OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN

Berichtdoor Roger B. » 25 Aug 2013, 20:18

Luke schreef:Tenslotte zou je kunnen overwegen een heel deel chassisbalk te maken zoals het bestaande chassis, maar dit zal je er dus tussen moeten gaan lassen, in andere woorden je slijpt een heel deel uit je chassis en last er een nieuw voor in de plaats.
Dat zoiets voor je achterbalk kan is niet zo moeilijk te verklaren omdat het aan het uiteinde zit. maar om zoiets ergens in het midden te doen? Is dat een goed plan?

Hoe denk je dat een 130 gemaakt wordt? overigens wordt die niet kops aan elkaar gelast maar overlapt ie een stuk
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 25 Aug 2013, 21:37

dus als ik het goed begrijp zit er om de verbinding nog een soort van huls (mof) ? Ik meen dat een vervangende achterbalk dat ook heeft toch? of wordt dat wel kops gelast?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Aug 2013, 21:50

Nee, de mof ís de verbinding. :shock: :shock:

Daarom breken Td5 en Puma hoogwerkers doorbreken in UK als het chassis niet versterkt wordt. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 25 Aug 2013, 21:54

Luke, je kunt toch , idd gewoon, een stuk uit je chassis zagen/slijpen, en dat identiek vervangen?

Daar waar de lasverbindingen komen goed en ruim voldoende "vlees"crieeren en rondom vollassen, rekening houdend met het willen trekken van het materiaal vanwege oa hittevorming?
Met andere woorden, een beetje in etappe's werken.

130; een koker in een koker idee, waarbij de grote koker aan de zijkanten een aantal ovaalvormige gaten/sleuven heeft, waarin vervolgens een extra lasnaad is gelegd op de binnenkoker, lees de originele chassis bint(20 cm hoog)
Intern lopen de originele chassis binten niet geheel door , door de grotere koker(jouw"mof").
maw: de kopse kanten raken mekaar niet.

wil je een stuk chassisbalk vervangen, zaag dan een trappetje, op 20 cm hoogte van het chassis: 10 naar beneden, 10 opzij, 10 naar beneden.Dus 30 strekkende cm "vlees".
dit al dan n iet complimenteren met 2 schetsplaten aan de zijkanten.

https://skydrive.live.com/?cid=16722e5a ... dfKKVze8SA

SOHEE!, m'n eerste link alhier!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Aug 2013, 22:08

of... als je het buiten liever gladder hebt....

boor naast de zaaglijn een aantal gaten in je balk, leg daar aan de binnenzijde een plaatje tegenaan en las dit in de gaten vast aan het originele chassis

boor ook gaten in je nieuwe stuk en las ook daar de plaat achter de gaten vast aan je nieuwe chassisdeel door de gaten dicht te lassen

als je nu ook nog een tikkie ruimte tussen je oude en nieuwe chassis deel hebt en daar dus beide delen aan het plaatje achter je lasnaad hebt kun je het daarna buiten mooi vlak slijpen en verzwak je het niet te veel omdat er een versteviging achter je lasnaad in het chassis aangebracht is.

versteviging.jpg
gone

tim

Berichtdoor tim » 25 Aug 2013, 22:12

Het idee van een zgn nagelplaat.

ik ga weer een linkje maken.. :mrgreen:

komt ie: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... AQ&dur=117

Nooit geweten dat ik het in me had.. :lol:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Luke

Berichtdoor Luke » 25 Aug 2013, 22:33

De methode die roger aandraagt is ook inderdaad wel een goeie.

Als je het een beetje goed aanpakt kan je op die manier zelfs een soort van interne (binnen) mof maken
alles goed voorbereiden met de gaten, mof, of 2 moffen in de bestaande chassisbalken schuiven, nieuwe deel ertussen plaatsen, en dan de moffen ook het nieuwe deel in zien te krijgen, mbv ijzerdraad oid
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Aug 2013, 22:34

ja, bij een houten chassis wel.... bouwvakker/timmerman :roll: :lol: :lol: :lol: :lol:
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 25 Aug 2013, 22:38

Roger, ik had je tekening nog niet gezien, maar dat is inderdaad wat ik me er ook bij voorstelde. Als je een inwendige mof maakt kan je hem rondom verstevigen, alleen zit je dan zoals gezegd neg even met het probleem om hem in positie geschoven te krijgen. maar het idee staat me erg aan. Redelijk onzichtbaar en toch verstevigd

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Aug 2013, 22:45

Zo gaan we het bij Floris ook doen, alleen zagen we dan voor het gemak het chassis gewoon doormidden. :lol: :lol: Kunnen we er makkelijker versteviging inschuiven. Dan de gewone chassis maat aan elkaar lassen en dan de 130 mof eroverheen. Zo weet ik zeker dat als dat hok ooit door z'n hoeven zakt er een stukkie van ruim 20 inch is dat fier overeind blijft. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”