat heren in 't blauw mij een artikel 5 kunnen geven. Zou ik die donut op hetzelfde plein draaien met een hek of slagboom ervoor, dan niet.
'Een eigen weg is in Nederland in principe voor iedereen toegankelijk. Het betreden van andermans grond is namelijk toegestaan, behalve als de grond is afgesloten, er schade ontstaat, of door de eigenaar kenbaar wordt gemaakt dat het betreden verboden is, bijvoorbeeld door een bordje "verboden toegang voor onbevoegden (art. 461 Wetboek van Strafrecht)".'
Het gaat zelfs zover dat als ik op ons eigen terrein een donut zou draaien dat heren in 't blauw mij een artikel 5 kunnen geven. Zou ik die donut op hetzelfde plein draaien met een hek of slagboom ervoor, dan niet.
'Een eigen weg is in Nederland in principe voor iedereen toegankelijk. Het betreden van andermans grond is namelijk toegestaan, behalve als de grond is afgesloten, er schade ontstaat, of door de eigenaar kenbaar wordt gemaakt dat het betreden verboden is, bijvoorbeeld door een bordje "verboden toegang voor onbevoegden (art. 461 Wetboek van Strafrecht)".'
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Mijn ouderlijk huis ligt een meter of 400 van de weg met een geasfalteerde oprijlaan daar naartoe. Vooraan de weg stond alleen ergens in een hoekje een bordje met "eigen weg".
Die weg scheurden wij als jochies van 8 al op en neer met een oude Amerikaanse sloep. Wat hebben wij veel genoten als een agent ons op op de bon wou slingeren en niet wou geloven dat zo'n geasfalteerd weggetje eigen terrein is!
Geschorste wagens staan daar ook bij de vleet gestald en ook gewoon toegankelijk vanaf de openbare weg.

Die weg scheurden wij als jochies van 8 al op en neer met een oude Amerikaanse sloep. Wat hebben wij veel genoten als een agent ons op op de bon wou slingeren en niet wou geloven dat zo'n geasfalteerd weggetje eigen terrein is!
Geschorste wagens staan daar ook bij de vleet gestald en ook gewoon toegankelijk vanaf de openbare weg.
Edward van Vugt