als ik een rijplaat van 3m lengte aan de uiteinden ondersteun, en die rijplaat bestaat uit 2 liggers met wat dwarsverbindingen. hoe moet de dimensionering van de liggers dan zijn om er met ruim ton auto overheen te kunnen zonder blijvend buigen? uiteraard zo licht mogelijk.... vanwege laswerk wordt het staal
ik ga er van uit aangezien nooit beide assen tegelijk op de platen staan dat ik met 1000kg max belasting per plaat ruimschoots veilig zit
Vraag aan werktuigbouwkundigen
-
Landmarcs
Re: Vraag aan werktuigbouwkundigen
Roger B. schreef:ik ga er van uit aangezien nooit beide assen tegelijk op de platen staan dat ik met 1000kg max belasting per plaat ruimschoots veilig zit
Deze vooronderstelling is alleen haalbaar bij een wielbasis van 118 inch. Bij een wielbasis die slechts weinig onder deze 118 inch blijft loopt het overigens wel los omdat de twee-assen-belasting dan alleen de uiterste uiteinden betreft en het doorbuig-probleem met name bij een belasting in het midden speelt.
Groeten MarcS
Als weet wat de maximale belasting is van een 70x220mm vuren balk dan weet je het antwoord!
Die gebruik altijd aangezien ik die altijd wel heb liggen en ik ook nog steeds rijplaten moet maken.

Die gebruik altijd aangezien ik die altijd wel heb liggen en ik ook nog steeds rijplaten moet maken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- ikke jelle
hoi hoi
precies zoals je ze tekent heb ik ze regelmatig gemaakt voor rupskraantjes (2 tot 3.5 ton)
niet zo lang +- 2.5 mtr
koker 70x40x3 met hoeklijn 40x40 300 breed tussen de kokers
zelf zou ik koker 50x20x3 gebruiken en als ze niet zo breed hoeven hoeklijn 20 ertussen
gebaseerd op me jan boeren fluitjes verstand en ervaring
meestal maak ik het te zwaar
precies zoals je ze tekent heb ik ze regelmatig gemaakt voor rupskraantjes (2 tot 3.5 ton)
niet zo lang +- 2.5 mtr
koker 70x40x3 met hoeklijn 40x40 300 breed tussen de kokers
zelf zou ik koker 50x20x3 gebruiken en als ze niet zo breed hoeven hoeklijn 20 ertussen
gebaseerd op me jan boeren fluitjes verstand en ervaring
meestal maak ik het te zwaar
groet jelle
-
Roger B.
Landmarcs schreef:loopt het overigens wel los omdat de twee-assen-belasting dan alleen de uiterste uiteinden betreft en het doorbuig-probleem met name bij een belasting in het midden speelt.
Groeten MarcS
de RR is 108" dus ja, dat is dicht genoeg bij de uiteinden, had ik me bedacht...
@Ed.... die balk kon het ook niet hebben bij het van de kar rijden zonder ondersteuning halverwege
@Jelle Tja lomp genoeg kiezen kan altijd... maar ik wil niet teveel gewicht erin stoppen. maar ook niet te licht maken en na drie keer de auto op de kar zetten bananen ipv rijplaten hebben.. bovendien wil ik ze ipv zijschotten aan de zijkant inhaken..... dus das wel makkelijk als ze dan niet krom gaan
gone
waarom geen alu rijplaten? zijn best interessant geworden kant en klaar qua prijzen..
B@rt
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
- ikke jelle
http://www.oprijplatenshop.nl/auto-opri ... ion-anchor
zat even gauw te kijken en inderdaad fors aan de prijs
maar bij veelvuldig gebruik wel de inverstering waard denk ik
aangezien de meeste maar een rug hebben
zat even gauw te kijken en inderdaad fors aan de prijs
maar bij veelvuldig gebruik wel de inverstering waard denk ik
aangezien de meeste maar een rug hebben
groet jelle
-
Roger B.
de rijplaten van de iveco daily bij Boels waren ook niet te tillen.... en ik rij misschien een keer of 10-15 per jaar met het ding
gone
Bij die 8 meterse schamel van Henk zitten ook stalen en die zijn nog verstevigd met een paar extra kokers. Veel lomper wordt het niet en die wegen 35kilo. Als je daarvan dior je rug gaat heb je al problemen.
Bovendien til je als je verstand hebt niet met je rug.
Bovendien til je als je verstand hebt niet met je rug.
Edward van Vugt