afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussie

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussi

Berichtdoor Edward » 20 Dec 2013, 10:12

@Luke: hang achter die Hi-lux met veel vermogen maar eens een dikke kar, dan vind je het niet weer. Bizar ook dat een 120pk Land Rovertje 3500kg mag trekken en in sommige landen zelfs 5 ton en een Hi-Lux met veel meer vermogen maar 1800 kilo en nu dan 2500 kilo????? :roll:

De Land Rover is zo slecht nog niet in veel opzichten, zeker niet als je de prijzen van onderhoud en onderdelen meeneemt. En zo kan de slechtste toch nog als de beste boven komen. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Dec 2013, 11:10

Edward schreef:De Land Rover is zo slecht nog niet in veel opzichten, zeker niet als je de prijzen van onderhoud en onderdelen meeneemt. En zo kan de slechtste toch nog als de beste boven komen. :lol: :lol: :lol:

Duim.jpg
    Duim.jpg (14.07 KiB) 5051 keer bekeken

MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 21 Dec 2013, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Dommel

Berichtdoor Dommel » 21 Dec 2013, 09:10

Wordt hier Traction Control System (TCS) niet verward met Electronic Stability Program (ESP)?

Het laatste wordt overigens bij Jaguar, Land Rover en BMW DSC genoemd, welke prima uit te schakelen is. Zeer zeker aan te raden bij wegrijden van gladde ondergrond, maar wat de meeste mensen niet weten.

In m'n BMW 1-serie tijdperk was de DTC in twee stappen uit te schakelen. Eerste stand was wat flauwtjes en hield het systeem toch controle op gasresponse, maar de knop langer inhouden schakelde het systeem geheel uit. Gummen op de rotonde! :mrgreen:
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Dec 2013, 09:47

nee,ABS/ ETC is ABS met electronic traction controll, ESP heeft een defender niet volgens mij.

op sommige ondergrond zoals zand werkt TC niet (behalve als het geacanceerder is zoals in terrain response ) en ben je beter af met gewone difflocks, maar er zijn meer situaties war het een zeer waardevolle toevoeging is.

je zou bij een terreinwagen alleen willen dat je het kunt uitschakelen... en dat is bij moderne voertuigen die dit af fabriek niet als optie in het TC hebben wellicht wat lastig achteraf te modificeren ivm storingsmeldingen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Dec 2013, 10:33

Roger B. schreef:nee,ABS/ ETC is ABS met electronic traction controll, ESP heeft een defender niet volgens mij.

op sommige ondergrond zoals zand werkt TC niet (behalve als het geacanceerder is zoals in terrain response ) en ben je beter af met gewone difflocks, maar er zijn meer situaties war het een zeer waardevolle toevoeging is.

je zou bij een terreinwagen alleen willen dat je het kunt uitschakelen... en dat is bij moderne voertuigen die dit af fabriek niet als optie in het TC hebben wellicht wat lastig achteraf te modificeren ivm storingsmeldingen

Precies, ESP heeft een Defender niet, en ook is de ETC "primitief" (indertijd wel een van de eerste die goed werkte op een 4x4).
Je zou liever hebben dat er een geringe voorwielspin ingebouwd zou zijnen/of een extra voorwielspin bij bochten (eventueel alleen bij lagere snelheden).

En je wilt dus liever geen ETC (en soms ook geen ABS) als je liever hebt dat de wielen korter (of langer) kunnen graven naar grip. Zo kan op een "rollende" toplaag (bijv. zand, maar erger nog grind op een vaste ondergrond - of kleddersneeuw op een ± verijsde bodem) de ABS/ETC zich geheel tegen je keren.
Wil je remmen dan wil je dat je grip krijg op de ondegrond en dus de rollende toplaag wegduwen - dat gaat alleen met tijdelijk blokkerende wielen en de ABS is zo snel dat een enkel wiel slechts ± 10 cm lengte blokkeert en dan weer gaat rollen omdat de remkracht wordt weggenomen ... zo blijf je dus op het grind doorrollen. Het omgekeerde komt ook voor: Rijd je een bergpad op met een stevige (rots) onderlaag en een (bijv. door droogte of veelvuldig gebruik) los laagje zand + wat fijne "steenslag" dan gaat dat nog wel zolang het niet te stijl is. Je kan dan eventueel ook DiffLock inschakelen, maar heb je in die helling ook haarspeld-bochten dan is Diff-Lock al minder. Het grootste probleem is evenwel dat in een haarspeldbocht de weglengte voor de voorwielen al een stuk groter is en je bovendien gemakkelijk even wat grip verliest (meestal als eerste het voor-binnenbocht-wiel) de ETC grijpt dan (omdat de voorwielen toch al een langere weg rijden) heel snel in. Uiteindelijk kan het ertoe leiden dat de ETC de hele bocht door aan het remmen is en deze ingrepen uiteindelijk heel wat van je snelheid wegnemen. (Been there seen that ... en opvallend genoeg, 2 weken eerder toen de weg nog ligt vochtig was ging het prima.)

======

Dus ... ben ik op zoek naar ervaringsdeskundigen en/of kennis van de electrickery ... ik denk nl dat je de voeding van de ABS/ETC "gewoon" kan onderbreken (en ik hoop dat dat geen bergen foutmeldingen geeft - aangezien de ABS/ETC gewoon achter een zekering zit heb ik goede hoop).

Groeten MarcS

PS De ABS/ETC is overigens in 98% van de gevallen wel prettig, en vaak heel prettig. Ik check 's winters regelmatig de werking: stukje helling af met een sneeuw of klei bermpje ... daar dan met een paar wielen doorheen rijden en remmen, en dan achteraf naar het wielspoor kijken, dan zie je de werking: korte gladgesteken stukjes en daartussenin langere met een scherpe band-afdruk (en achter het stuur merk je niks, dwz wel de ABS, maar geen scheef trekken).

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Dec 2013, 11:09

trek die zekering eruit, en kijk wat er gebeurd...

gaat dat naar wens, dan maak je een onderbreking in het circuit.

huistuinenkeuken oplossing zonder blijvende aanpassing van je systeem is zweefzekering met schakelaar in serie en met kabelschoentjes op de plaats van de zekering inprikken
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Dec 2013, 16:06

Géén idee waar jullie het over hebben. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Edward van Vugt

Dommel

Berichtdoor Dommel » 21 Dec 2013, 16:13

Maak eens een proefrit met een moderne auto! :lol:
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Dec 2013, 16:54

Dommel schreef:Maak eens een proefrit met een moderne auto! :lol:

Aangezien de 130 regelmatig als onderdelen donor wordt gebruikt rij ik meer off road in een D4, een L322 en zelfs een L405 dan in mijn eigen Def!

Maar dat zijn zo'n elektronicawinkels dat ik het hele zaakje "terrain response" noem en geen idee heb wat wat doet of regelt. Kan me ook niet echt schelen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Dommel

Berichtdoor Dommel » 21 Dec 2013, 19:29

Ik vraag mij soms ook af of het ook daadwerkelijk werkt... merk geen verschil in de de normale stand en de overige standen.

Een keer met iemand offroaden met specifiek een of mijn Freelander, die e.e.a. kan uitleggen.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Terug naar “Kroeg”