Edward schreef:Ik durf niet te zeggen of dat gaat lukken.![]()
Maar gewoon ouderwets aanduwen is ook een optie. Kennis van me had een aantal huisjes in Noord Frankrijk en die had een buurman die de Renault 4 altijd achteruit op de steile oprit wegzette om hem 's ochtends gewoon van de handrem te halen en hem al rollend te starten.
![]()
![]()
![]()
Dat heeft ie jaren zo gedaan want op het werk had ie net zo'n heuveltje. Hoe hij dat met boodschappen aanpakte heb ik nooit gevraagd.![]()
Fransen laten gewoon de motor lopen als ze een stokbrood of sigaretten halen.
(En als die R4 een beetje warm gereden is dan kan je m waarschijnlijk zlf aanduwen en starten.)
Wij hadden een kampeerboer in Z-België die met zijn Lada iets dergelijks deed, dwz: hij reed naar boven om de koeien te controleren (of ons te showen waar we konden kamperen) en hij draaide dan gelijk de auto. Terug reed ie dan op de zwaartekracht - startte ook op de zwaartekracht om dan de bocht door te gaan en dan weer de motor uit .... Nu kamperen we bij zijn stiefzoon (op nog steeds hetzelfde veld dus), en deze stiefzoon doet het wat makkelijker ... hij heeft ook geen Lada meer, en zeker geen Lada met een Fred Flintstone "bodemplaat".
Groeten MarcS
PS Over cowboys gesproken: Ik ken ook iemand (niet nader te benoemen) die zijn auto vooruit duwde en dan in de achteruit de koppeling liet opkomen, en daarna achteruit duwde om in de vooruit de koppeling te laten opkomen teneinde een motorblok met waterslag-schade weer een beetje watervrij te krijgen .... En het hielp (ondanks één echt kromme drijfstang en één niet echt rechte). Na wat geheen en weer was de auto weer te starten en na wat hoesten en proesten was er zelfs nog een redelijk vermogen.