Tot ziens

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Maarten110

Re: Tot ziens

Berichtdoor Maarten110 » 15 Dec 2013, 14:49

The Iron Nurse schreef:Maar al met al is het een kromme situatie... Vrienden met een DAF van ruim 15500 kg, 1985, (uiteraard diesel) gaan slechts een schijntje betalen. Naar ik meen ook €120,- per jaar! Toch maar overstappen op een ”groter merk”... :)

Huh? dat klopt toch helemaal niet? 1985 en diesel. Dan betaal je gewoon volle bak MRB vanaf 2014 als de hele boel doorgaat?

of is die van hun een camper? dan moet je dat er wel even bijzetten. Ondanks dat het dan krom blijft vanuit milieutechnisch (oogpunt omdat een ouwe diesel nu eenmaal een ouwe diesel is) vergelijk je jouw personenauto met een camper, en dat is appels met peren natuurlijk.

Nogmaals, het blijft idioot gezien de uitstoot van die 15+ ton dieselbak in verhouding met een nette 200tdi in bijv een '83 laro, maar ik zie graag een complete redenatie als je iets ter discussie stelt.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 15 Dec 2013, 21:09

Maarten110 schreef:Huh? dat klopt toch helemaal niet? 1985 en diesel. Dan betaal je gewoon volle bak MRB vanaf 2014 als de hele boel doorgaat?

Motorfietsen, bussen en vrachtwagens tussen de 26 en 40 jaar komen altijd in het kwarttarief(met een max van 120 euro) ongeacht de brandstof.
Een autotje van 15500Kg is een vrachtwaggel

Groet,
Eric.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Dec 2013, 08:41

oftewel, je defender diesel afladen met lood zodat deze 3501KG weegt, dan bij de RDW de weegbrug op om hem om te laten keuren naar vrachtwagen en dan kun je toch voor kwarttarief rijden :lol: (ow ja, werkt alleen als je een groot rijbewijs hebt, maar dat kun je voor iets meer dan 1000 euro wel halen (bespaar je als nog in het eerste jaar :P))

had idd die regel ook gelezen dat die voertuigtypen. Vond het een interessante kromming.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Maarten110

Berichtdoor Maarten110 » 16 Dec 2013, 08:53

Eric Tol schreef:Motorfietsen, bussen en vrachtwagens tussen de 26 en 40 jaar komen altijd in het kwarttarief(met een max van 120 euro) ongeacht de brandstof.
Een autotje van 15500Kg is een vrachtwaggel

Groet,
Eric.

Are you kidding me? Dat slaat dan inderdaad helemaal nergens op.

als het hier een camper betrof, dan ga ik er nog iets van snappen (behalve dat 't dan een hele zware camper zou zijn :lol: ) Maar waarom de categorie bussen en vrachtwagens dan nog steeds slechts kwarttarief verschuldigd zijn itt personenauto's, is van de zotte.

tim

Berichtdoor tim » 16 Dec 2013, 09:17

Omwille van de aantallen tov de personenauto's.
de hoeveelheid bussen, motorfietsen ed van die leeftijd vallen in het niet, dus daar kan je mee scooren, geef je als overheid mee aan dat je best mee wilt denken.
dat het niets met conseqwent beleid heeft te maken, is uberbijzaak.

daarnaast wou men organisaties als keep them rolling ontzien.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2013, 09:38

en het aantal "dagelijks rijders" met zulke oude vrachtwagens/bussen is natuurlijk ook vrijwel nihil. En ondanks dat ze het niet hardop zeggen en het op milieu gooien is het aanpakken van het dagelijks gebruik van oldtimers wel de insteek van de hele maatregel :roll:
gone

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 16 Dec 2013, 23:30

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Een auto moet rijden, en niet stilstaan: Rust roest.
Zet een auto maar eens een jaar aan de kant. Dan mag je meteen op zoek naar nieuwe remcilinders, remschoenen, uitlaat delen etc.
Bij het ministerie weten ze dat heus wel hoor! Ik heb bij Defensie zat van die MOB auto's weer aan de praat moeten krijgen omdat ze - zelfs met preserveringsmiddelen - totaal vastgeroest waren, tot de motoren aan toe. En die werden toch 1x per jaar onderhouden en aan de praat gemaakt.
Een auto is nu eenmaal ontworpen om te rijden, niet om stil te staan, anders waren ze wel van beton oid gemaakt.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2013, 23:43

de oldtimer MRB vrijstelling is ingevoerd met de gedachte dat liefhebbers met een of meerdere oldtimers voor de hobby niet vol tarief MRB moesten betalen voor een auto waar de een paar duizend kilometer per jaar toertochtjes en meetings mee reden. Niet voor de gewiekste nederlander die in de regeling een manier zag om lekker een belastingvrije auto te rijden en daar dus zijn woon-werk en alle andere dagelijkse verkeer mee rijdt en zo 15000 of meer verslindt zonder MRB te hoeven betalen.

Beide oldtimers staan niet per definitie heel lang stil (een half jaar in de slechtweer periode wellicht voor de "echte" liefhebber)

dus ik snap even niet wat je niet met me eens bent aangezien ik niks over beter om een auto stil te zetten gezegd heb
:roll:
gone

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 16 Dec 2013, 23:59

Ten eerste is die regeling helemaal niet bedoeld zoals je letterlijk omschrijft.
Hij was bedoeld om het rijdend erfgoed in stand te houden, er staat niets over kilometers, behalve dat verzekeringen daar een voortouw in genomen hebben.
Maar ook dat zegt niets over dagelijks gebruik, ik gebruik mijn LR ook dagelijks, gemiddeld 10 - 20 Km per 2 dagen dat is dus (en dan doe ik maar het maximale per dag, dat red ik niet eens, want de lease diesel auto is goedkoper, daar kan ik onbeperkt mee tuffen voor 0,0 en wat aan bijtelling. ): (20 x 365) / 2 = 3650 per jaar; Nou, dat is erg veel!
En dan is de motor niet eens op temperatuur, of wel: De kachel kun je wel vergeten.

Terug naar “Kroeg”