Okay ... maar wat te doen met de wagen?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Ron63

Re: Okay ... maar wat te doen met de wagen?

Berichtdoor Ron63 » 06 Dec 2013, 14:26

johdon schreef:Denken jullie dat een auto die in Nederland geschorst is gewoon verzekerd kan blijven?
En kan ik er dan in België verzekerd de weg mee op?

Is al meer gevraagd maar antwoord blijft Nee!, helaas pindakaas ;)

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2013, 14:36

Ron63 schreef:
johdon schreef:Denken jullie dat een auto die in Nederland geschorst is gewoon verzekerd kan blijven?

Groet Ron

Dat antwoord zie ik heel vaak, maar dat kan dus wel! Je kunt gewoon op chassisnummer verzekeren en dat wordt door overlanders ook genoeg gedaan. :shock: :shock:

Of het ook legaal is en/of sociaal wenselijk gedrag is iets anders, maar het is zeker mogelijk.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

johdon

Berichtdoor johdon » 06 Dec 2013, 15:09

Ron63 schreef:

Groet Ron

Okay, bedankt Ron.Ik zit nog maar net op dit forum (vandaag) en blijkbaar niet ver genoeg gezocht, excuses daarvoor.

Ik ben toch wel benieuwd naar de achterliggende reden hiervan, ook omdat Edward hieronder aangeeft dat het wel kan, maar wellicht niet legaal of sociaal wenselijk is. Legaal en sociaal wenselijk vind ik in deze echter (wat zal ik rijden? twee drie keer per jaar?) van een andere orde dan onverzekerd rondrijden; dit laatste wil ik uiteraard niet.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 06 Dec 2013, 17:27

Volgens mij doen ze ook op ch.nummer verzekeren bij over de weg een import auto (bijv E.land)uit ander land halen.
Maar kenteken staat dan volgens mij gewoon op naam. je zou anders gewoon zonder platen de weg op kunnen.
Misschien 25km auto van maken optie 8-), zag ik toevallig filmpje van afgelopen week 190d als 25km voertuig.

Is het verhaal van overlanders en ch.nummer niet gewoon voor buiten de verzekerings gebieden die op groene kaart staan? (Azie en zo)
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Dec 2013, 18:12

Ron63 schreef:Volgens mij doen ze ook op ch.nummer verzekeren bij over de weg een import auto (bijv E.land)uit ander land halen.
Maar kenteken staat dan volgens mij gewoon op naam. je zou anders gewoon zonder platen de weg op kunnen.
Misschien 25km auto van maken optie 8-), zag ik toevallig filmpje van afgelopen week 190d als 25km voertuig.

Is het verhaal van overlanders en ch.nummer niet gewoon voor buiten de verzekerings gebieden die op groene kaart staan? (Azie en zo)

Met de "juiste" verzekering (lees de polisvoorwaarden goed) moet het gewoon kunnen, zelfs op het geschorste kenteken.
Zodra je kenteken geschorst is mág je je verzekering ook schorsen, maar daarvoor bestaat geen verplichting of automatische koppeling (omgekeerd moet je de verzekering ook ontschorsen voordat je de auto ontschorst).
Je mag ook op privé terrein rondrijden met een geschorste auto, en als dat privé terrein dan toegankelijk is voor derden dan ben je zelfs verplicht je motorvoertuig voor wettelijke aansprakelijkheid verzekerd te hebben. Daarnaast kan het een persoonlijk keuze zijn om het gestalde voertuig voor van buiten komend onheil te verzekeren.
Overigens moet je ook een 25km "auto" verzekeren (en voor een 25km "auto" moet je je kenteken inleveren en mag je verder dus niet veel.

Blijft wel de vraag wat er gebeurt als je je auto alhier geschorst hebt en bijv. de Belgische overheid geeft door dat jouw kenteken+auto aldaar op de openbare weg rijdend is gezien.

Groeten MarcS

bjlmertens

Berichtdoor bjlmertens » 06 Dec 2013, 18:57

Mijn 90 is nu al ongeveer 1,5 jaar geschorst maar wel gewoon verzekerd (oldtimer), heb de verzekering nooit geschorst omdat ik verwachte snel klaar te zijn met de reparaties :D dus schorsen en verzekeren kan.

tim

Berichtdoor tim » 06 Dec 2013, 21:13

Ik vraag me in deze discussie af hoe je de term/begrip legaal moet zien;

als jij een overeenkomst met een verzekeraar hebt waarbij je voertuig minimaal WA verzekerd is op basis van een chassisno of buitenlandskenteken(been there enzo met een amerikaanse platen), wat heeft de wetgever dan nog te "klagen"?

Eea uiteraard volstrekt volgers nederlandse wetgeving.

Dat jij met dat voertuig via de rdw niet in het "verzekerings"systeem staat, maar feitelijk wel verzekerd bent, kunnen ze je hooguit een bon geven wegens "een verkeerde route" oid, lijkt mij.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Dec 2013, 21:22

het niet legale zit niet in het verzekeringsverhaal maar het belastingverhaal...

met het schorsen verklaar jij dat er niet met de auto gebruik gemaakt wordt van de openbare weg..... en strikt genomen geldt dat ook voor buitenlandse wegen... nu is de controle een beetje schier onmogelijk als jij in het buitenland rondrijdt... vandaar ook dat je het prima kunt doen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2013, 21:26

Roger B. schreef:het niet legale zit niet in het verzekeringsverhaal maar het belastingverhaal...

met het schorsen verklaar jij dat er niet met de auto gebruik gemaakt wordt van de openbare weg..... en strikt genomen geldt dat ook voor buitenlandse wegen... nu is de controle een beetje schier onmogelijk als jij in het buitenland rondrijdt... vandaar ook dat je het prima kunt doen

Hoe moet het dan legaal? Maat van me rijdt al dik drie jaar de planeet rond, waarvan de meeste tijd geschorst want anders is ie apk plichtig en da's lastig als je in Zuid Amerika aan het toeren bent.

Ik weet dat ie sommige landen een kenteken voor z'n auto moet regelen, maar dan nog heeft ie ook een NL kenteken.

Wat is daar dan de officiële handelwijze? :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 06 Dec 2013, 21:28

Roger B. schreef:het niet legale zit niet in het verzekeringsverhaal maar het belastingverhaal...

Oeps, correct.., effe niet in de gaten gehad.
maar ik heb een perfect excuus, vandaag een ikea laminaatvloer van wel 4.99 euro de meter gelegd, daar wordt je een beetje duf en verdrietig van..
:roll: :mrgreen:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Kroeg”