zoek dan meteen even op google naar de wet van behoud van energie......
motorkracht omzetten in stroom/spanning in de dynamo gaat met verliezen
met stroom water ontleden in waterstof en zuurstof middels electrolyse kost energie
verbranden van waterstof en zuurstof levert energie (zelfs een tikkie meer dan elektrolyse kost)
maar deze verbranding omzetten in motorkracht gaat weer met stevig verlies...
kortom, verwacht niet dat je, mits eerlijk gemeten, brandstof bespaart met watersofinjectie uit door de auto aangemaakt waterstof
Vriespunt gedestilleerd water
Re: Vriespunt gedestilleerd water
't is even geleden dat ik werkzaam was in het scheikunde-onderwijs, maar voor de elektrolytische splitsing van water wil je geen zout water gebruiken dacht ik.
Water moet dan " aangezuurd" zijn dacht ik.....
Zo, die kennis is weggezakt... Is ook 8 jaar geleden dat ik daar dagelijks over nadacht...
Zo, die kennis is weggezakt... Is ook 8 jaar geleden dat ik daar dagelijks over nadacht...
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
In hoe zit het dan met accus die buiten de auto staan, bij een bremach staan ze naast de tank achter het voorwiel..
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Roger B.
Marco 109 schreef:'t is even geleden dat ik werkzaam was in het scheikunde-onderwijs, maar voor de elektrolytische splitsing van water wil je geen zout water gebruiken dacht ik.
nee zout water wil je inderdaad niet, aangezien zout water als ik het goed heb geleidend(er dan gedestilleerd water) is, en daarbij zal de hier genoemde concentratie weleens ervoor kunnen zorgen dat die geleiding te goed wordt waardoor je in meer of mindere mate kortsluiting krijgt in je bakje zoutwater
gone
-
Landmarcs
Uhh ...Roger B., haal je schoolgeld maar terug.
Om waterstof (en zuurstof) door electrolyse te "maken" heb je water mét een elektrolyt nodig -- er moet een stroomkring zijn anders gebeurt er niks (je zou de elektroden ook in de mist kunnen steken ... dan gebeurt er ook niks.
Alleen ... is NaCl niet de meest ideale electrolyt, als de gas-spanning niet heel strak wordt afgeregeld krijg je ook Chloor-gas, en Natronloog in de oplossing.
Verder is het niet zo dat je meer energie uit O2 + 2x H2 = 2x H2O krijgt als je erinstopt, alleen al in deze stap heb je verliezen (al was het maar omdat het waterige elektrolyt warm wordt. Om de stroom te maken heb je 30% rendement uit de motor, en laten we zeggen 50% van de dynamo, dus 15% overal, daarbij komen dan nog eens de verliezen bij de elektrolyse .... dus de verbeterde verbranding moet een 10-voudige winst maken ... dat komt dus neer op hopen op goud en daarom lang in een pannetje gesmolten lood roeren.
En zelfs .... al zou er een magische werking van waterstof gas zijn dan nog gaat het om 1 kW dynamo-vermogen (bij een grote dynamo) die je kan gebruiken voor de waterstof-gas-productie, daartegenover staat 100-300 kW verbrandingswaarde aan diesel, je voegt dus nog geen één procent waterstof gas (in verbrandingswaarde%) toe. De "werking" komt dus in de homeopathische contreien.
Groeten MarcS
Om waterstof (en zuurstof) door electrolyse te "maken" heb je water mét een elektrolyt nodig -- er moet een stroomkring zijn anders gebeurt er niks (je zou de elektroden ook in de mist kunnen steken ... dan gebeurt er ook niks.
Alleen ... is NaCl niet de meest ideale electrolyt, als de gas-spanning niet heel strak wordt afgeregeld krijg je ook Chloor-gas, en Natronloog in de oplossing.
Verder is het niet zo dat je meer energie uit O2 + 2x H2 = 2x H2O krijgt als je erinstopt, alleen al in deze stap heb je verliezen (al was het maar omdat het waterige elektrolyt warm wordt. Om de stroom te maken heb je 30% rendement uit de motor, en laten we zeggen 50% van de dynamo, dus 15% overal, daarbij komen dan nog eens de verliezen bij de elektrolyse .... dus de verbeterde verbranding moet een 10-voudige winst maken ... dat komt dus neer op hopen op goud en daarom lang in een pannetje gesmolten lood roeren.
En zelfs .... al zou er een magische werking van waterstof gas zijn dan nog gaat het om 1 kW dynamo-vermogen (bij een grote dynamo) die je kan gebruiken voor de waterstof-gas-productie, daartegenover staat 100-300 kW verbrandingswaarde aan diesel, je voegt dus nog geen één procent waterstof gas (in verbrandingswaarde%) toe. De "werking" komt dus in de homeopathische contreien.
Groeten MarcS
-
Roger B.
das wat anders dan zout toevoegen..... dat is, wat marco al zei, aanzuren. bovendien heb ik ook gezegd dat dermate hoge concentraties zout weleens een negatief effect kan hebben, niet dat een snufje zout meteen de boel laat ontploffen of zo
verder ben ik geen wandelend binasboekje, en heb ik dat lang geleden al gedumpt met de rest van de schoolboeken...scheikunde is voor mij al 30 jaar geleden, en zo erg interesseerde het me nou ook weer niet dat ik dat dus in detail onthouden heb. dus heb ik me moeten baseren op internetinfo en dat was een tijdje terug in een soortgelijk topic in een duits forum (ook iemand die dacht de perpetuum mobilé uitgevonden te hebben door meer energie uit de verbranding te winnen dan dat ie er in moest stoppen om waterstof te maken) ik kwam toen lagere waarden tegen voor elektrolyse energieverbruik dan voor verbranding (geheel tegen mijn verwachting en wat ik verwacht uit de wet van behoud van energie) kan die sites nu niet vinden, dus zal me daar wel ergens vergist hebben toen..
maar de strekking blijft gelijk...... lager verbruik met zo'n waterstof generator en de waterstof toevoegen aan de verbranding zit tussen de oren, als je dat (denkt te) meet(en) dan komt dat doordat je onbewust anders rijdt met je waterstofgasgenerator
gone
Tsja, ik heb van TS alleen gelezen dattie met waterstof aan het klooien was, niet per sé dat dat voor aandrijving gebruikt moet worden... Misschien wil ie wel een ballon oplaten 
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
Roger B. schreef:
das wat anders dan zout toevoegen..... dat is, wat marco al zei, aanzuren.
verder ben ik geen wandelend binasboekje, en heb ik dat lang geleden al gedumpt met de rest van de schoolboeken... dus heb ik me moeten baseren op internetinfo en dat was een tijdje terug in een soortgelijk topic in een duits forum (ook iemand die dacht de perpetuum mobilé uitgevonden te hebben door meer energie uit de verbranding te winnen dan dat ie er in moest stoppen om waterstof te maken) ik kwam toen lagere waarden tegen voor elektrolyse energieverbruik dan voor verbranding (geheel tegen mijn verwachting en wat ik verwacht uit de wet van behoud van energie) kan die sites nu niet vinden, dus zal me daar wel ergens vergist hebben toen..
maar de strekking blijft gelijk...... lager verbruik met zo'n waterstof generator en de waterstof toevoegen aan de verbranding zit tussen de oren, als je dat (denkt te) meet(en) dan komt dat doordat je onbewust anders rijdt met je waterstofgasgenerator
Da's weer wat erg kort door de bocht.
In ieder geval is het in theorie denkbaar dat het toevoegen van waterstof-gas tot een betere verbranding leidt en dat dat dus een rendementsverhoging geeft. De hoeveelheden waterstof-gas die je kan maken met een normale dynamo zijn echter zo klein dat je op grond van een en ander en ook op grond van de verschillende verliezen in de harde praktijk niet direct moet rekenen op een statistisch aantoonbaar effect.
Als je al gaat knutselen steek dan de moeite maar in een LPG-injectie. LPG injectie geeft ook een betere verbranding (is dus ook schoner) en de energie-inhoud van een litertje LPG-gas is vele malen groter als van een litertje waterstof* dus de te verstoken hoeveelheid LPG blijft bescheiden.
Als je de LPG-winst dan niet gebruikt voor meer vermogen dan zou je netto wel eens een leuk winstje kunnen maken, gebruik je het wel voor meer vermogen let dan wel op de uitlaatgas-temperaturen.
* Een litertje waterstof gas bevat H2 meer niet, een literje LPG H8C3 (tel uit het verschil, want onder gelijke druk & temperatuur is het aantal moleculen in die litertjes is gelijk). Zie daar ook het (dubbele) knelpunt met aardgas: nog niet de helft van LPG-gas qua energie-inhoud en bovendien (erg) moeilijk te comprimeren.
Groeten MarcS
PS Als je alleen een ballon wilt oplaten bij -20 dan weet ik wel andere oplossingen.
PS2 Met (genoeg) zwavelzuur krijg je een vriespuntsdaling tot Siberische waarden.