Onderhoudsbeurt waarom ?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
RobStewart

Re: Onderhoudsbeurt waarom ?

Berichtdoor RobStewart » 04 Dec 2013, 20:05

Dommel schreef:Ze kunnen wel kleding en interieur adviezen geven... :roll:

... I heard that, I'm old not deaf :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 04 Dec 2013, 22:10

Sebastian schreef:
Roger B. schreef:tenzij je een oldtimer van x jaar hebt moet je gewoon elk jaar naar de apk hoor...

OF hij is tussen de 4 en 8 jaar oud, dan mag je ook om de 2 jaar: linkje

Mijn auto rijdt op benzine en LPG en is ouder dan 30 jaar, dus 1x per 2 jaar, rij je diesel of lpg en is hij jonger dan 30 jaar dan 1x per jaar anders ook 1x per 2 jaar.
Dan nog is de technische staat van je auto, ook al is deze APK gekeurd, je eigen verantwoordelijkheid, dus zijn je banden bijv. niet in orde -dat is hoofdstuk wegen-verkeerswet- krijg je alsnog een prent. Wat vaak misverstaan wordt, is dat de APK NIETS zegt over de onderhoudstoestand van de auto, enkel de technische staat op moment van keuring. Hier wordt eigenlijk ook nog het meest gekeken naar veiligheid en milieu.
Overigens wordt de APK ook uitgevoerd door dealers, dus ik zou niet weten wat het verschil is. Vroeger, ik weet niet hoe het nu is, had je de ANWB keuring, dat besloeg 5 a 6 pagina's die je moest doorlopen, deze keuring vindt ik nog altijd beter dan de huidige APK.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Dec 2013, 23:03

het verschil is dat je die APK laat doen voor een luttel bedrag en verder je auto (zelf of door een ander) onderhoud naar eigen goeddunken.

jouw versie was dat je je auto voor alles bij de dealer mag stallen.... dan hadden heel veel meer mensen dan nu, geen geld genoeg om een auto te bezitten/rijden......
gone

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 05 Dec 2013, 00:34

Haha, ik snap je argument wel, maar naar mijn mening zou die hele APK afgeschaft mogen worden, om redenen die ik al eerder aangaf. Het andere gaat over wel of niet bevinden of dealers betrouwbaar zijn. Sommige wel andere niet denk ik, maar dat geldt net zo goed voor de APK, daar wordt ook een hoop gefoezeld. Mijn laatste werkgever liet de moeilijke auto's altijd om kwart voor vijf afmelden, dan was ie er praktisch zeker van dat er geen hercontrole plaats vond.. en inderdaad in de 13 jaar dat ik zijn voertuigpark onderhield is het ook nooit voorgekomen.. Dat heb je met ambtenaren.
Ik zou er geen auto kopen. Al was het alleen maar dat banden weer snel gewisseld zijn; na de APK wel te verstaan en zo zijn er wel meer foefjes die toegepast worden, oa bij diesel afstellingen, die anders nooit door de APK komen.
En laten we wel wezen, ook particulieren die de weg weten plaatsen bijvoorbeeld ook even een originele cat onder de auto als ze een illegaal uitlaatsysteem er onder hebben hangen :mrgreen:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2013, 06:10

Tuurlijk. Er zijn truukjes zat. Maar excessen als vroeger bij kieskeurigs 'wrak van de weg' te zien waren haal je er toch voor een groot deel mee van de weg. En ja, het is een momentopname. Maar het merendeel van de voertuigen zal er legitiem doorheen komen en nadien weer goed volgens de apk norm rondrijden.

in de ons omringende landen is het niet anders... ook de tuv keuring is een momentopname. Ook daarmee wordt gesjoemeld. Hetzelfde voor de schouwingen in belgie enz enz
gone

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 05 Dec 2013, 15:14

Er zijn zat mensen die enkel van apk naar apk rijden. En dan mag er enkel gerepareerd worden wat afkeur is. Ik kom het geregeld tegen op het werk.

Banden scheef afgesleten en glad aan bijvoorbeeld de buitenkant. Canvas is nog net niet te zien. Maar zon band mag je niet afkeuren tijdens de APK. Zolang het middelste gedeelte boven de 1.6mm zit is het goed.
Zijn zat klanten die dan zeggen zolang het goed is voor de APK dan geloven we het wel en rijden vrolijk door.

Als je de APK dan afschaft kijken zulke mensen nergens meer naar en krijg je vanzelf weer vrakken op.de weg.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 05 Dec 2013, 22:55

Je moet het niet zien als afschaffing van de APK op zich, maar een beter systeem dan de huidige APK.
Je kunt je ook afvragen wat de APK bijdraagt aan het terugdringen van ongevallen... Voor de APK was dat al een klein percentage en ik schat zo in dat dat nog steeds zo is. Een meting is bijna niet te doen, omdat de stand van de techniek waarschijnlijk meer heeft bijgedragen aan ongevallen preventie dan de APK. Ik denk dat het rijgedrag aanpakken meer kans maakt.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Dec 2013, 07:07

ik denk niet dat het bij de dealer neerleggen van controle op staat van onderhoud een postieve maatregel zou zijn voor de klant.... ook niet voor de niet-dealer overigens, maar als je dan als "dealer" leest "het garagebedrijf" dan hou je alleen nog de klant als gedupeerde over (en is bovag gelukkig)

Kwaliteit van de keuring is afhankelijk van hoe de keurmeester er mee om gaat, dat kun je dan weer inperken door de keuring door RDW keurmeesters uit te laten voeren bij de garagebedrijven en RDW lokaties zoals dat in Duitsland gebeurd door TÜV (west van origine) en Dekra (oost van origine) Maar daarmee hou je gesjoemel ook niet volledig tegen... als jij voor de keuring goede onderdelen monteert en deze na de keuring weer vervangt door versleten.... dat kun je op geen enkele manier ondervangen.
gone

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 07 Dec 2013, 00:12

Ha ja.. de TUV.. Nou daar betaal je gemiddeld 90 Euro voor keuring en abgasmeting. Omdat in Duitsland alleen een ingenieur de TUV mag uitvoeren. Die heeft natuurlijk weer een paar gezellen rondlopen (want ze kennen daar het meester/gezellen systeem nog) Die kosten minder en brengen dus wat meer geld in het laatje.
Overigens zie ik geen verschil tussen een APK keuring door een dealer/garagebedrijf, je betaald dan voor de keuring, de reparatie en ongevraagde adviezen (zo gaat dat nu). De meeste dealers hanteren daarnaast een standaard tarief voor de werkzaamheden, vandaar dat monteurs daar altijd achter hun broek gezeten worden om binnen de tijd te blijven.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2013, 00:34

Tja, als we het nu over het keuren hebben: Ik denk dat het Franse systeem zo gek nog niet is.
De keuring is in Frankrijk net als in NL een activiteit die commercieel wordt uitgevoerd (ik weet even niet of je net als hier makkelijk naar de "RDW" kan), maar de keuringsstations zijn expliciet geen dealers/garages/reparateurs. (Dat laatste is namelijk met een smoes door de BOVAG erdoorheen gelobbyt: de APK zou goedkoper zijn bij de dealer/garage waar het onderhoud toch al wordt gedaan.)
Franse keurders zijn dus in onderlinge concurrentie, maar hebben geen belang bij extra onnodige reparaties, in tegendeel, ze hebben belang bij tevreden klanten. Het enige gevaar is dus dat ze te soepel keuren - om de klant blij te houden - maar daarbij moeten ze dus wel uitkijken want te gemakkelijk goedgekeurd kan dus een afkeur (en dus strafpunten) geven van de staats-keurmeester bij een steekproef-controle.
Het Franse systeem werkt bovendien met harde afkeur en geen afkeur maar aanbevolen voor herstel (en vaak met een gerepareerd terug binnen X tijd goedkeur tegen gereduceerd tarief) voor zaken als bijna versleten banden kunnen ze ook een kortlopende goedkeur geven zodat je een maand hebt waarin je verzekerd kan rondrijden en bijv die banden kan scoren.
Deze Franse manier geeft zowel concurrentie als een onafhankelijke basis-controle, zonder de binding met andere commeriële belangen en ook zonder de ongemakken van een ambtelijke keuring zoals die in bijv. Duitsland verplicht is. Ik zou zeggen, soms zijn die Fransen zo gek nog niet.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”