Poll: Digitaal (?) alternatief bolletje pijltje

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!

Ik heb wel interesse in een gedigitaliseerd roadbook

Ja, ik zou het wel eens willen proberen
11
30%
Geen mening
3
8%
Nee, pertinent tegen
23
62%

Totaal aantal stemmen: 37

R1200C

Poll: Digitaal (?) alternatief bolletje pijltje

Berichtdoor R1200C » 18 Dec 2013, 14:40

Tijdens het rijden van de Kerstrit merkte ik weer dat ik meer bezig was met het geven van routeinstructies dan dat ik van de omgeving kon genieten. In het eerste deel sowieso omdat niemand anders voorop durfde te rijden en in het tweede deel wat minder maar ook toen wilden we de route wel op papier blijven volgen om te voorkomen dat we met zijn allen verkeerd zouden rijden en dan niet meer wisten waar we waren.

Voordat ik dit aan de verschillende commissies voor wil gaan leggen wil ik hier eens jullie mening peilen over een alternatieve manier van het aanbieden van de route. Liefst op een zodanige manier dat de route door de GPS kan worden gelezen en verwerkt. In welke vorm is een tweede, ben daar nog niet ingedoken maar ik kan me voorstellen dat je met een paar varianten, voor apple, Android etc. al een heel eind kunt komen.

Dat er mensen zijn die de papieren variant als prettig ervaren weet ik en ik wil die ook niet vervangen. Maar voor mensen die meer meerijden om te genieten van het moois wat Nederland te bieden heeft dan om het puzzelwerk zou dit wel een oplossing kunnen zijn toch?

Dus als je mee wilt denken (we zullen de commissies ook zo veel mogelijk moeten ondersteunen bij dit initiatief, we kunnen niet verwachten dat ze alles voor ons doen) dan graag!

Edit: heb een korte poll aan dit topic toegevoegd.
Laatst gewijzigd door R1200C op 22 Dec 2013, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

marcenvon

Re: Digitaal (?) alternatief bolletje pijltje

Berichtdoor marcenvon » 18 Dec 2013, 15:46

Persoonlijk vind ik dat het navigeren van een bolletje-pijltje route er juist bij hoort. Ik vond de manier zoals het gedaan is tijdens de kerstrit van 2011, met foto's van de situaties, wel een mooie aanvulling. Op die manier moet je wel om je heen kijken om de situatie te herkennen.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 18 Dec 2013, 15:52

volgens mij kun je die papieren variant zien als een printout van al je GPS punten waar je een wijziging gaat maken in de route (dus waar die GPS miep verteld welke kant je uit moet) wanneer je naar digitaal zou willen dan komt het er al snel op neer dat je waypoints in een GPS moet gaan laden. dan komen de aanwijzigingen weer automaties

Punt daarbij is wel dat elke GPS het juiste detail niveau moet kunnen hebben want anders kom je bij veel bospaden in de problemen omdat de GPS deze niet kent.

of je moet iets maken dat de gps coordinaten monitort en een vast gestelde melding weergeeft bij dit gps punt. dat is meer iets wat me met een app zou kunnen maken.

echter bij het digitaliseren gaat ook wel het puzzel gehalte er gelijk uit, maar dat is natuurlijk iets waar je van moet houden.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 18 Dec 2013, 15:53

ben het wel met mark eens.. vind het puzzelen ook leuk. zeker tijdens die nacht rit tijdens het jubileum :D
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

R1200C

Berichtdoor R1200C » 21 Dec 2013, 12:11

piet_g schreef:volgens mij kun je die papieren variant zien als een printout van al je GPS punten waar je een wijziging gaat maken in de route (dus waar die GPS miep verteld welke kant je uit moet) wanneer je naar digitaal zou willen dan komt het er al snel op neer dat je waypoints in een GPS moet gaan laden. dan komen de aanwijzigingen weer automaties

Punt daarbij is wel dat elke GPS het juiste detail niveau moet kunnen hebben want anders kom je bij veel bospaden in de problemen omdat de GPS deze niet kent.

of je moet iets maken dat de gps coordinaten monitort en een vast gestelde melding weergeeft bij dit gps punt. dat is meer iets wat me met een app zou kunnen maken.

echter bij het digitaliseren gaat ook wel het puzzel gehalte er gelijk uit, maar dat is natuurlijk iets waar je van moet houden.

Een route digitaliseren is veel makkelijker dan het lijkt hoor. Er zijn meer dan genoeg trackers die gewoon tijdens het rijden de route opnemen. Hoef je niets voor in te voeren en je hebt ook meteen alle weggetjes en paden er bij staan. Veel mensen hebben zo'n tracker aan staan tijdens de routes die ze rijden zodat ze weten waar ze geweest zijn.

Bijkomend voordeel is dat als je echt fout rijdt (omdat je eigenwijs bent en de dame in je GPS niet wilt volgen bijvoorbeeld) je de route weer een stukje verder op kunt pakken. Rij je een of twee waypoints op papier voorbij of besluit een boze boer de weg af te sluiten heb je een stuk minder kans om weer op de route uit te komen.

Nogmaals: wat mij betreft hoeft de papieren versie niet te verdwijnen. Persoonlijk wil ik graag liever naar buiten blijven kijken dan elke paar honderd meter naar je dagteller of telefoon te moeten turen om te zien of je al weer in de buurt van een afslag bent. Ook voor mensen die alleen in de auto zitten vervalt dan de afhankelijkheid van anderen om de route te rijden.

Enige echte nadeel dat ik zou kunnen bedenken is dat je een digitaal roadbook na afloop natuurlijk niet in kunt nemen. Al is dat met het gebruik van eerder genoemde trackers ook niet meer helemaal waterdicht in de papieren variant.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 21 Dec 2013, 13:25

Ansig vind ik de papieren versie ook wel leuk. Zelfs als je een digitale versie hebt dan moet je nog steeds erg goed opletten hoe je rijdt. Ik als bestuurder krijg zowiezo vaak een stuk minder van de omgeving mee dan mijn navigator. Je moet ook nog op mede weggebruikers letten en de kruisingen afslagen overzien. Het puzzle element en het soms verkeerd rijden geeft ook wel een sjeu aan de ritten. Én iedereen wordt toch gedwongen om een GPS ontvanger aan te schaffen, niet echt goedkoop vind ik. Al hebben wij en twee liggen :mrgreen: . Tenminste een goede! Je zou mensen de keuze kunnen geven bij aanmelden, digitaal of papier.

En hoe ga je wijzigingen die tijdens de laatste check rit digitaal verwerken cq aanbieden. Een ieder met GPS ontvangen langs de inschrijving om de laatste update te laden?

Ik zou het wel eens willen proberen, maar denk dat ik toch graag iets op papier zou willen hebben. In geval GPS leeg, geen ontvangst onder een dik bladerdak oid.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Dec 2013, 16:04

Mij lijkt het alleen leuk als het een route is zoals een paar jaar geleden door Willem Jan is gedaan. Die had geo-caches uitgezet en die moesten gevonden worden, dat was tof! :D :D Dat was weliswaar te voet, maar dat kan natuurlijk ook (deels) met de auto.

Op werkdagen rij ik vaak genoeg ritten met een Gps die me de weg wijst, dat doe ik dan ook al in een LaRo en dan kom ik ook al vaak genoeg een file tegen. Ik zie persoonlijk geen enkele reden waarom ik dat in mijn vrije tijd in clubverband nog eens over zou willen doen! :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dommel

Berichtdoor Dommel » 21 Dec 2013, 16:15

Papieren versie!
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 21 Dec 2013, 20:19

Hoezo 'niemand voorop wilde rijden'? Je rijdt 'm toch voor jezelf? Wij hebben een hele tijd 'alleen' gereden, da's een leuke illusie als je weet dat er nog 300 voor en achter je zitten ;-)

Doe mij maar bolletje-pijltje, dat puzzelen is juist leuk. Ik vond de kerstrit dit keer heel duidelijk, we hebben vrijwel geen fouten gemaakt, het was eigenlijk meer instructie volgen dan puzzelen. Mag wat mij betreft nog wel iets uitdagender... Is geen kritiek hoor, een mooie route maken is al moeilijk genoeg!
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Dec 2013, 20:28

:lol: er wordt geprobeerd aanwijzingen te plaatsen die zonder twijfel aangeven wat de juiste weg is om in te slaan..... :lol:
gone

Terug naar “Kroeg”