Waar is iedereen!?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Quink

Re: Waar is iedereen!?

Berichtdoor Quink » 11 Sep 2013, 23:35

Chrsitiaan schreef:Wij hebben de beste bieren ter wereld maar krijgen dat nergens anders dan in Belgistan zelf verkocht. (de laatste jaren is dat gelukkig wel wat veranderd)
Jullie bieren zijn niet te zuipen, maar je vindt ze wel op elke hoek van de straat in gans de wereld.
Wie kan het dan het beste uitleggen ? :lol:

Jij in iig geval niet. :P

Je hebt het over "bieren", terwijl je neem ik aan pils bedoelt? Bier omvat wel wat meer dan alleen pils. En hoewel ik groot fan ben van sommige Belgische bieren, kijk ik voor een goede pils toch liever naar onze oosterburen. En inderdaad, in Nl wordt uilenzeik gebrouwen wat vervolgens weer als "bier" de winkels ingaat. Maar goed, in NL wordt ook op zeer hoog niveau bier gebrouwen. Deze zijn bepaald niet "op elke hoek verkrijgbaar", maar doen zeker niet onder voor veel Belgen.

Maar als ik echt, echt, moest kiezen..... dan toch een Westmalle Tripel, een St. Feuillien, een Zeezuiper, Hopus, Urthel.... dat dan weer wel.... :oops:

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 11 Sep 2013, 23:40

Sommige bieren schijnen zelfs lekkerder te worden !
Ook weer toevallig loopt er op het reeds vernoemde LR-forum een topic over "ouden Duvel". Die wordt blijkbaar lekkerder met het ouder worden.
Ben echter helemaal geen duvel liefhebber.
Maar sinds ik Duvel tripel hop "ontdekte" dit voorjaar, al meer Duvel gedronken dan ooit tevoren.
Die moet je echt eens proberen als je van bittere bieren houdt!

Afbeelding

Het extra hoppen van bieren is trouwens momenteel een duidelijk waarneembare trend in Belgistan.

Schol!

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Sep 2013, 23:47

Blijft inderdaad altijd weer verbazingwekkend dat ze in ieder Amerikaanse film Heineken zitten te zuipen. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Sep 2013, 23:54

niks verbazingwekkends aan... hainikén betaalt het meest :lol: :lol: :lol:
gone

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 12 Sep 2013, 00:48

Quink schreef:Je hebt het over "bieren", terwijl je neem ik aan pils bedoelt? Bier omvat wel wat meer dan alleen pils.

Echt? :lol:

Quink schreef: En hoewel ik groot fan ben van sommige Belgische bieren, kijk ik voor een goede pils toch liever naar onze oosterburen.

Ik ben het met je eens! De duitsers hebben zeer lekkere pils, bitte ein bit! 8-)

Quink schreef:En inderdaad, in Nl wordt uilenzeik gebrouwen wat vervolgens weer als "bier" de winkels ingaat. Maar goed, in NL wordt ook op zeer hoog niveau bier gebrouwen. Deze zijn bepaald niet "op elke hoek verkrijgbaar", maar doen zeker niet onder voor veel Belgen.

Geen idee hoe het in Nederland gesteld is. Mogelijk zit het brouwen daar momenteel ook in de lift. Je mag me altijd tips bezorgen, heb oprechte interesse!

In kan je verzekeren dat er in Vlaanderen serieus wat wordt afgebrouwen in menig garage of tuinhuis!
Ik volgde vorig jaar een cursus bierbrouwen. Er zat telkens vlot 80 man in de zaal voor het theoretisch gedeelte. Allemaal mensen uit dezelfde regio (zuider kempen). Veel van die mensen gingen ongetwijfeld na de praktijk cursus effectief zelf ook aan de slag. Momenteel ben ik er nog niet uit of ik er zelf ook aan begin, misschien "later".
Verschillende van die hobby brouwers slagen er waarschijnlijk ook in om voortreffelijke biertjes te brouwen. Sommige zullen mettertijd succes kennen en met hun recept naar een zgn proefbrouwerij trekken om hun bier op iets grotere schaal te maken en meerdere liefhebbers te kunnen plezieren ...
2 weken geleden was er nog een soort plattelandsbeurs in Geel ... manman wat daar alleen al te proeven was ... onvoorstelbaar!

Quink schreef:Maar als ik echt, echt, moest kiezen..... dan toch een Westmalle Tripel, een St. Feuillien, een Zeezuiper, Hopus, Urthel.... dat dan weer wel.... :oops:

Je heb duidelijk meer smaak dan de gemiddelde nederlandse LR-rijder! Jij gaat die Duvel tripel hop waarschijnlijk ook wel waarderen (tip ;) )

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 12 Sep 2013, 03:49

Na bijna 3 jaar zo goed als wekelijks proefbrouwsels maken, variërend van blond, dubbel, tripel, weizen en nog wat meer types laten mijn brouw- en automaatje binnenkort elders 620 liter brouwen volgens ons eigen recept. Een dubbel om mee te beginnen. Dus ja, er zit beweging in de markt, ook in NL. Moeilijk is het niet, het kost vooral veel tijd want tussen brouwen en proeven zit al gauw een maandje of 3. Dus geduld is het belangrijkste ingrediënt. Maar dat is gratis!
8-)
Bijlagen
brauen06.jpg
Onze vriend het Brouw Uiltje.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 12 Sep 2013, 08:01

Bier wat over datum is wordt in Nederland gewoon in een andere fles gedaan en verkocht onder de naam Amstel :)

Als je op zoekt gaat naar een lekker Nederlands biertje, ga dan eens kijken voor Jopenbier. Of nog beter, neem de trein naar Haarlem en haal er eentje (of meer) in de Jopenkerk. Zoals de naam misschien al verraad een tot cafe/brouwerij omgebouwde kerk.

http://www.jopen.nl/

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Sep 2013, 09:26

Chrsitiaan schreef:Geen idee hoe het in Nederland gesteld is. Mogelijk zit het brouwen daar momenteel ook in de lift. Je mag me altijd tips bezorgen, heb oprechte interesse!

Godemorgen Chrsitiaan,

Als je van bitter of nog erger houdt dan moet je deze: http://www.bierbrouwerijdeeem.nl/Bierbr ... werij.html ook eens proberen (de meesten zijn mij te bitter).

Groeten MarcS

Quink

Berichtdoor Quink » 12 Sep 2013, 10:08

Chrsitiaan schreef: Jij gaat die Duvel tripel hop waarschijnlijk ook wel waarderen (tip ;) )

Been there, seen it, drank it. :mrgreen:

Toen ze bij de bierwinkel hier stonden heb ik ze meteen maar allemaal meegenomen. (Het waren er maar 12, helaas). ;)

Dat Duvel bier had een aparte smaak, deed mij een beetje aan vlier denken. Sommige bieren van:

http://www.emelisse.nl/

hebben ook een beetje dat vlier-achtige. Met name de blond, IPA, DIPA en TIPA vond ik lekker. Je moet wel van bitter houden. Momenteel met afstand mijn favoriete NL's biertjes.

Daarnaast in Nijmegen brouwerij de Hemel:

http://www.brouwerijdehemel.nl/

Ook lekker bier, maar wel duur (te, vind ik).

Bier uit de gevangenis: :D

http://www.maallust.nl/

Lekkere meibock en tripel, pils niet zo:

http://www.mommeriete.nl/

En zo zijn er ongetwijfeld nog meer.

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 12 Sep 2013, 10:52

Ook errug lekker is Skuumkoppe van de Texelse Bierbrouwerij. http://www.speciaalbier.com/texels-bier.html
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Terug naar “Kroeg”