Om ook maar even een beetje rimpeling te veroorzaken in de oeverloze discussie........
Denk dat je je niet moet vergissen in de terreinvaardigeheden van de amarok......
Hoewel ik met de amarok zelf geen ervaringen heb , denk ik dat hij past in het groepje Hilux, Range, Mitsu L200, etc.
Ervaringen heb ik dan weer wel met bijv de Hilux, , oa een kleine 2 maanden terug heb ik met een collega een 6 daagse offroad self drive expeditie mogen begeleiden (uiteraar leading vehicle was een defender, maar dat terzijde

), en we hebben de deelnemers waar voor hun geld gegeven, maar daar hebben ze dan ook had voor moeten werken. Van deze 6 dagen hebben we de groep zo'n 4 dagen in de duinen laten spelen en ze een programma voorgeschoteld dat niet alleen leuk maar vooral ook leerzaam was, en dus hebben we de moeilijkheids graag elke dag een stukje opgeschroefd, met als klapstuk steile afdalingen van van een meter of 60 hoog

.
Nu hadden we in de groep 4 hiluxen en 2 L200 mitsu's dus hebben we aardig kunnen vergelijken.
En wat opvallend was, dat vooral de electronica (tractie controle) van de hiluxen vaak spelbreker was, en de mitsu's met gemak omhoog gingen daar waar de hilux bleef steken.
De mitsu daarentegen is bagger omdat hij geregeld warmloopt (erg amusant voor de 2 Mitsu dealers die we bij ons hadden

)
Tijdens de gezellige door whiskey natgehouden bijeenkomsten 's avond heb ik het daar een keer over gehad met 1 van die dealers.
Dwz hem de vraag gesteld waarom die mitsu's problemen gaven.
Het antwoord is simpel en gaat zeer waarschijnlijk voor de meeste civiele merken op: die modellen worden ontworpen om wereldwijd op elke markt verkocht te kunnen worden met liefst zo weinig mogelijke aanpassingen. Ofwel: fabrikant kwakt gewoon een compromis op de markt......in warme klima's zoals bij ons leidt dat dus tot warmlopers, en in andere klimaten zal dat dus waarschijnlijk weer tot andere problemen leiden.
De defender is bij mij weten WEL gemaakt voor extreme omstandigheden, maar goed das oud nieuws (hoewel ik ook voor geen goud een Puma met tractie control zou willen hebben hier voor waar ik hem hier gebruik (collega's zijn daar flink ziek van) . Alle andere lees civiele 4x4's zijn niet meer als een compromis om kosten te besparen.
Het is dus voor Jan Soldaat die met een Amarok op missie mag, te hopen dat het ding geen tractie controle heeft als hij per ongeluk een keer door het mulle zand moet.
Defensie wordt al jaren lang uitgehold vanwege de bezuinigingen aan de ene hand, Maar maar de prestige drang van het kabinet eist wel van defendie dat ze mee moeten kunnen blijven doen met de grote jongens en dus dat ze ook aan missies mee kunnen doen uit het hoogste geweldsspectrum.
Ik heb Defensie altijd een mooi bedrijf gevonden en volg daarom ook altijd met belangstelling de gebeurtenissen op materiaal en missie gebied, maar Defensie is allang geen visite kaartje meer van Nederland Hoewel ik heb respect voor de mensen die er werken.
Vandeweek eens een beetje zitten surfen op het net:
Nederland is begonnen met 445 Leopard II tanks; daar zijn er 310 van verkocht (lees wegbezuinigd), en uiteindelijk zijn ook de laatste 135 stil gezet
F16's hetzelfde verhaal: Van de 213 aangeschafte toestelen vliegen er nu nog slechts 68 ! Een aantal is welliswaar verongelukt maar de overgrote meerderheid is weg bezuinigd.
En het wordt nog gekker:
De idioten in den haag hebben de JSF erdoor gedrukt en zijn daarbij haast letterlijk over lijken gegaan in hun onbegrensde hoogmoedswaanzin en prestige drang.
In 2002 ging men uit van een vervanginsaanschaf van 138 stuks. Op dit moment kunnen er vanwege de enorme onwikkelings en aanschafkosten nog maar vermoedelijk slechts 30 aangekocht worden.
De cougar Heli's zijn hebben een blauwe maandag gevlogen maar staan vanwege bezuinigingen vleugellam in de verkoop etalage.
Het nieuwe Joint Logistic Support Ship, De Karel Doorman, Do zo hard nodige vervanger voor de 2 inmiddels verouderde en al uit de vaart genomen bevoorradingsschepen, zou, als het aan het kabinet lag, nog voor het uberhaubt afgebouwd was, jawel zonder een meter voor de marine gevaren te hebben, al in de verkoop gaan, maar wordt nu, bij gods gratie, wel in gebruik genomen, op voorwaarde dat het dan ook hand en span diensten moet gaan doen voor wat en wie dan ook.
Fijn kabinetje, zijn een beetje toestanden uit 1939 nu in de Nederlandse Krijgsmacht.
Nog heel even en Jan Soldaat komt bij jullie dalijk de 109's, lightweights en defenders lenen als ze op missie moeten!
Luke