nieuwe Defender

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Erwin Lokhorst

Re: nieuwe Defender

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 27 Dec 2013, 09:12

Ah, dat begint er al meer op te lijken.
Afbeelding
Allen het neusje nog een beetje aanpassen.
Moet een beetje hoekiger zijn. Niet zo afgerond.
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 27 Dec 2013, 10:59

hmm .. Roger zou zomaar gelijk kunnen hebben dat defender rijders alleen maar willen blijven bij een exact gelijkvormig model van de huidige defender.
En dat snap ik ook wel, want het is wat betreft vormgeving een tamelijk tijdloos voertuig.

Op een ander forum gaat er een draadje over: "koop ik een image als ik een defender aanschaf"
Natuurlijk is dat zo en dan heeft een defender/series landrover in mijn beleving een image van harde werker die wereld ontdekkers heeft bijgestaan. Nieuwere Land Rover modellen nemen die geschiedenis wat minder mee dan de defender. Grappig is wel dat de nieuwere modellen wel weer meer zijn mee ontwikkeld met de actuele maatstaven en mogelijk zelfs vooruitstrevend zijn met de huidige reeks Range Rovers.

"If it ain't broke, don't fix it" heeft de defender nog lang op de weg kunnen houden, maar nu met de huidige inzichten is de defender dus wel 'kapot' en moet aangepast worden op een niveau dat er een, van de grond af, nieuwe Land Rover neergezet moet worden.

Waar de Range Rover begon als een spin-off van de series Land Rover, kan diezelfde Range Rover in zijn huidige incarnatie een prima platform leveren om een vernieuwde defender op te baseren.
Een nieuwe defender heeft wat mij betreft onderhuids de meest actuele stand van zaken die JLR in huis heeft wat betreft 4x4 met in de vormgeving voldoende verwijzingen naar de huidige defender om die markt te kunnen blijven aanspreken. Door de nieuwe defender weer te laten meeliften op de ontwikkelingen in de nieuwe Range Rover reeks, kan het model defender nog best een lange toekomst hebben. Echter heeft een stalen ladder chassis zijn tijd wel gehad.....

happy drawing Olli er zitten best interessante concepten tussen je werk :)

Fenna
Afbeelding

Fabian

Berichtdoor Fabian » 27 Dec 2013, 21:23

Marc heeft gelijk dat 'retro' modellen over de top heen zijn en niet meer zo mooi, lief, puur of wauw factor hebben.

Heb zelf ook ooit wel eens wat geschetst maar hij wordt er nooit mooier van. Je kunt er beter van af blijven.
Deze Land Rover (als een van de weinige auto's) hoort klassiek te zijn, daar gaat het om en daar wordt hij voor een belangrijk deel voor aangeschaft. En dus niet nieuwerwets zoals nieuwbouw of vinex bouw, maar zoals hij is (met popnagels,starre assen, airvents, 7.50 stalen wielen, ambacht, enzovoorts).
Hooguit onzichtbaar verbeteren dus, de rest is geen optie, tenzij Land Rover zijn klassiek liefhebbers eruit wil gooien. 8-)

En Toybota gooit juist de FJ eruit wil Land Rover aan zoiets beginnen. :o

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Dec 2013, 21:27

Fabian schreef: de rest is geen optie, tenzij Land Rover zijn klassiek liefhebbers eruit wil gooien. 8-)

Wie zijn dan die klassiek liefhebbers??? Wie koopt er anno 2014 een Defender? :roll: :roll:

Overheidsdiensten al heel lang niet meer, particulieren nauwelijks en bedrijven ook maar minimaal getuige de verkoopcijfers.

Dus vertel mij nou eens waar die liefhebbers zijn?

Dat er genoeg liefhebbers van bestaande Defenders zijn is geen reden noch rechtvaardiging om een model dat niet verkoopt in productie te houden. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Fabian

Berichtdoor Fabian » 27 Dec 2013, 21:54

Dat hij niet particulier verkocht wordt ligt aan een discriminerende regering en discriminerende ece metingen, en zal dus wellicht aan de prijs liggen.
Dus afgezien de regering voorbij wet nummer 1 gaat, zou je hem als verbetering kunnen ontwerpen voor bio brandstof bv.. :idea:

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Dec 2013, 22:18

Fabian schreef:Dat hij niet particulier verkocht wordt ligt aan een discriminerende regering en discriminerende ece metingen, en zal dus wellicht aan de prijs liggen.
Dus afgezien de regering voorbij wet nummer 1 gaat, zou je hem als verbetering kunnen ontwerpen voor bio brandstof bv.. :idea:

Ja oké, leuke smoes. En de rest van de wereld?????? :shock: :shock:

In USA vonden ze het 20 jaar geleden al (terecht) een levensgevaarlijk fossiel en in de landen waar het ding nog wel verkocht mag worden gebeurt dat ook niet echt, dus waar zijn die liefhebbers dan? ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Dec 2013, 22:21

tuurlijk.fabian...... alsof ie alleen in Nederland niet aan de straatstenen te slijten is.....

het ding is met en zonder de nederlandse belasting veel te duur voor de hedentendaagse maatstaven voor wat men van een auto van die prijs verwacht (waaraan bij lange na niet voldaan wordt door een defender)

en brandstof is het minste probleem, op dit moment is de wetgeving omtrent veiligheid voor inzittenden EN voetgangers ver beneden wat er geeist wordt en daarom voldoet ie niet meer en krijgt ie vanaf 2015 ofzo gewoon geen toelating meer als nieuw voertuig... sterker nog, ook een geel kenteken wordt (niet alleen in NL) als bedrijfswagen verkocht omdat ie niet aan de toelatingseisen voor personenauto's voldoet.

Het is gewoon een stuk antiek dat na 1983 (30 jaar geleden dus!!) niet meer geupdate is (afgezien van andere motoren om de emissienormen te halen en wat details in uiterlijk vertoon) dat is niet tijdloos, dat is domweg ouderwets en achterhaald

het was 10 jaar geleden al tijd voor een vernieuwend model, en dat gaat er hopelijk nu komen.....

als ik geld had voor een nieuwe auto van rond de 80 a 100 duizend en ik moest kiezen tussen de defender of wat er voor in de plaats komt, ik acht de kans heeeel groot dat ik voor dat wat er voor in de plaats komt zou kiezen (nog voordat ik er iets van gezien heb)
gone

Fabian

Berichtdoor Fabian » 27 Dec 2013, 22:36

Hij begint normaal met BTW ergens tussen 20.000 en 30.000 Euro.
Bestaand plaatwerk voor de body met dezelfde (of nagenoeg onzichtbaar verbeterde) lijnen kan ook prima verenigd worden met evt. nieuwe maar onzichtbare materiaalsoorten, verfijningen en technieken. Zoals ESP en SRS overal zelfs onder de motorkap. :idea:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Dec 2013, 22:45

tuurlijk kan dat, maar het ladderchassis kan eigenlijk om veiligheidsredenen al bijna niet meer, als je zoveel moet veranderen moet je dus een nieuwe auto ontwikkelen.... en denk je nou werkelijk dat Land Rover dan het model ongewijzigd laat vanwege een handje vol verstokte "liefhebbers" die niks anders willen zien dat het bestaande fossiel?

die liefhebbers rijden voor het overgrote merendeel ook nogeens geen nieuwe maar een tweede of meerhandse dus zijn ook nogeens iet de klanten die de opvolger zouden gaan kopen.

een defender vóór alle belasting in NL kost meer dan 20 a 30 mille (als je geen 90 softtop zonder iets neemt zeker meer)en in onze buurlanden koop je als inwoner een 110 voor ergens rond de 45 a 50 geloofik (geel kenteken) , en ook daar worden ze vrijwel niet meer verkocht
gone

Fabian

Berichtdoor Fabian » 27 Dec 2013, 23:02

Roger B. schreef:die liefhebbers rijden voor het overgrote merendeel ook nogeens geen nieuwe maar een tweede of meerhandse dus zijn ook nogeens iet de klanten die de opvolger zouden gaan kopen.

Zou best een nieuwe klassieker willen aanschaffen.
Trouwens alsof mensen als jij een nieuwe aanschaffen. :roll:
Laatst gewijzigd door Fabian op 28 Dec 2013, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Kroeg”