het offroad speelgoedje (RR 4,6HSE)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

het offroad speelgoedje (RR 4,6HSE)

Berichtdoor Roger B. » 04 Aug 2013, 17:24

Vorig jaar, eind april, begin mei 2012, na het ongeval met mijn "Witte olifant".....

verkleind1.jpg

.......bleek dat het wrak niet veel opbracht, en besloot ik er een offroad-speelvoertuig van te maken...
Het originele plan was met plaatwerk van een defender (neus en kont) en wat dikke buis als rolkooi een soort van nieuwe body te maken.

Ergens in augustus, niet lang na de aanschaf van mijn "nieuwe" Landrover voor op de weg, een Range Rover P38 DSE uit 2001....

2012-07-11 13.25.35.jpg

.... zat ik bij Edward thuis en we zaten over het project te brainstormen, dat het wellicht wel leuk was om ipv defender bodyparts, bodyparts van een P38 te gebruiken... omdat dat wel leuk zou staan als ie op de aanhanger achter de DSE zou hangen.....

De dag erna kreeg ik een What's Appje van Edward....twee foto's van een P38 en de tekst dat ie een body met de rest erbij gevonden had bij zijn dealer waar ie voor nieuwe banden was.... na wat heen en weer gewhatsapp, besloten dat het maar moest en gezegd dat ik hem wel wilde...

Toen dachten we nog dat de ruilmotor, die er ooit ingekomen was, stuk was en dat het dus een sloop-en-verkoop project zou zijn waarbij de bruikbare delen op het disco2 chassis zouden komen....

2 weken later het ding opgehaald en nog even over die motor gesproken... bleek dat ie op een paar cilinders te weinig lopend bij de dealer aangekomen was, en dat bij diagnose (nieuwe bougies en boegiekabels zou het wel ver oplossen) vastgesteld was dat de valleipakking lek als een zeef was, en dat de laatste eigenaresse de reparatie van alles samen te duur vond en hem toen ingeruild had..... OHHHHHHHHhhh.......

Ding op de aanhanger gereden (ja op eigen kracht) en bij Edward thuis neergepoot.....

2012-08-15 13.44.26.jpg

Dat schept mogelijkheden... laten we dan maar gewoon de disco verkopen en de P38 als offroad speelauto gaan zien...

Uiteindelijk wat onderdelen van de D2 verkocht en de echt kapotte in- en exterieurdelen eraf getrokken en naar het stort afgevoerd... de rest is in zijn geheel verkocht aan iemand die het rollende chassis tot offroad wedstrijdvoertuig gaat ombouwen..

Maar goed.... effe bestelling bij Paddock gedaan en een dag bij Edward in de schuur de inlaatpakking, bougies en bougiekabels vervangen....

2012-10-27 14.13.23.jpg

de boel gevuld met koelvloeistof en naar buiten gereden om warm te draaien.....
Na tien minuten loop ik naar de wagen toe.... zie de temperatuurmeter vol in het rood staan en de koelslangen keihard en bol staan......na alle spookverhalen op internet vrees je dan het ergste...slipped liner, dus revisie met tophat liners nodig (daar gaan weer 1500 euro)....

Toen was de zin in het project wel even weg.... en de financiele middelen er niet voor beschikbaar (blijft speelgoed) en het was winter dus bij Edward in de schuur niet echt leuk sleutelen en thuis nog minder...

Omdat mijn aanhanger te licht is voor een P38 had ik ondertussen een zoektocht gestart naar een vervanger en die gevonden. Het ding opgehaald met Edward als "eigenaar" omdat ik een NL aanhanger niet op mijn naam kon zetten bij de koop (woon niet in NL weetjewel) en terug bij Edward, gelijk die V8 maar erop gezet om mee naar huis te nemen.... dan kon ik als het weer meezat in de avonden af en toe een uurtje sleutelen...

Een maandje terug panne met de DSE, Automaatkoeler lek, olie uit het systeem, automaat heet en uitgefikt... Daar moest een revisie plaatsvinden.... De DSE achter de D2 van Raymond naar Peter de Koning in Zuid Beijerland gebracht die voor de revisie van de automaat zou zorgen voor me....

Range for new transmission.jpg

Bij Peter nog even over de P38 staan praten en bij mijn verhaal van veel drukopbouw en meter in het rood van de V8 zei deze gelijk dat er dan gewoon lucht in het systeem zat.... Nou, dat kun je dan het best even proberen te veranderen...

Een paar dagen later het ding weer even aangeslingerd, tankje van de koelvloeistof iets hoog gehouden, de motor 2000-3000 toeren laten draaien... er kwamen luchtbellen uit en dan zakte het niveau... dus telkens bij blijven vullen tot er geen lucht meer uit kwam en het niveau niet meer zakte.... Dat was veelbelovend....
Nog een kwartier a twintig minuten laten staan met dop op expansievat..... geen drukopbouw, watertemp mooi in middenstand.... nooit gedacht dat lucht voor zulke drukopbouw zou zorgen.... zo zie je maar weer dat je niet te sterk moet geloven in de horrorstories die op internet de ronde doen....

Nouja... dat zorgt dat we verder kunnen kijken.....

de auto kwam zonder EAS compressor en met twee, mogelijk defecte, kleppenblokken..... ik ben maar eens gaan zoeken op EBAY.co.uk en vond daar een complete EAS unit waarbij de verkoper aangaf ook nog goede balgen erbij te hebben.... gezien de V8 al 2 jaar op zijn blokken staat zullen de balgen ook wel niet de meest frisse zijn... dus contact met de man opgenomen en een prijsje afgesproken voor het hele spul.

Helaas had hij moeilijkheden om het spul naar NL verstuurd te krijgen omdat overal een pakketje met het gewicht dat hij aanbood geweigerd werd van particuliere versturende partij.... het zou afgelopen vrijdag opgehaald worden via Parcel2go.... maar de man heeft de hele dag niemand gezien, en hij zou zaterdags vertrekken op vakantie..... na veel heen en weer gebel heeft ie geregeld dat maandag het pakket bij zijn buurman opgehaald zal gaan worden....

Vandaag nergens zin in om aktief te zijn.... maar wel om te klooien... laten we eens kijken of we het ding uit de veren krijgen.... Ik had laatst op ebay een setje koppelingen en slangetjes met bandenventieltjes eraan besteld waarmee je de luchtvering kunt oppompen als ie elektronisch niks meer wil (zodat je gewoon naar huis kunt rijden en niet op de bumpstops met max 50km/u)... dat even in de V8 aangesloten en de bandenpomp eraan...

ik heb daarna even een stukje tot de hoek en terug gereden........ Spaarnwoude here we come..... desnoods zoals nu, handmatig opgepompt!....

HSEopgepompt kleinforum.jpg

een heel verhaal ...... maar als ik dingen wijzig kan ik in dit topic bijposten, zijn een paar mensen die destijds vroegen het te blijven posten...
gone

Lucas van Lierop

Re: het offroad speelgoedje

Berichtdoor Lucas van Lierop » 04 Aug 2013, 20:53

Hah wat leuk om eindelijk een keer meer te zien van dit ding. Ik hoop jou en je project nog een keer ergens tegen te komen wil wel eens zien wat je met een P38 allemaal kan doen. Ik ken 'm eigenlijk alleen maar van alle ellendige verhalen ;-), mijn baas en haar man hebben er ook 2 en daarvan heb ik helaas al de nodige verhalen gehoord, is wel allemaal steeds gefixt trouwens.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Aug 2013, 21:02

Vorig jaar reed er op het bikkelweekend eentje mee in ons team.... gewoon standaard P38 met rustige bestuurder op at banden.... kwam verder als een 90 in ons team....
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Aug 2013, 21:16

Roger B. schreef:Vorig jaar reed er op het bikkelweekend eentje mee in ons team.... gewoon standaard P38 met rustige bestuurder op at banden.... kwam verder als een 90 in ons team....

En het koste geen enkele moeite, zelden op een LRCH evenement iemand zo relaxt en ontspannen over de moeilijkste paden zien zweven. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 04 Aug 2013, 22:49

Roger een leuk stukje maar even een reactie op de eerste foto, ik hoop dat de witte laro van een aanhanger is afgerold en er niemand in zat. kortom is het een ongeluk zonder letsel vanuit jou kant of bekende van jou?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Aug 2013, 23:17

Geen letsel....is mij gebeurd poolse benz c combi voegde in vlak voor me en met lage snelheid terwijl ik linker spiegel en naast me keek om hem plaats te geven....uitwijken ging niet meer....benz plat tot achterbank en rechts de vangrail in...ik op zijkant...op de kop en 70m doorgeschoven.

alleen blauw gevoel aan schouder waar ik tegen de b stijl gevallen ben.
gone

B@rt

Berichtdoor B@rt » 04 Aug 2013, 23:19

weekendje furstenau staat te wachten als ie klaar is hè ;)
zal gaan proberen om m bij te houden met me LW...
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Aug 2013, 23:43

Klaar is ie nog langnie.... maar rijdbaar is voldoende ...staat voor ergens eind sept ofzo,als die 110 een 130 geworden is,wel op de planning
gone

Dixo

Berichtdoor Dixo » 05 Aug 2013, 10:12

Staat 'm goed die mudjes :) Wat zit er voor bandenmaat onder?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Aug 2013, 10:27

265/75R16

maar als ie straks spacers onder de luchtbalgen heeft moet ik eens kijken of er iets groters ook nog op kan.... zonder de body te moeten mollen...
gone

Terug naar “Kroeg”