afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussie
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussi
ik neem aan dat de amarok ontstaan is uit de kennis die ze met de TARO binnenhaalden, dat was een Toyota Hi-lux met VW logo's.... en durf nou niet te zeggen dat Toyota niet weet hoe ze een terreinwagen moeten bouwen. Behalve dat zo'n Amarok niet primair voor het terrein gebouwd is (welk civiel voertuig tegenwoordig wel) denk ik dat het wel mee valt met die kwaliteit.... het is nu niet dat die G's en Defenders allemaal zo failproof zijn
gone
Re: afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussi
Dat ben ik volkomen met je eens.
Maar VW is die dingen gaan produceren, net als Ford met hun "nieuwe" Ranger, die van oorsprong een made in Thailand Mazda was, voor de markt die voorzag in hobby rijders die ook wel eens uit hun bol willen gaan.
Land Rover, Toyota, Jeep etc. hebben van oudsher geproduceerd voor het leger (en landbouw als er niets te strijden valt), VW heeft allen Audi, maar die maakten vroeger tanks met een soepel loopgestel (vandaar die ringen in hun logo) en Porsche maar die maakten tractoren en sportauto's.. en tanks. Maar VW zelf.. Ein auto fur das Volk... En een Nederlandse uitvinding: De Transporter.
Maar terein auto's.. nee, da's jat werk en anticiperen op hobbies.
Maar VW is die dingen gaan produceren, net als Ford met hun "nieuwe" Ranger, die van oorsprong een made in Thailand Mazda was, voor de markt die voorzag in hobby rijders die ook wel eens uit hun bol willen gaan.
Land Rover, Toyota, Jeep etc. hebben van oudsher geproduceerd voor het leger (en landbouw als er niets te strijden valt), VW heeft allen Audi, maar die maakten vroeger tanks met een soepel loopgestel (vandaar die ringen in hun logo) en Porsche maar die maakten tractoren en sportauto's.. en tanks. Maar VW zelf.. Ein auto fur das Volk... En een Nederlandse uitvinding: De Transporter.
Maar terein auto's.. nee, da's jat werk en anticiperen op hobbies.
Re: afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussi
Wat een dom gelul weer. Vroeger ontwierpen de Japanners niks zelf, maar alles wat ze maakten was beter dan het origineel.
Land Rover is NOOIT ontworpen met het oog op het leger, maar omdat Rover gewoon niks te exporteren had. Dat is een agrarisch ding. Dat sommige leger dat ding later kochten is leuk maar zelfs daar is het ontwerp nooit op aangepast, dan hadden ze er wel een chassis onder gestoken dat niet bij de minste belasting buigt, breekt of vervormt.
Zal best dat een VW een waardeloze terreinwagen is, maar slechter dan of zelfs even slecht als een Defender kan een Duitser iets gewoon niet maken, daar is ie hoe dan ook te grundlich voor.
Dus die VW zullen vast goed voldoen, tenslotte hebben ze zicht ook weten te redden met die Engelse rommel.

Land Rover is NOOIT ontworpen met het oog op het leger, maar omdat Rover gewoon niks te exporteren had. Dat is een agrarisch ding. Dat sommige leger dat ding later kochten is leuk maar zelfs daar is het ontwerp nooit op aangepast, dan hadden ze er wel een chassis onder gestoken dat niet bij de minste belasting buigt, breekt of vervormt.
Zal best dat een VW een waardeloze terreinwagen is, maar slechter dan of zelfs even slecht als een Defender kan een Duitser iets gewoon niet maken, daar is ie hoe dan ook te grundlich voor.
Dus die VW zullen vast goed voldoen, tenslotte hebben ze zicht ook weten te redden met die Engelse rommel.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussi
Ik weet niet waar je dat grundlich vandaan haalt, maar dat zij Duitsers zeker niet meer.
Toyota maakte al terrein wagens toen je nog baantjes zwom in je pa's pisbuis.
Land Rover is de Engelse opvolger of beter: replica van Jeep.
Ik zou me maar eens verdiepen in voertuig historie.
Met hele warme vriendelijke groeten.. want er had al iemand geklaagd... Hele erge kus en veel gefriemel, Tony.
Toyota maakte al terrein wagens toen je nog baantjes zwom in je pa's pisbuis.
Land Rover is de Engelse opvolger of beter: replica van Jeep.
Ik zou me maar eens verdiepen in voertuig historie.
Met hele warme vriendelijke groeten.. want er had al iemand geklaagd... Hele erge kus en veel gefriemel, Tony.
Re: afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussi
maXcomX schreef:Ik weet niet waar je dat grundlich vandaan haalt, maar dat zij Duitsers zeker niet meer.
Toyota maakte al terrein wagens toen je nog baantjes zwom in je pa's pisbuis.
Land Rover is de Engelse opvolger of beter: replica van Jeep.
Ik zou me maar eens verdiepen in voertuig historie.
Met hele warme vriendelijke groeten.. want er had al iemand geklaagd... Hele erge kus en veel gefriemel, Tony.
Zo is het Tony, die Edward heeft nog nooit aan een auto gesleuteld en weet nix van Land Rovers *zucht*
Jij hebt daarentegen autotechniek uitgevonden.....
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
Re: afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussi
Zullen we het bij de feiten houden heren:
Volkswagen is zo'n beetje begonnen als een terreinwagen producent: http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Typ_82. Niks civiel dus. De latere VW kever was ontwikkeld uit de KdF, maar het basisontwerp werd gebruikt in de '82. In Japan waren ze in de 30er jaren nogal druk geweest in Mantsjoerije en hadden ze de nodige ervaring met terreinauto's: http://www3.plala.or.jp/takihome/car95.htm - fabrikant was een voorloper van het huidige Isuzu trouwens. De voorloper van de Toyota BJ jeeps, was gebaseerd op een gevonden bantam jeep in de Filipijnen. En ondanks iedereen hier de historie van de LaRo kent is hij uiteindelijk weer gebaseerd op diezelfde militaire jeep. Allemaal terreinauto's dus. Wat minder bekend is, is dat die oerjeep, de bantam dus, toen er op stel en sprong tekeningen moesten komen voor een een terreinauto voor de US army, de firma bantam het eerste idee leverde. Bantam was een doorstart van American Austin, en designer Probst tekende supersnel op basis van de modellen van bantam van toen - die weer terug te herleiden waren op het eerste Britse(!) type: de Austin 7. Een model dat trouwens ook in licentie werd gemaakt door BMW en Datsun. Duitsland en Japan dus. Ford kreeg de 'blueprints' van de bantam (net als Willy's) en stopte er weer de nodige Ford-techniek in. Techniek die ook al bekend was bij de fabrikanten in Japan, want daar produceerde men in de jaren 30 al Ford's in licentie. Techniek die trouwens ook in Rusland bekend was. Toen de bantam via de Murmansk konvooien aankwam en later werd gekopieerd door GAZ (de 67) kwam veel kennis van de hoofdontwerper die was begonnen bij NAZ/GAZ een joint venture van NAZ en ... Ford (er rolden al fordjes T van de band in Rusland).http://en.wikipedia.org/wiki/Austin_Motor_Company
Volkswagen is zo'n beetje begonnen als een terreinwagen producent: http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Typ_82. Niks civiel dus. De latere VW kever was ontwikkeld uit de KdF, maar het basisontwerp werd gebruikt in de '82. In Japan waren ze in de 30er jaren nogal druk geweest in Mantsjoerije en hadden ze de nodige ervaring met terreinauto's: http://www3.plala.or.jp/takihome/car95.htm - fabrikant was een voorloper van het huidige Isuzu trouwens. De voorloper van de Toyota BJ jeeps, was gebaseerd op een gevonden bantam jeep in de Filipijnen. En ondanks iedereen hier de historie van de LaRo kent is hij uiteindelijk weer gebaseerd op diezelfde militaire jeep. Allemaal terreinauto's dus. Wat minder bekend is, is dat die oerjeep, de bantam dus, toen er op stel en sprong tekeningen moesten komen voor een een terreinauto voor de US army, de firma bantam het eerste idee leverde. Bantam was een doorstart van American Austin, en designer Probst tekende supersnel op basis van de modellen van bantam van toen - die weer terug te herleiden waren op het eerste Britse(!) type: de Austin 7. Een model dat trouwens ook in licentie werd gemaakt door BMW en Datsun. Duitsland en Japan dus. Ford kreeg de 'blueprints' van de bantam (net als Willy's) en stopte er weer de nodige Ford-techniek in. Techniek die ook al bekend was bij de fabrikanten in Japan, want daar produceerde men in de jaren 30 al Ford's in licentie. Techniek die trouwens ook in Rusland bekend was. Toen de bantam via de Murmansk konvooien aankwam en later werd gekopieerd door GAZ (de 67) kwam veel kennis van de hoofdontwerper die was begonnen bij NAZ/GAZ een joint venture van NAZ en ... Ford (er rolden al fordjes T van de band in Rusland).http://en.wikipedia.org/wiki/Austin_Motor_Company
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussi
Willem_G schreef:Zullen we het bij de feiten houden heren:
Volkswagen is zo'n beetje begonnen als een terreinwagen producent: http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Typ_82. Niks civiel dus. De latere VW kever was ontwikkeld uit de KdF, maar het basisontwerp werd gebruikt in de '82. In Japan waren ze in de 30er jaren nogal druk geweest in Mantsjoerije en hadden ze de nodige ervaring met terreinauto's: http://www3.plala.or.jp/takihome/car95.htm - fabrikant was een voorloper van het huidige Isuzu trouwens. De voorloper van de Toyota BJ jeeps, was gebaseerd op een gevonden bantam jeep in de Filipijnen. En ondanks iedereen hier de historie van de LaRo kent is hij uiteindelijk weer gebaseerd op diezelfde militaire jeep. Allemaal terreinauto's dus. Wat minder bekend is, is dat die oerjeep, de bantam dus, toen er op stel en sprong tekeningen moesten komen voor een een terreinauto voor de US army, de firma bantam het eerste idee leverde. Bantam was een doorstart van American Austin, en designer Probst tekende supersnel op basis van de modellen van bantam van toen - die weer terug te herleiden waren op het eerste Britse(!) type: de Austin 7. Een model dat trouwens ook in licentie werd gemaakt door BMW en Datsun. Duitsland en Japan dus. Ford kreeg de 'blueprints' van de bantam (net als Willy's) en stopte er weer de nodige Ford-techniek in. Techniek die ook al bekend was bij de fabrikanten in Japan, want daar produceerde men in de jaren 30 al Ford's in licentie. Techniek die trouwens ook in Rusland bekend was. Toen de bantam via de Murmansk konvooien aankwam en later werd gekopieerd door GAZ (de 67) kwam veel kennis van de hoofdontwerper die was begonnen bij NAZ/GAZ een joint venture van NAZ en ... Ford (er rolden al fordjes T van de band in Rusland).http://en.wikipedia.org/wiki/Austin_Motor_Company
't Is nog erger: Ford Duitsland ging gewoon door in de duistere jaren, en kon na de oorlog zonder veel belemmeringen verder.
Het Ford-moederbedrijf in de USA speelde dus op vele borden (en fronten). D'r zijn zelfs mensen die zeggen dat de Ford fabrieken opvallend weinig oorlogsschade opliepen.
Groeten MarcS
PS De enige "terrein-kwaliteit" van de "Kübelwagen" (de kubistische kever) was overigens de ruime bodemvrijheid.
PS2 Ik lees in het VW Typ 82 linkje overigens iets anders: ".... wurde der aus dem KdF-Wagen abgeleitete Geländewagen gebaut. Der Typ 82 war mit 50.788 ..." De Ur-Käfer, de KdF (=Kraft durch Freude) dateert van 1938, dus de Kübelwagen is geen oer-gelandewagen, maar een oer-PkW (zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/KdF-Wagen). D'r zijn overigens ook nog weer andere visies op de Ur-Käfer: Het ontwerp zou oorspronkelijk uit Tsjechië stammen, en door Porsche "gepikt" zijn.
Let wel: het totaal aantal van de succesvolle Typ 82 bedraagt nog geen 1/12 van de totaal-productie van de verschillende 1/4 ton 4x4 General Purpose "Jeeps"
PS3 De Bantam 1/4 ton General Purpose 4x4 was een "haastklus" een samenraapsel uit bestaande onderdelen, net als later de LandRover weer een samenraapsel was.
Re: afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussi
Landmarcs schreef:D'r zijn zelfs mensen die zeggen dat de Ford fabrieken opvallend weinig oorlogsschade opliepen.
Ja, daar is veel zin en onzin over geschreven... met name toen in de Neurenberg processen Ford's productieprocessen ter sprake kwamen. http://www.ghi-dc.org/files/publications/bulletin/bu049/bu49_135.pdf. Intrigerend stukje historie..
Re: afgesplitst uit 130 topic:oeverloze defensie-vw discussi
Ja, jongens! Die pornoboeken heb ik ook allemaal gelezen. Maar daar kan ik nog steeds niet uit halen wat nu de betere wagen is, noch dat de Duitse producten ineens niet meer grundlich zijn.
Daarvoor kan ik alleen uit eigen ervaring putten met de diverse merken. Gelukkig ben ik niet de enige idioot in de familie die van speeltjes houd, dus de ervaring is errug breed.
Laat ik het zo zeggen (het is tenslotte een LaRo forum) : Land Rover is verreweg de leukste.

Daarvoor kan ik alleen uit eigen ervaring putten met de diverse merken. Gelukkig ben ik niet de enige idioot in de familie die van speeltjes houd, dus de ervaring is errug breed.
Laat ik het zo zeggen (het is tenslotte een LaRo forum) : Land Rover is verreweg de leukste.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten