Dat is ook niet wat ik zeg....als er al een oorzaak is. Moet je daar de gigant voor aankijken. De klant koopt gewoon voordelig.
het enige wat de klant wel aangerekend mag worden in mijn ogen is dat ie wel het advies gaat inwinnen bij de kleine winkel.
Cultuurschok..
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Cultuurschok..
gone
Re: Cultuurschok..
Dat de kleine specialist zijn waar niet goedkoop in kan kopen is volgens mij niet de reden dat de prijzen hoger liggen. Hij kan namelijk ook zijn waar op internet inkopen voor in ieder geval dezelfde prijs als ik hem kan krijgen. Om in Edwards wereld terug te komen: toen wij onze keuken kochten wilden we daar de apparaten ook kopen. Omdat we al langer aan het zoeken waren wisten we ongeveer wat we wilden hebben en wat dat (op internet zou moeten kosten). Als een verkoper dan zonder blikken of blozen meer dan 1/3 meer vraagt dan krab ik me achter mijn oren.
Natuurlijk bestaat de prijs uit meer dan alleen inkoop, het pand en de personeelskosten zijn een flink deel van de verkoopprijs. En niet te vergeten alle tijd die je stopt in mensen die uiteindelijk niets kopen. Maar moet je als consument voor de keuzes van de winkelier betalen?
De discussie is al eerder gevoerd over LaRo spul kopen in de UK of bij de dealer om de hoek. Een goede ondernemer gaat met zijn tijd mee en zorgt er voor dat hij duidelijk waarde toe voegt. Als dan het prijsverschil niet belachelijk groot is zal zeker niet iedereen naar de internetwinkel rennen...
Natuurlijk bestaat de prijs uit meer dan alleen inkoop, het pand en de personeelskosten zijn een flink deel van de verkoopprijs. En niet te vergeten alle tijd die je stopt in mensen die uiteindelijk niets kopen. Maar moet je als consument voor de keuzes van de winkelier betalen?
De discussie is al eerder gevoerd over LaRo spul kopen in de UK of bij de dealer om de hoek. Een goede ondernemer gaat met zijn tijd mee en zorgt er voor dat hij duidelijk waarde toe voegt. Als dan het prijsverschil niet belachelijk groot is zal zeker niet iedereen naar de internetwinkel rennen...
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re: Cultuurschok..
Ik begrijp je punt Edward, je moet meegaan met de tijd en je concurrentiepositie en de continuïteit van je bedrijf goed in de gaten houden. Maar het verschil tussen jouw meubels en die van IKEA is als die tussen een Dacia en een Rolls Royce en die vergelijking gaat in deze discussie niet helemaal op lijkt mij.
Ik verkoop producten die men ook in de supermarkt kan kopen en de meerwaarde die ik en mijn bedrijf daar aan toevoegen maakt dat ik daar van kan leven. Maar ik zou het opmerkelijk, zo niet ronduit vreemd vinden als iemand mij het hemd van mijn lijf zou vragen over een bepaald product om vervolgens naar de supermarkt te gaan om daar te kopen wat hij of zij op mijn advies het best kan drinken of cadeau doen. Vakkennis en gedegen advies is niet iets gratis. Jij houdt er denk ik ook niet van je tijd en energie te verspillen aan iemand die wel wil maar niet kan.
Wat overigens niet wil zeggen dat de specialist zijn marge in de gaten moet houden. Als minder marge tot meer volume kan leiden kan ie lekker blijven bestaan. Ik verkeer gelukkig in de positie dat als een of ander figuur aan mijn barretje gaat staan zeveren dat daar en daar dit of dat een stuk goedkoper is ik meteen kan zeggen dat ie dan daar maar lekker naar toe moet gaan. Iedereen blij!

Ik verkoop producten die men ook in de supermarkt kan kopen en de meerwaarde die ik en mijn bedrijf daar aan toevoegen maakt dat ik daar van kan leven. Maar ik zou het opmerkelijk, zo niet ronduit vreemd vinden als iemand mij het hemd van mijn lijf zou vragen over een bepaald product om vervolgens naar de supermarkt te gaan om daar te kopen wat hij of zij op mijn advies het best kan drinken of cadeau doen. Vakkennis en gedegen advies is niet iets gratis. Jij houdt er denk ik ook niet van je tijd en energie te verspillen aan iemand die wel wil maar niet kan.
Wat overigens niet wil zeggen dat de specialist zijn marge in de gaten moet houden. Als minder marge tot meer volume kan leiden kan ie lekker blijven bestaan. Ik verkeer gelukkig in de positie dat als een of ander figuur aan mijn barretje gaat staan zeveren dat daar en daar dit of dat een stuk goedkoper is ik meteen kan zeggen dat ie dan daar maar lekker naar toe moet gaan. Iedereen blij!
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top
Re: Cultuurschok..
Het voorbeeld van Joost is precies raak. Mijn inkoop bij Miele, Gaggenau, etc ligt hoger dan de consumentenprijs op internet waar Joost die apparatuur zelf voor kan kopen. Dus koopt ie niet bij mij tenzij hij de inbouw en de service belangrijker vind dan de prijs.
En al mijn producten zijn in de winkel te koop. Een tafel kun je overal kopen, kasten ook en zelfs balie's en vergadertafels staan gewoon in de Overtoom catalogus........
Het blijft dus constant zoeken naar weerwaarde voor je klanten en in mijn ogen doet de detailhandel dat al jaren niet meer.
En al mijn producten zijn in de winkel te koop. Een tafel kun je overal kopen, kasten ook en zelfs balie's en vergadertafels staan gewoon in de Overtoom catalogus........
Het blijft dus constant zoeken naar weerwaarde voor je klanten en in mijn ogen doet de detailhandel dat al jaren niet meer.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Cultuurschok..
Wat betreft Miele, hier heeft de fabrikant iets aan gedaan. Als er gestunt wordt met meer dan 12% korting op het web volgt er een levering stop.
Voor het overige zal winkel zijn rekensom beter moeten presenteren. Marge voor de garage van 50 a 60% op filters gaat natuurlijk nergens over.
Groet Ron
Voor het overige zal winkel zijn rekensom beter moeten presenteren. Marge voor de garage van 50 a 60% op filters gaat natuurlijk nergens over.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Cultuurschok..
Dus jij vindt dat de garage teveel marge heeft op onderdelen? (Bij landrover is ( of in elk geval was) dat overigens minder dan jouw 50 a 60 procent)
De garagist zal zijn kosten moeten dekken...dus zou het uurloon hoger worden...onder de streep zal er toch voldoende binnen moeten komen.
snijden in kosten is andere optie...maar de importeur eist nogal wat van de dealers en personeel verdient ook maar een cao loontje
De garagist zal zijn kosten moeten dekken...dus zou het uurloon hoger worden...onder de streep zal er toch voldoende binnen moeten komen.
snijden in kosten is andere optie...maar de importeur eist nogal wat van de dealers en personeel verdient ook maar een cao loontje
gone
Re: Cultuurschok..
Marge heb je altijd nodig om de schoorsteen te laten roken, maar het gaat er om hoe je het verhaal beter naar de klant gaat uitleggen.
Het zal dan inderdaad in het loon komen, maar de rare prijsverschillen op onderdelen tussen internet en de garage verdwijnt dan wel.
Wat betreft de eisen aan dealer bedrijven die gaan inderdaad helemaal nergens meer over, medelijden met de hedendaagse dealers.
Groet Ron
Ps Dealer korting zat ergens rond de 45% (excl evt bonus eind van het jaar), 50-60% op fram fiamm etc
Het zal dan inderdaad in het loon komen, maar de rare prijsverschillen op onderdelen tussen internet en de garage verdwijnt dan wel.
Wat betreft de eisen aan dealer bedrijven die gaan inderdaad helemaal nergens meer over, medelijden met de hedendaagse dealers.
Groet Ron
Ps Dealer korting zat ergens rond de 45% (excl evt bonus eind van het jaar), 50-60% op fram fiamm etc
110-Td5 X-tech 2006
Re: Cultuurschok..
Edward schreef:Het voorbeeld van Joost is precies raak. Mijn inkoop bij Miele, Gaggenau, etc ligt hoger dan de consumentenprijs op internet waar Joost die apparatuur zelf voor kan kopen. Dus koopt ie niet bij mij tenzij hij de inbouw en de service belangrijker vind dan de prijs.
Weet jij waarom dat eigenlijk is Ed? Heb het altijd zo vreemd gevonden dat er zoveel verschil in zat. Jij zou toch ook op internet de spullen kunnen kopen en dan weer (met een terechte marge voor advies en inbouw) kunnen doorverkopen? Of komt "jullie" marge uit de apparaten en niet uit de "planken"?
Heb het bij onze keuken trouwens nog iets anders gedaan: nadat onze vaatwasser overleed hebben we een zelfde als eerder bij mijn moeder was neergezet gekocht bij de goedkoopste aanbieder op internet (scheelde de helft!) en dat open en eerlijk met de keukenleverancier besproken. Daarna hem een goed uurtarief betaald voor het inbouwen van de vaatwasser. Hij blij want hij had weer een mannetje aan het werk en wij blij omdat we op deze manier nog steeds een behoorlijk bedrag bespaarden.
Toen de bouwvakkers bij ons bezig waren met de achter pui hadden ze ook een leuk voorbeeld: iemand was bij de bouwmaterialen leverancier langs geweest voor een velux dakraam, info en prijs gekregen. Daarna zei hij dat het te duur was en is hij naar de Gamma gegaan. Fluitend naar huis, maar toen hij alles had uitgepakt bleek dat het inbouwmateriaal er niet bij zat, bij de bouwmaterialen handel wel. En laat de Gamma daar nou net de hoofdprijs voor vragen...
Al met al is een redelijke prijs een prijs die de consument wil betalen.
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Cultuurschok..
tuurlijk, allemaal waar... maar de consument kijkt de laatste jaren meer en meer primair naar de prijs en koopt dus waar ie (op het oog of echt)het zelfde krijgt voor het minste geld.
dat je dan als leverancier bij de groothandel meer moet betalen dan de internetwinkel aan consumentenprijs telt is dan toch op zijn minst vreemd te noemen en geeft aan dat er ergens een poortje gepasseerd wordt of iemand fors marge heeft
dat je dan als leverancier bij de groothandel meer moet betalen dan de internetwinkel aan consumentenprijs telt is dan toch op zijn minst vreemd te noemen en geeft aan dat er ergens een poortje gepasseerd wordt of iemand fors marge heeft
gone
Re: Cultuurschok..
Ik weet niet hoe die handel in elkaar steekt. Heb er jaren geleden ooit de vertegenwoordiger op aangesproken en die kwam toen met het toen bekende lulverhaal dat dat parallelimport was en geen garantie en bla bla. Toen heb ik hem al verteld dat als ik een Miele apparaat in Botswana koop de garantie hier ook gewoon moet gelden......
Heb me er verder niet mee bezig gehouden. Ik bouw per definitie geen apparatuur in die de klant ergens koopt, want dan kan ik een Kitty apparaat inbouwen in een Miele maatvoering kast. Het is allemaal niet zo standaard als mensen denken. Bij een keuken kwam mijn marge voor een redelijk deel uit de apparaten, maar ik heb altijd een open begroting, dus ik heb niks te verbergen en als de klant het wil geef ik er zelfs de Keukenloods.nl en consorten prijzen bij als vergelijk.
En idd koop ik niet meer bij de importeur of fabrikant maar bij een heule grote retailer die zich ook op sukkels als ik richt en mooie prijzen weet te maken.....

Heb me er verder niet mee bezig gehouden. Ik bouw per definitie geen apparatuur in die de klant ergens koopt, want dan kan ik een Kitty apparaat inbouwen in een Miele maatvoering kast. Het is allemaal niet zo standaard als mensen denken. Bij een keuken kwam mijn marge voor een redelijk deel uit de apparaten, maar ik heb altijd een open begroting, dus ik heb niks te verbergen en als de klant het wil geef ik er zelfs de Keukenloods.nl en consorten prijzen bij als vergelijk.
En idd koop ik niet meer bij de importeur of fabrikant maar bij een heule grote retailer die zich ook op sukkels als ik richt en mooie prijzen weet te maken.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten