Tussenbak eronderuit.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
vandestraatweg

Tussenbak eronderuit.

Berichtdoor vandestraatweg » 03 Nov 2013, 22:23

Puma defender 110/ jan 2010/60000km
Het is nu nog een kroegverhaal, misschien dat ik later deze week in de techniek rubriek moet posten. Vandaag ben ik begonnen met het demonteren van de tussenbak. Hij lekt 600 cc op 700 km en dat lijkt me iets te veel. Wat een klus zeg en wat is dat kreng zwaar.Ik dacht hem er onderuit te tillen maar dat lukte niet. Mijn twee kinderen (10 en 12) hebben een lange plank dwars onder de auto omhoog gehouden; vervolgens heb ik de bak (via het luik onder de cubby) op de plank geschoven. Daarna hebben de kinderen de plank laten zakken. De bak heeft even op de aandrijf as (die uit de versnellingsbak komst) geleund, ik hoop maar dat daardoor niets beschadigd is, Ik denk dat ik voor het terugzetten maar een special tool ga lassen want dit gaat niet echt soepel. Iemand ideeën? ( o ja auto staat op de grond)

Iets wat koperkleurig gruis/schilfers in de bak, weet niet of ik me daar zorgen om moet maken. Volgend weekend weer verder; o ring van intermediate shaft vervangen. Eerst even kijken hoe ik die moer los krijg??

Johan

Roger B.

Re: Tussenbak eronderuit.

Berichtdoor Roger B. » 03 Nov 2013, 22:34

leunen op de uitgaande as van de hoofdbak is niet zo'n probleem voor de as, je keerring in de tussenbak zal wel schade opgelopen hebben, maar de moet je toch nieuw zetten.

onder de auto liggend is het een loodzwaar kreng..... op een brug is ie met een dik uur klaar om er uit gepakt te worden en dat is prima met twee man te doen....
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 04 Nov 2013, 10:19

Heb de tussenbak ooit gewogen, zonder olie, 50kg schoon aan de haak. Heb er ondertussen twee gedaan. Wij doen er wat langer over dan het uurtje van Roger ;)

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Nov 2013, 11:21

Dik uur..... en met gebruik van luchtgereedschap en bij een D2 de laatste keer...

aandrijfassen demonteren
handremtrommel demonteren
tussendemper los en opzij hangen
Handremplaat van de bak af en opzij hangen
dwarsbalk met tussenbaksteun verwijderen (onder hoofdbak ondersteunen)
Bij pook ruimte maken
auto omhoog/bak laten zakken
stekkers en ontluchting los
verbinding pook naar bak losmaken
6 boutjes los
bak met twee man er onder vandaan...

bij D1 en D2 duurt dat minder dan anderhalf uur en een defender is nie zo veel anders
gone

tim

Berichtdoor tim » 04 Nov 2013, 13:19

1 - denk ik - belangrijke tip:

bij terug monteren pakweg 3 draadeindes in de hoofdbak draaien, bv op "1200 , 1600 en 2100 " uur.
dit tbv tijdelijke gelijding van de 230 naar/op de hoofdbak.
scheelt bijzonder veel gevloek mag ik zeggen..
wanneer de 230 goed tegen de hoofbak zit, de originele bouten terug, pakweg 3/4 stuks, en dan de draadeindes er weer uit draaien, en vervolgens de restant bouten erin.

mocht van onderen geen voorkeur bij je hebben;
met 2 man van bovenaf doen, waarbij 1 met een sleeplint oid over je nek/schouders de boel omhoog trekt, en de ander de 230 begeleid t/m de draadeindes.
nb; hoe meer vloerdelen eruit, hoe meer open de boel ligt, hoe beter, iig naast het deel onder de cubbybox/3de stoel, tevens de rechtervloerplaat, althans ook hier, mijn ervaring.
succes
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

vandestraatweg

Berichtdoor vandestraatweg » 04 Nov 2013, 21:35

Dank voor de tips; vandaag de hele dag met spierpijn rondgelopen!!
Mijn eerste keer duurde toch echt een uur of vier (demonteren). Denk dat erin sneller kan!
Johan

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Nov 2013, 22:00

op je rug onder de auto op straat met handgereedschap of op een brug in een goed uitgerustte werkplaats met alle gereedschap en luchttools bij de hand.... daar zit snel een verdubbeling van de tijd in ;-)

kan me vergissen want het is al een tijdje terug.. maar euhhh Floris.... met hoeveel bouten zit jouw tussenbak wel niet aan de hoofdbak??? volgens mij waren dat er bij mij maar 6
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Nov 2013, 22:02

Roger B. schreef:kan me vergissen want het is al een tijdje terug.. maar euhhh Floris.... met hoeveel bouten zit jouw tussenbak wel niet aan de hoofdbak??? volgens mij waren dat er bij mij maar 6

Dat zegt ie: 3 draadeinden en dan 3 á 4 bouten erin en draadeinden er weer uit. Dan kom je dus op 6 á 7 bouten.

Het zal de leeftijd wel zijn, rugpijn. Een bak en tussenbak wisselen kan 's avonds laat in minder dan 4 uur. Als de nood om daags daarna weer op pad te moeten maar hoog genoeg is!! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 05 Nov 2013, 00:01

Kijk, dat zit zo:

mijn lt 230 was een highly secret prototype.
Vele vele experimenten werden snachts uitgevoerd in de meest onherbergzame uithoeken van Hoog Schotland , onder de meest extreme 4X4 condities.
Ik kan hier verder niet teveel over uitweiden, daar dat op gespannen voet staat met documenten die ik tdt heb moeten ondertekenen tbv geheimshoudingspilcht.

Anaway, nadat de directie van Leyland Transmissie definitiefe accoord gaf voor dit type bak, werd mijn tussenbak als een teken van aandenken uitgevoerd met 6.5 bouten. Lees , zes en een halve bout
Ik weet, het klinkt als of het niet waar is..
Los hiervan, mijn bouten hebben een treksterkte van 23.4, terwijl jullie boutjes zijn uitgevoerd met een schamele 8.8. :o 8-)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Nov 2013, 05:45

Jajajajaaah....ik geef toe...mijn telcapaciteiten lieten me ergens in de steek....gistermiddag vluchtig floris' berichtje gelezen en ergens in een kronkel gedacht hoeveel bouten denkt ie wel niet dat er zitten.....toen kwam de klant aan.....

gisteravond gereageerd, maar niet zijn bericht nog eens rustig gelezen.

dus mea culpa
gone

Terug naar “Kroeg”