Aanschaf aanhangwagen

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Dommel

Aanschaf aanhangwagen

Berichtdoor Dommel » 28 Nov 2013, 23:21

Buiten offroad wordt een LaRo ook veel gebruikt voor 't trekken van een aanhangwagen, dus ik verwacht hier veel aanhangwagen bezitters.

Nu bolder ik geregeld rond met een Henra bakwagen 1.50 x 3.00 achter m'n Freely, bevalt goed! Nu wil ik een plateauwagen aanschaffen en Henra en Hapert stonden bovenaan het lijstje. Echter de Hapert valt af vanwege de maatvoering die ik wil.

Inmiddels ook gekeken naar andere merken en qua maatvoering vindt ik een Humbaur interessant. Heeft iemand hier ervaring mee?
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Re: Aanschaf aanhangwagen

Berichtdoor Roger B. » 28 Nov 2013, 23:35

al eens gekeken naar Eduard? die zijn prijstechnisch zondermeer interessant ( bijvoorbeeld een 6m dubbelasser 3500kg voor pakweg 4900 nieuw op kenteken in DLD)
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Nov 2013, 23:38

Heb 10 jaar met een Saris tandemasser gereden en was daar zeer content mee. Heb nu een Hapert drieasser en die bevalt op zich ook goed maar ik vind de bouwkwaliteit wel iets minder dan van de Saris.

Wat voor maat zoek je dan? Ik rij met een 5000x2100x700mm kar en dat is een erg fijne maat. Ik rij ook geregeld met een 2500mm brede en dat is voor het fijne in de stad of woonerfjes net te breed.

Humbauer is erg degelijk, maar de karren die ik ken zijn wel erg zwaar qua eigen gewicht. Net als een Ifor Williams. Die staan op bladveren en dat bevalt mij toch een stuk minder dan de torsieassen van de bekende Nederlandse merken.

Een Eduard is een prima kar voor erbij, maar wel wat lichter gebouwd. Die 6 meterse tandemasser dien je met verstand te gebruiken. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Nov 2013, 23:45

Edward schreef:Een Eduard is een prima kar voor erbij, maar wel wat lichter gebouwd. Die 6 meterse tandemasser dien je met verstand te gebruiken. :oops: :oops:

Ah... niks voor jou dus :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 28 Nov 2013, 23:56

Eduard is het niet, je krijgt waar voor je geld, prima voor particulier gebruik... Dan betaal ik liever iets meer...

Ik wil nu juist een enkelasser, lekker kort. Ik kom veel in de stad en dan is een lange tandemasser niet echt handig. Maar die enkelassertjes beginnen dan ook smal en dat is achter een Land Rover niet fijn aangezien deze vrij breed is. Als de plateau bevalt, ruil ik de huidige bakwagen vervolgens in voor een dubbelasser plateau.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Nov 2013, 08:14

even terug naar het begin. dat je een plateau wagen zoekt begrijp ik, maar wat voor formaat kijk je naar, wat voor ladingen moeten er op (zwaar, licht, hoog, laag, breed, small??), wat gaat het gebruik zijn.. dagelijks op de weg of een keer per maand opweg, enz

een hoop van die dingen hebben ook invloed op de aanhanger die je neemt. hogere (en zeker top zware) ladingen is het vaak wel lekker om een bredere aanhanger te nemen, ga je vaker van het verharde pad af, neem dan iets grotere banden 13inch (of groter) ipv 10inch vanwege de rolweerstand.

hoe bedoel je dat eduard prima is voor particulier gebruik? ik zie hier in de regio heel veel eduards zakelijk gebruikt worden. (lijkt soms wel een invasie :P)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2013, 10:38

Een enkelasser heeft in mijn optiek geen enkel voordeel. Een tanden asser van 2 meter breed past qua breedte het mooist achter een LaRo en met een lengte van 4 meter heb ik nog nooit een klant of locatie gehad waar ik niet kon komen. En korter zijn ze er ook.

Een enkelasser is instabiel, kan weinig laden en is veel gevoeliger voor de verdeling van de lading en het ding is veel nerveuzer met achteruit rijden......
Edward van Vugt

Dommel

Berichtdoor Dommel » 29 Nov 2013, 11:01

Daarom heb ik dit topic geopend...! Tips, input en ideeën over aanhangwagens. Waar koop je anders een Land Rover voor? :mrgreen:

Er was en is nog steeds enorme twijfel over wel/geen tandemasser... ik ben niets anders dan een tandemasser gewend.
De ladingen zullen heel divers zijn: underlayment, puin, groen, houten balken en eventueel m'n MINI classic.
Kar zal ongeveer slechts 1x/week achter auto hangen.

Eduard is in verhouding goedkoop, dat zie je terug in materiaal, constructie en afwerking.
Hier in de buurt zie je juist veel Henra en Hapert. Jij komt uit Bergen op Zoom, niet verwonderlijk dus: Eduard wordt in België gefabriceerd.

Ik wil een laag model, echter niet door de wielen maar door de constructie.
Geen 10" wielen maar 13" met 195/50 banden. Henra combineert dat met 0gr as en Hapert door kokers te verkleinen.
Over Humbaur weet ik dit niet, nog niet in het echt gezien.

Aantal assen heeft toch niks met nervositeit met achteruit rijden te maken? Heeft toch eerder met totaallengte en dissellengte te maken, alsmede de overhang van de kont van auto.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Nov 2013, 11:13

ok duidelijk. zeker gezien de ladingen die jij opnoemd zou ik voor een tanden asser gaan. dat is veel stabieler met die ladingen en gaat ook minder makkelijk slingeren. tijdje geleden met een dealer gesproken en die ging zelfs onder alle grotere aanhangers standaard 3 assen adviseren voor de stabiliteid op de weg.

meer assen heeft wel een werking op de nervositeit bij het achteruit rijden.. de twee of drie assen geven torsie ten opzichte van elkaar. daarom zal een tanden asser altijd recht door willen. op lengte wordt dat verschil iets minder aangezien een langere enkel asser ook minder nerveus is achter een auto bij het achteruit rijden. zie het verschil tussen een caravan en een tenttrailer.. ook omdat je de eerste ziet en de tweede pas als hij er dwars achter zit. punt is ondanks alle andere facturen dat de tandem asser altijd eerst zijn eigen weerstand moet overkomen (daarom moet je een deze altijd de bocht in drukken) en een enkelasser zal veel meer de weg van de minste weerstand volgen ongeacht de lengte (dus meer slingeren voor de aanhanger om constant te corrigeren).

klopt, hier zitten we korter op de grens. geen idee of het daar iets mee te maken heeft, maar begrijp je punt.

een punt bij een tanden asser wat meer geld dan bij een enkelasser.. laad hem nooit zo dat je geen kogeldruk hebt en dat de hij kan blijven staan zonder neus wiel.. dan zal de aanhanger altijd recht door willen.. iets wat een raar gevoel geeft op de de auto en er toe kan leiden dat je bij zware ladingen van de weg gedrukt wordt omdat de auto een bocht maakt en de aanhanger recht door blijft gaan.. kan je garanderen dat het een raar gevoel is :p
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2013, 11:19

Ik heb dus zo'n drie asser en die is niet aan te bevelen als je hem niet echt nodig hebt. Die moet je dus echt nadrukkelijk de bocht in duwen wat een hele nieuwe manier van achteruit rijden vraagt.

Nu is dat natuurlijk ook niet aan de orde bij een kleine kar zoals TS wil. Kogeldruk moet altijd genoeg zijn. Anders gaat elke kar, ook mijn drie asser dansen bij hogere snelheid. Daar staat tegenover dat een enkelasser dat ook doet als ie wel goed geladen is. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Terug naar “Kroeg”