Of ik alvast af wil tikken

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: Of ik alvast af wil tikken

Berichtdoor Edward » 10 Dec 2013, 09:24

Ben het helemaal met je eens Piet, echter; onder Lubbers zijn de "overschotten" bij de pensioenfondsen afgeroomd omdat het kabinet niet kon begroten. Dat kunnen ze nog steeds niet en nu moet de bpm omhoog om het tekort aan te vullen. Wéér de auto die het gat mag vullen.

Het is niet meer uit te leggen wat er gebeurt, zeker niet aan de automobilist. Tegelijkertijd heb ik niemand horen protesteren toen het goed ging dat de staatsschuld moest worden afgelost en dus moeten we nu ook collectief op de blaren zitten.

Maar dat is niet leuk en gaat natuurlijk gepaard met een hoop gemopper......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 10 Dec 2013, 10:16

Edward schreef: Tegelijkertijd heb ik niemand horen protesteren toen het goed ging dat de staatsschuld moest worden afgelost en dus moeten we nu ook collectief op de blaren zitten.

Die geluiden waren er wel degelijk, met name vanuit VVD huize,maar raakte in de marge, want immers, de BV nederland, daar ging het toch goed mee?
In meen dat ik de laatse 10 jaar de staatsschuld zowat is verdubbeld, van een "stabiele" pakweg 250 miljard naar de huidige, wat is het, ergens 450 miljard..
Regeren is visie hebben, vooruit zien. Een brand aan zien komen die nog moet beginnen.
Maar als je brandweermannen doof en blind wensen te zijn, wordt het knap lastig..

en derhalve lopen we constant achter de feiten aan dit land, evenals in zoveel landen.
Decenia lang hebben wij generaties hier doen laten opgroeien met een veronderstelling dat de baat voor de kosten gaan.
Leen je suf, en alles komt wel weer goed.
Banken die je een hypotheek verstrekte op basis van je binnenkort te behalen einddiploma in een bepaald vakgebied, want immers, een gouden toekomst was jouw deel.
Een KPN aandeel wat eens op 77 euro stond, wat is het nu, iets van 2 euro of zo?

Lucky Luke is de hoofdkoopman in de vrije markt.
Totdat hij, een kpn aandeel, een nina brink van de pagina wordt weg geschoten en wordt vervangen door een alternatief.
En we lopen er weer anmass achteraan.Het is gewoon een circus.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 10 Dec 2013, 11:25

Persoonlijk vind ik het invoeren van MRB voor oldtimers helemaal niet onredelijk. Wat mij vooral stoort is de onevenredigheid waarmee er gehandeld wordt. De verhouding tussen een benzineauto op kwarttarief en een diesel van 2 ton staat totaal scheef. Door deze benadering worden grote groepen liefhebbers van zware vrachtauto's, terreinauto's en bussen onevenredig benadeeld. Daar komt bij dat om in aanmerking te komen voor kwarttarief, de overheid wil bepalen wanneer je als liefhebber van je auto mag genieten.

Op deze manier streeft de maatregel zijn doel voorbij, degene die een brakbenz rijden blijven dit doen als ze MRB moeten gaan betalen, immers de auto is geen moer meer waard, een "nieuwe" auto moet ook MRB voor betaald worden, dus die haal je er niet mee van de weg af. Degen die uiteindelijk gepakt worden, zijn liefhebbers van grote auto's die zo'n ding alleen kunnen rijden vanwege de MRB-vrijstelling.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Dec 2013, 11:56

De gedachte is wellicht niet onredelijk, maar zelfs de kamerleden geven nu wel toe dat het meer gaat kosten dan opleveren. Om dan een maatregel door te zetten alleen omdat het lastig is om het akkoord open te breken is wel heel zuur voor de betrokkenen.
Edward van Vugt

Landmarcs

Re: Of ik alvast af wil tikken <een financiëel plaatje>

Berichtdoor Landmarcs » 10 Dec 2013, 12:06

tim schreef:
Edward schreef: Tegelijkertijd heb ik niemand horen protesteren toen het goed ging dat de staatsschuld moest worden afgelost en dus moeten we nu ook collectief op de blaren zitten.

Die geluiden waren er wel degelijk, met name vanuit VVD huize,maar raakte in de marge, want immers, de BV nederland, daar ging het toch goed mee?
In meen dat ik de laatse 10 jaar de staatsschuld zowat is verdubbeld, van een "stabiele" pakweg 250 miljard naar de huidige, wat is het, ergens 450 miljard..

't Zijn mooie lieden die VVD-herriemakers. De PvdA beschuldigen van potverteren, heel hard roepen dat de staatsschuld omlaag moet en in de tussentijd zelf niet alleen uit de suikerpot snoepen maar ook zelf het hardst de staatsschuld laten oplopen.

Kijk maar even naar de historie: In de tijd van Van Agt moest er hard bezuinigd worden (loonstijging op 0 of zelfs min), toch liep toen de schuld geweldig op, en dat terwijl toen juist de aardgasbaten opliepen (waaronder export naar ver weg, want er was toch eindeloos aardgas, en we moesten geen Russisch/communistsch gas, en we moesten het uitverkopen voor de kernenergie kwam). Lubbers heeft in de tussentijd nog eens een greep in de pensioenkassen gedaan, en deze greep is nooit meer goedgemaakt (de mensen die nu pensioen-aanspraken hebben zijn dus helemaal niet die uitvreters waarvoor z wel worden uitgemaakt, ze hebben inmiddels al tweemaal ingeleverd: eerst bij Lubbers, en nu door al jaren pensioenkortingen). Sindsdien heeft de VVD bijna permanent mee mogen regeren, met als financiëel hoogtepunt Zalm en steeds werd een al jaren failliet systeem, nl de hypotheekrente aftrek hoog gehouden. Nu pas wordt die hypotheekrente-aftrek heeeeeeeeel langzaam afgebouwd ... dat duurt dus nog een generatie.

En dan is het 1º de vraag of een (overzichtelijke) schuld wel een probleem is en 2º of wel wel zoveel schulden hebben als wordt voorgespiegeld.
Bij het 1º de "schuldvraag". Ik heb altijd geleerd: De kost gaat voor de baat uit, ofwel, schulden maken mag gewoon als je maar weet dat tegenover die schuld een goede tegenwaarde staat. Zo leggen we wegen, spoorlijnen, havens etc. aan met overheidsgeld, daarmee draait de economie beter, verdienen de ondernemers leuk en de belastingen betalen de rente (en een beetje aflossing). Ook al hebben we meer schuld, netto is het land rijker (dus het tegengestelde van aardgas uitverkopen, daar wordt je alleen maar armer van).
Bij het 2º het "schuld-complex". Als je eerlijk kijkt naar onze rijkdommen, dan zijn we wellicht wel bezig met de grote uitverkoop (aardgas dat op raakt, maar ook ruimte die erg verspillend wordt gebruikt). En we hebben een substantiële staatsschuld, daar kunnen we ook niet omheen, een grote (deels ongedekte) hypotheekschuld - die ook nog, maarrrrr ook een enorm pensioen-stuwmeer. Maak je de balans op dan valt het eigenlijk best mee, en is er zeker geen reden tot somberen. Nog minder is er reden tot calvinistische (of sado-masochistische) "broekriem" gedachten, we weten al lang waar die toe leiden: Colijn heeft dat al eens uitgeprobeerd, zuinigheid met vlijt ... zorgde voor een extra lange recessie in de Nederlanden, en een extra grote waarde stijging van de aandeeltjes waarmee Colijn zelf uit de drup bleef. (Dat zien we nu weer: iedereen moet zuinig zijn, behalve de zakkenvullers.)
Misschien hoor nu dan nog de vergrijzing langskomen ... de vergrijzing .. geeft geen zorgen !! De vergrijzing lost zich zelf langs natuurlijke weg op. Wie nu 65 is (die baby-boomer) die ligt over 30 jaar echt wel madeliefjes omhoog te duwen. En ... meer kinderen helpen niet tegen een vergrijzing, straks worden dan nog weer meer mensen grijs. Kijk je naar de winst en verliesrekening ... dan blijkt de eerst 20 jaar veel geld te kosten, geld dat in de volgende 20 jaar verdiend wordt, daarna komt het sparen vor de oude dag en uiteindelijk geeft je je geld weer uit .... Je zou zelfs kunnen zeggen dat vergrijzing een zegen is, al het gespaarde pensioen wordt weer in de economie gepompt.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Dec 2013, 12:37

"de kosten gaan voor de baten uit" Dat is mij ook geleerd door mijn pa, een ondernemer in hart en nieren. Maar alleen als daar een goede verantwoorde onderbouwing van de baten tegenover staat!

Een huis kopen op een te verwachten inkomen of een te verwachten stijging van de markt is niks meer of minder dan speculeren en dat is wat er de afgelopen jaren massaal is gebeurt. Om maar niet te spreken over alle zogenaamde overwaardes die te gelde gemaakt zijn.

De overheid gaat ook al jaren zo te werk. vroeger spraken mijn pa en ik over de "BV Nederland" maar die zou al heul lang geleden failliet gegaan zijn.. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Dec 2013, 12:51

Edward schreef:"de kosten gaan voor de baten uit" Dat is mij ook geleerd door mijn pa, een ondernemer in hart en nieren. Maar alleen als daar een goede verantwoorde onderbouwing van de baten tegenover staat!

Een huis kopen op een te verwachten inkomen of een te verwachten stijging van de markt is niks meer of minder dan speculeren en dat is wat er de afgelopen jaren massaal is gebeurt. Om maar niet te spreken over alle zogenaamde overwaardes die te gelde gemaakt zijn.

De overheid gaat ook al jaren zo te werk. vroeger spraken mijn pa en ik over de "BV Nederland" maar die zou al heul lang geleden failliet gegaan zijn.. :roll: :roll:

Precies. En daarbij besteden we (we = de BV Nederland) zaken uit die we beter zelf kunnen doen (vaak omdat de politiek graag de verantwoordelijkheden afschuift) en omgekeerd worden die zaken die we beter kunnen uitbesteden in eigen hand gehouden.

Weet je nog wat je vroeger op school leerde: De staat, de overheid was er voor de staatszaken, voor het "algemeen-nut", dus voor de scholing, de wegen, gas/water/licht, PTT, de politie en het recht, voor de zieken en de zwakken en nog zo wat. Alle die terreinen waar de overheid iets zou kunnen overhouden aan de nuts-voorzieningen worden verkocht, dus daar waar een langlopende bescheiden verdienste was komt eenmalig de verkoopwinst, waarna het ineens een kostenpost wordt, en die terreinen waar de nuts-voorzieningen geld kosten .... daar wordt nu op beknibbeld.
Als je op zo'n manier je eigen bedrijf runt dan is het geen bedrijf maar een sterfhuis.

Groeten MarcS

Dommel

Berichtdoor Dommel » 10 Dec 2013, 14:51

Ook uit een ondernemersnest en daarin geleerd de overhead zo klein mogelijk te houden (evenals de kosten), immers wordt het op de werkvloer verdient. Overheid is afgeleid van overhead, echter slaat de regering hierin de plank volledig mis. Het is een machine geworden die nooit zichzelf zal verkleinen omdat anders zichzelf bijt.

We moesten een diensten en handelsland worden. Ja, hoor prima dat je daarin goed bent maar vergeet niet dat er intern ook gegeten en onderhoud gepleegd dient te worden. In mijn generatie heeft bijna iedereen gestudeerd, de ambachtelijke opleiding werden of uitgekotst of de opleidingen waren dusdanig in uitvoering dat de leerlingen alsnog stof te verwerken kregen op basisschool niveau, waardoor er geen tijd was om de ambacht zelf goed te leren.

Als god in Frankrijk namen ze enorme hypotheken, en van de overwaarde kochten ze een caravan om er vervolgens aardappels in te vervoeren naar een camping aan de Cote d'Azur en er de duurste fles wijn open te trekken met de kreet: Viva la France! Ook bij ons werd direct ervan uitgegaan dat we er vol ingingen, grote verbazing was van de ogen af te lezen dat we hypotheek wilden op basis van één inkomen: beter save than sorry.
Tussendoor heb ik ook een DSB hypotheek in het duits voor m'n neus gekregen, waaruit ik al snel concludeerde NIET te gaan ondertekenen. Al die anderen kregen 'm in het Nederlands en dan nog krabbelen en later janken!

Die ouderenpartijen vind ik maar eng. Bij ieder dier en velen volkeren zie je dat ze het nageslacht verder willen helpen, op een hoger plan brengen. Nee, die ouderen partijen van nu willen al het groen van de velden vreten om het vervolgens dor en droog achter te laten er niks meer te oogsten valt en dus deels te herzaaien... Na mij de zondvloed, dat is pas asociaal!
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 10 Dec 2013, 17:29

Ouderen zijn ook eng!! En ik ben al jaren grijs! :lol:
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110

Dommel

Berichtdoor Dommel » 10 Dec 2013, 18:05

:lol:
Van de regen in de blub.