Tussenbak eronderuit.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
vandestraatweg

Re: Tussenbak eronderuit.

Berichtdoor vandestraatweg » 09 Nov 2013, 10:42

Inderdaad spanbanden; kon er even niet opkomen.
Voor degene die denkt waarom rijdt deze beginner niet naar de Laro garage of tenminste over een put; ik woon in midden Afrika (Rwanda) en daar zijn de faciliteiten wat minder.

Wel veel meer Mac Gyver gevoel inderdaad omdat ik alles zelf moet (lees wil) doen. Dank voor de schuif tip: daar had ik inderdaad niet aan gedacht! Ik denk gelijk aan twee balken met daartussen een oude laderail :- )
Johan

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Nov 2013, 10:46

die bak is nou ook niet ZO zwaar dat je met de hand en vieren van de takelketting de bak niet aan een scheef hangende ketting naar achteren kunt schuiven hoor.

bij monteren zouden een paar stalen staven met schroefdraad aan het eind die je als geleider gebruikt wel makkelijk zijn om je keerring niet te beschadigen
gone

tim

Berichtdoor tim » 09 Nov 2013, 11:54

Put?

nou, dan graaf je er toch 1?, genoeg zand daar hoor in dat continent :mrgreen:

maar wat Roger zegt, maak er geen compleet bouwwerk van, zorg dat de boel, lees de tafel vertikaal ook een beetje heen en weer kan gaan, thats all.
en vooral wat ik en nu roger ook aangeeft, een paar draadeindens, 2/3 als geleider, scheelt je echt een hoop geklooi.
weet dat die TB als het ware een assemetrisch gewicht is, dus het "imputgeargat" voor de uitgaande as HB hangend, wil nog niet zeggen "en nu naar voren schuiven en klaar is klara"

Wat je ook kunt doen ipv die balk is een goede stevige sjorband over je dak/imperiaal , en daar je takel aan vast maken.
(mocht die balk qwa hoogte weer in de weg gaan zitten qwa straks in de auto qwa sleutelen)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Luke

Berichtdoor Luke » 14 Nov 2013, 00:18

Hehe,

Een onderwerpje wat volgens mij al eens eerder voorbij is gekomen ;)
Hier (NO Brazilie) is een veel gebruikte methode die van de motortakel de cabine insteken (zoals iemand al schreef hier)

Bij ontbreken ervan kan de spanband methode ook gebruikt worden.
Zittingen van de voorstoelen, grote dikke pijp tussen linker en rechter stoul leggen, evt iets verhogen dmv blokken hout, maar let wel op dat hij niet aan de rol kan gaan (ik leg hem altijd zover mogenlijk tegen de rugleuningen dan kan hij geen kant op)
Balanceer de bak eerst uit met een paar spanbanden op diverse lokaties omdat de bak geen centraal zwaartepunt heeft en dus kantelt als je hem recht omhoog wilt tillen. Dit kan je dus ondervangen door heem eerst uit te balanceren met spanbanden.
Vervolgens met 1 centrale spanband aan de pijp hangen. Beter is zelfs 2 zodat je altijd nog een borg hebt als je aan de eerste omhoog gaat trekken.

Deze methode werkt, maar is echt puur veldwerk en erg arbeids intensief en zwaar

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

vandestraatweg

Berichtdoor vandestraatweg » 17 Nov 2013, 19:31

Gelukt, mede dankzij alle reacties. Hij rijdt weer als een zonnetje. Uiteindelijk balk aan het roofrack vastgemaakt en met een spanband de tussenbak omhoog getakeld. Zelf vind ik mijn " special tool" wel heel inventief : -)
dank allemaal!
Johan
Bijlagen
IMG_0470.jpg
IMG_0462 2.jpg

Terug naar “Kroeg”