OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Luke

OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN

Berichtdoor Luke » 22 Aug 2013, 06:57

Hallo mensen.

Omdat ik het nog niet kon, en toch wel graag wil leren, ben ik nu al bijna 3 weken bezig met een lascursusje

Eerste 2 weken theorie, das allemaal wel redelijk duidelijk, mer best intensief als het in een taal is ( in dit geval technisch portugees) die je niet vloeiend beheerst.

Nu deze week begonnen met praktijk, en dus de basis van elektrisch booglassen met beklede elektrodes zoals het officieel schijnt te heten dus.

Voor iemand die nog nooit gelast heeft allemaal redelijk chaotisch.
Lashelm op je kop, erg fijn als je zoals ik brildragend bent, ding klapt op de meest ongewenste momenten dicht alstie open moet blijven staan met als gevolg dat je bril bijna achterin je oogkassen geramd wordt, schortje voor, handschoenen aan, armbescherming om, been en voetkappen, kortom, je voelt je net een michelinpoppetje, nog voor je maar begonnen bent met lassen, super onwennig uiteraard allemaal in het begin, en heel veel zaken tegelijkertijd waar je aan moet denken of rekening mee moet houden

Zoals bijv, zoals genoemd de beschemende vaak hinderende persoonlijke uitrusting, de houding / stand van de electrode, afstand van electrode tov je werkstuk, snelheid, polsbeweging etc

Ik besef dat al dit een kwestie zal zijn van oefenen, maar er zijn toch een paar dingetjes die me in het bijzonder slecht afgaan vooralsnog.
Één daarvan is het maken van een mooie rechte lasnaad uit de losse hand. Ik ben blijkbaar niet in staat dat blind of op gevoel voor elkaar te krijgen en het resultaat is of er iemand in zwaar beschonken toestand met een lasapparaat aan het spelen is gegaan.

Heeft iemand praktische tips die mij hierbij kunnen helpen?
Zal wel heel stom klinken maar ik liep al te denken aan iets van een krijtlijntje trekken of met een witte viltstift oid, maar of dat werkt?

Verder ook de polsbeweging met de electrode houder.
Gelerd is om bewegingen te maken type ´@´ , een soort van lettertje ´e´maken steeds, maar dat gaat me niet lekker af met als gevolg dat ik hele grote en onregelmatige letters ´e´ga maken

iemand die me daar ook een trucje voor kan leren?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

ikke jelle

Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN

Berichtdoor ikke jelle » 22 Aug 2013, 07:11

Zal wel heel stom klinken maar ik liep al te denken aan iets van een krijtlijntje trekken of met een witte viltstift oid, maar of dat werkt?

ja dat werkt

en als je gewoon recht slapend last zie precies na de electrode een heel mooi glad stukje
niet groot maar dat is je vloeibare materiaal let daar eens op
en de electrode beetje ervan af en dichterbij beetje spelen geeft best snel gevoel wat wel of niet kan

en als je teveel trilt steun dan de electrode met je hand (niet vasthouden en oude dikke handschoenen :mrgreen: )
groet jelle

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Aug 2013, 07:25

Jelle,

Ik zal het wel beetje omslachtig uitleggen, maar dat plekje vloeibaar hou ik nu steeds als basis aan bij het beginnen en maken van mijn volgende ´eetje´ ; ik trek mijn elctrode dus eerst naar rechts en de tegenklokse beweging terug haal ik dan weer door dat vloeibare van de vorige ´e ´ heen zeg maar.

leuk he zo. n beginnde amateur lasklungel......zucht

Afijn morgen dus eerst een witte stift mee naar ´school´
En loop inmiddels ook al sterk te overwegen om ff een gewoon simpel met de hand vastgehouden laskapje te kopen in plaats van dat ongemakkelijke geklapper op mijn hoofd
(heb al wel een automatische helm besteld maar die is nog onderweg)

probeer het zodoende iets minder ongemakkelijk te maken voor mezelf, das denk ik gewoon ff uitzoeken waar je je het prettigst bij voelt en wat het gemakkelijkste werkt voor je.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

piet_g

Berichtdoor piet_g » 22 Aug 2013, 10:26

Luke, zeker in het begin is het handiger dat de helm op je hoofd staat. automaties is nog makkelijker, maar dat komt er aan lees ik..
maar vaak is het gewoon handig om je handen vrij te hebben om te lassen en om te geleiden en niet een kap vast te hoeven te houden.. tenminste dat is mijn ervaring van toen ik begon met lassen..

verder inderdaad goede handschoenen en de electrode geleiden.. en als je kunt er gewoon bij gaan zitten, dat scheelt ook vaak al veel
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Barf

Berichtdoor Barf » 22 Aug 2013, 11:14

Hey Luke,

Ik ben mezelf aan 't leren lassen, gewoon thuis achter in de schuur. En je verhaal is super herkenbaar.

Hoe vaak ik ook niet vast heb gezeten met de electrode op het werk. En dacht dat ik een mooie las maakte, die vervolgens schots en scheef totaal op de verkeerde plek was... hahaha! Ik geef gewoon niet op en blijf proberen. Een vriend zei onlangs tegen me. Als je een KILOMETER gelast hebt, dan kun je lassen.

Oke, ik denk dat ik nu nog geen METER gelast heb... Dus 1000x dit oefenen en we komen er wel! :-)

KOP OP, op een dag kunnen we met een electrode alles lassen, ook dun plaat materiaal!! :-) :-)

Groet,
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2013, 11:59

Ik heb gewoon een migmag gekocht.... last een stuk relaxter
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Aug 2013, 13:33

Begin met elektrisch lassen gewoon met de elektrode heen en weer te bewegen in een boogje. ( zo dus.

Ben vooral niet te streng voor jezelf het is een slag die je te pakken moet krijgen. Vroegah op de landbouwschool begonnen we met gewoon rechte lassen leggen. Als je 3 meter las gelegd had kwam de meester pas eens een keer kijken of het ergens op leek.

Ambachten leren kost tijd en heel veel oefening! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

TMW

Berichtdoor TMW » 22 Aug 2013, 13:48

Moet er ook nog steeds een keer aan beginnen.
Het lasapparaat staat nu geduldig in de garage maar als ik dit zo hoor, toch maar eens een paar oefenpogingen wagen.

Mocht ik het straks echt een keer nodig hebben, is het wel handig om geoefend te hebben.
IIg bedankt voor de motivatie (en het begrip dat het niet meteen gaat lukken)
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Aug 2013, 15:04

haha,

ik heb geloof ik wel iets losgemaakt :P

Ondertussen tob ik gezellig verder.

Straks eerst even die handkap kopen eerst, de kosten zullen het niet zijn. Kijken of dat mijn leven iets comfortabeler maakt :P

Zo´n mig/mag apparaatje is idd een goed alternatief, zeker gezien het mooie resultaat, maar..........
Ik beschouw elektrisch booglassen toch een beetje als de basis van alles, en de uitdaging is dan toch om me dat eerst meester te maken.
Denk er hard over om dan ook hard over om een moooi draagbaar apparaatje van 180 amp te kopen wat mooi 100 Amp continu kan trekken, met daarbij een vrachtwagen 6013 ik plak alles aan elkaar onder elke hoek electrodes, en een berg oud ijzer, gewoon om te oefenen hier thuis ;)

Luke

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 22 Aug 2013, 17:11

tja mijn eerste lasjes waren gewoon op een dikke plaat rupsen leggen :?
maar het werd steeds iets mooier 8-)
groet jelle

Terug naar “Kroeg”