Naast de charme die de bolletjes/pijltjes methodiek heeft, zit je ook nog met een practisch probleem.
Ik organiseer heel vaak trips met de motor en je ziet dat het altijd een probleem is om een route te maken die elke GPS op dezelfde manier verwerkt.
Tomtom, Garmin doen het allemaal anders en als iemand "pontveer vermijden"aan heeft staan wordt het ineens een compleet andere route.
Ook zit je nog met de verschillen in het kaartmateriaal, oude kaarten in vergelijking met updates die andere mensen wel hebben...
In plaats van een rustiek weggetje kom je dan op de proviciale weg die er 200 verderop naast loopt..... en dan hebben we het nog niet over de systemen die vast in de wagens zijn ingebouwd, waar je meestal helemaal geen route in kunt voeren.
In de praktijk een onmogelijk verhaal, tenzij we allemaal dezelfde hardware gaan kopen...
Poll: Digitaal (?) alternatief bolletje pijltje
Re: Digitaal (?) alternatief bolletje pijltje
On the 8th day god invented duct tape.....
-
Landmarcs
Gargamel schreef:Naast de charme die de bolletjes/pijltjes methodiek heeft, zit je ook nog met een practisch probleem.
Ik organiseer heel vaak trips met de motor en je ziet dat het altijd een probleem is om een route te maken die elke GPS op dezelfde manier verwerkt.
Tomtom, Garmin doen het allemaal anders en als iemand "pontveer vermijden"aan heeft staan wordt het ineens een compleet andere route.
Ook zit je nog met de verschillen in het kaartmateriaal, oude kaarten in vergelijking met updates die andere mensen wel hebben...
In plaats van een rustiek weggetje kom je dan op de proviciale weg die er 200 verderop naast loopt..... en dan hebben we het nog niet over de systemen die vast in de wagens zijn ingebouwd, waar je meestal helemaal geen route in kunt voeren.
In de praktijk een onmogelijk verhaal, tenzij we allemaal dezelfde hardware gaan kopen...
Ik ken een leuk voorbeeldje uit mijn andere hobby. Mijn regelmatige meerijder is niet zo sterk in de kaart (ik heb geen TomTom, slechts een MarcMarc, en verder papieren kaarten). Ik vind dus de weg vooral op geheugen, een zeker postduifgevoel en verder vooral de visuele info (als ik ergens niet vaak kom kan ik de weg pas uitleggen als ik eerst met GoogleMaps de wereld weer visueel maak).
Anyway, mijn bijrijder wilde graag ook zelf de weg kunnen vinden en hij nam zijn TomTom mee, en markeerde een aantal "waypoints".
Daarna, ging hij een keertje zelf op pad .... TomTom deed zijn best, bestemming ingetoetst en daar kwamen de aanwijzingen ... 't ging goed, 't ging goed ... totdat ergens midden op de autoweg de TomTom riep "bestemming bereikt". De bestemming lag ter hoogte van die autoweg, ergens aan de andere kant van een rangeerterrein, maar erger nog: eerst moest er ook nog een kanaal overbrugd.
Dit ongemak was dan nog te voorkomen geweest als mijn bijrijder heel goed had opgelet en een waypoint had opgegeven op het punt waar we volgens de TomTom van de (hem bekende) wegen af gingen. Als je evenwel waypoints in verschillende systemen, met verschillende "kaart-werelden" invoert dan wordt het een leuke zoektocht. Het lukt natuurlijk wel in een niet-kaartgebonden systeem, maar dan moet je op ieder keuze-punt een dubbel stel waypoints invoeren: de eerste als waarschuwing: hier iets doen, en de tweede als indicatie in welke richting.
Groeten MarcS
-
Roger B.
nu denk ik dat het overgrote merendeel van de mensen tegenwoordig een smartfoon heeft. dus met een gratis app kiezen uit het aanbod voor apple en android heb je de hardware al redelijk universeel.
gone
- ikke jelle
zou de titel van het topic niet veranderd moeten worden zodat het duidelijker is dat er ook gestemd kan worden.
meer dan 240 keer gekeken en maar 14 keer gestemd
ik persoonlijk ben tegen
als er toch digitaal bij moet zou er voor de liefhebbers een cache toe gevoegd kunnen worden
oid
in de praktijk lijkt het me niet haalbaar tenzij de club 500 dezelfde en beveiligde gps systemen aanschaft
meer dan 240 keer gekeken en maar 14 keer gestemd
ik persoonlijk ben tegen
als er toch digitaal bij moet zou er voor de liefhebbers een cache toe gevoegd kunnen worden
oid
in de praktijk lijkt het me niet haalbaar tenzij de club 500 dezelfde en beveiligde gps systemen aanschaft
groet jelle
ikke jelle schreef:in de praktijk lijkt het me niet haalbaar tenzij de club 500 dezelfde en beveiligde gps systemen aanschaft
Dat snap ik niet. Waarom zou de club gps systemen moeten aanschaffen?
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
- ikke jelle
Re: Poll: Digitaal (?) alternatief bolletje pijltje
moet niet
ik bedoel ermee:
zodat alle deelnemers dan hetzelfde systeem gebruiken.
met alle voordelen van dien.
de route's kunnen aan het eind van de rit ingeleverd worden zoals nu met de papieren versie.
het is dan ook makkelijker te beveiligen tegen kopie(waypoints maken terwijl je de papieren versie rijdt is niet te vergelijken met een kant en klare digitale route).
het is natuurlijk een groot probleem (ook als de weg weg openbaar is )als de lrch langskomt met 330 voertuigen de weken erna continu (teveel) laro's voorbij komen.
dat probleem zal elke auto club kennen denk ik.
digitaliseren vergroot dit probleem zeker als er met eigen apparatuur gewerkt wordt.
dat is mijn bescheiden mening
hopelijk stemmen er nog een paar honderd personen want ik ben erg benieuwd naar de uitslag.
ik bedoel ermee:
zodat alle deelnemers dan hetzelfde systeem gebruiken.
met alle voordelen van dien.
de route's kunnen aan het eind van de rit ingeleverd worden zoals nu met de papieren versie.
het is dan ook makkelijker te beveiligen tegen kopie(waypoints maken terwijl je de papieren versie rijdt is niet te vergelijken met een kant en klare digitale route).
het is natuurlijk een groot probleem (ook als de weg weg openbaar is )als de lrch langskomt met 330 voertuigen de weken erna continu (teveel) laro's voorbij komen.
dat probleem zal elke auto club kennen denk ik.
digitaliseren vergroot dit probleem zeker als er met eigen apparatuur gewerkt wordt.
dat is mijn bescheiden mening
hopelijk stemmen er nog een paar honderd personen want ik ben erg benieuwd naar de uitslag.
groet jelle
-
Landmarcs
Ikke Jelle,
Ik ben niet zo van in een optocht routes rijden. Maar zou ik het doen dan heb je een grote kans dat mijn Marc-Marc de route grotendeels opslaat (en met GoogleMaps zo kan na-fietsen). Ieder ander die geen Marc-Marc aan boord heeft legt gewoon een iets betere GPS (of gewoon een GPS-tracker-ding, je hebt die al voor weinig, bijv. om je foto-locaties mee te volgen en naderhand te synchroniseren). Daarna kan je, afhankelijk van je computervaardigheden, een route gewoon op kaart zetten, en/of waypoints eruit halen.
Ik kon bijv. pas geleden gewoon op afstand, met Google-Maps (en de stafkaart) een wandeling diep weg in de donkerste NO-Franse bossen plannen (en virtueel nalopen -- en desgewenst waypoints opvragen en/of afstanden tussen de verschillende afslagen nameten).
Groeten MarcS
PS Ik hoor dus tot de minderheid zonder Smart-föön. Ik heb ook nog steeds geen kaart-ondergronden op mijn GPS (maar dat is waarschijnlijk gewoon domme onkunde) -- maar zelfs al had ik de kaart wel in de GPS dan zou ik niet gauw zonder stafkaart op pad gaan (zolang het niet overbekend terrein is).
Ik ben niet zo van in een optocht routes rijden. Maar zou ik het doen dan heb je een grote kans dat mijn Marc-Marc de route grotendeels opslaat (en met GoogleMaps zo kan na-fietsen). Ieder ander die geen Marc-Marc aan boord heeft legt gewoon een iets betere GPS (of gewoon een GPS-tracker-ding, je hebt die al voor weinig, bijv. om je foto-locaties mee te volgen en naderhand te synchroniseren). Daarna kan je, afhankelijk van je computervaardigheden, een route gewoon op kaart zetten, en/of waypoints eruit halen.
Ik kon bijv. pas geleden gewoon op afstand, met Google-Maps (en de stafkaart) een wandeling diep weg in de donkerste NO-Franse bossen plannen (en virtueel nalopen -- en desgewenst waypoints opvragen en/of afstanden tussen de verschillende afslagen nameten).
Groeten MarcS
PS Ik hoor dus tot de minderheid zonder Smart-föön. Ik heb ook nog steeds geen kaart-ondergronden op mijn GPS (maar dat is waarschijnlijk gewoon domme onkunde) -- maar zelfs al had ik de kaart wel in de GPS dan zou ik niet gauw zonder stafkaart op pad gaan (zolang het niet overbekend terrein is).
ikke jelle schreef:waypoints maken terwijl je de papieren versie rijdt is niet te vergelijken met een kant en klare digitale route
Dan ben je niet helemaal op de hoogte van de huidige mogelijkheden. Als wij een route rijden hebben we na afloop een kant en klare (direct bruikbare) route die we, als we zouden willen, meteen opnieuw kunnen rijden.
Het idee van het inleveren van de roadbooks is een dubbele (voor zover ik begrepen heb tenminste). Van de ene kant wil men zo veel mogelijk voorkomen dat mensen de route na het evenement gaan rijden en daardoor veel overlast veroorzaken of paden nemen die niet openbaar zijn. Van de andere kant wil de club, m.i. zeer terecht, dat als mensen de route al op eigen houtje gaan rijden ze dit niet "herkenbaar" met materiaal van de LRCH doen.
Dus of je nou de route vooraf digitaal krijgt of alleen op papier maakt eigenlijk niet zoveel meer uit. Denk ook dat de club vooral niet moet gaan investeren in GPS systemen oid om te voorkomen dat de route na afloop van het evenement opnieuw wordt gereden.
Hoop inderdaad ook dat veel mensen de poll invullen zodat we een beetje een idee krijgen of het überhaupt de moeite is om tijd in te steken.
Kei veel groeten,
Joost
Joost
Ik ben net een postduif, ik rij de route zo opnieuw! Als ik wil inclusief de fout die we destijds maakte. 
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
-
Roger B.
ik denk ook dat het weinig tot niets uitmaakt voor de mogelijkheid de route op eigen apparatuur op te slaan, of je nu een papieren of digitaal roadbook uitdeelt..... mensen die de route willen bewaren kunnen nu ook een GPS logger aanzetten en de route "opnemen"
gone