R1200C schreef:Dat verzekeraars hun voorwaarden daarvoor (nog?) niet hebben aangepast is begrijpelijk. Een verzekeraar wil risico uitsluiten en alles zo voordelig mogelijk maken vanuit hun situatie.
Overigens kan ik me voorstellen dat de verschillende verenigingen een minimum eis gaan stellen aan voertuigen zonder APK (al wordt het leuk voor ze om te achterhalen welke voertuigen geen APK hebben...). Voor sommige evenementen wordt een technische keuring al verplicht. Wie weet gaan we daar met de oldtimers ook naar toe, als een club daar de energie en moeite in wil steken.
Dat de verzekeringen hun voorwaarden gaan aanpassen is nu juist waar ik bang voor ben. Tot nu toe werd de evenementenregeling sporadisch gebruikt, en dan vaak voor heel specifieke voertuigen (praalwagens e.d) die kortere afstanden afleggen.
Bij een breder gebruik van de regeling door b.v. oldtimers is het een kwestie van tijd tot er een paar maal iets gebeurd door een technisch mankement en (meer) verzekeringen dit zullen gaan afdekken door een (APK)keuring te eisen op het moment dat je met een wagen op de openbare weg rijdt.
Verder kan ik me prima voorstellen dat er voor bv een trial of off-road dag een korte technische inspectie is bij de deelnemende auto's, ook al omdat dit specifieke eisen kan stellen aan de voertuigen en op een besloten terrein plaatsvind.
Voor algemenere evenementen als een all-road rit lijkt me dit zelfs ongewenst omdat je als club dan toch een zekere verantwoording gaat nemen voor de staat van de deelnemende voertuigen die gebruik maken van de openbare weg. Dit moet je (naar mijn mening) niet willen.
Die verantwoording voor de technische staat van een auto ligt bij de eigenaar; zonder APK plicht ben ik bang dat er toch een groepje mensen hun eigen normen aanhouden en na een jaar stilstand de "voiture" uit de schuur rollen en met een volle accu en een vers tankje benzine (oldtimers rijden niet op diesel toch ?

) de weg op gaan en 250km gaan rijden naar een evenement.
Maar het is afwachten wat er gebeurd, we gaan het zien.....

On the 8th day god invented duct tape.....