OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
piet_g

Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN

Berichtdoor piet_g » 22 Aug 2013, 17:30

ben het met Edward eens.. eerst gewoon electrode leren lassen. dan krijg je meer gevoel voor het lassen dan met mig/mag. Wij hebben beide apparaten staan en moet eerlijk toegeven dat ik meestal mig/mag pak.. maar kan het allebij als het moet.

in eerste instantie gewoon lekker lassen. dikke plaat pakken en rupsen leggen of gewoon dingen aan elkaar lassen. probeer op den duur ook de verschillende lassen zoals hoeken, omhoog, naar beneden, plat, enz.. let wel op dat je electrodes het kunnen.

ons eerste project was een paar jaar geleden een aanhanger verstevigen en ombouwen tot glaswagen.. we zijn er gewoon aan begonnen :P ging redelijk. alles zat zelfs na overbelading nog hardstikke vast aan elkaar :D. later ook nog een keer een lascursus gevolgd om meer te leren van wat ik nu fout deed en waar ik op moest letten :D.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2013, 17:47

als iemand me kan vertellen wat het voordeel is van elektrode lassen..... ik heb vroeger bij ons thuis altijd elektrode gebakken.... vast zat het wel... mooi was het zelden.... toen ik mijn eigen lasapparaat kocht fijn een goede mig-mag machine genomen ...dan ziet zo'n las er ook nog een beetje uit
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Aug 2013, 18:13

Roger B. schreef:als iemand me kan vertellen wat het voordeel is van elektrode lassen..... ik heb vroeger bij ons thuis altijd elektrode gebakken.... vast zat het wel... mooi was het zelden.... toen ik mijn eigen lasapparaat kocht fijn een goede mig-mag machine genomen ...dan ziet zo'n las er ook nog een beetje uit

Buiten waait je Co2 gas makkelijk weg en dan is een elektrode simpeler. Zo zijn er wel meer toepassingen. Op karwei neem ik een klein apparaatje liever mee dan een Co2 apparaat met fles.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2013, 19:06

ja oké elke werksituatie zijn gereedschap ;-)... maar klein was die lompe lastrafo die mijn pa had ook nie.... wel goed...

maar voor thuis op de werkbankwerk vind ik het wel zo makkelijk
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 22 Aug 2013, 19:29

nog een voordeel : je kan er mee onder water lassen
op grote boten heel makkelijk 50 meter extra kabel eraan is geen probleem (wel je verlies compenseren)
matriaal warmstoken kan ook 8-)
met de juiste electrode kan je ook metaal snijden/gutsen
weinig gevoelig voor zand water en verf e.d.
en de electrodes zijn ook makkelijk om haakjes van te buigen om iets te spuiten of als borgpen

tja de slak is wel een nadeel zeker als je een pruts las legt zit die goed vast :x
groet jelle

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Aug 2013, 19:34

ikke jelle schreef:
tja de slak is wel een nadeel zeker als je een pruts las legt zit die goed vast :x

Maar als je las wel goed is en de slak krult er mooi vanaf heb je ook wel meer voldoening. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 22 Aug 2013, 19:51

toen zat ik al kort bij het examen voor mijn nivo 1
dat ze eraf krulden :oops:
maar ik weet me te redden tegenwoordig
sterkte voor degenen die het nog leren :mrgreen:
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2013, 20:10

ikke jelle schreef:nog een voordeel : je kan er mee onder water lassen

als er aan gelast moet worden staat mijn landrover doorgaans niet onderwater :lol: :lol:
op grote boten heel makkelijk 50 meter extra kabel eraan is geen probleem (wel je verlies compenseren)

zo groot is mijn auto niet, en 380 verlengkabel werkt ook
matriaal warmstoken kan ook 8-)

daar heb ik O² en Acethyleen voor staan

met de juiste electrode kan je ook metaal snijden/gutsen

volgens mij is daar ander gereedschap makkelijker/beter voor (plasmasnijder)
weinig gevoelig voor zand water en verf e.d.

Dat is waar, maar schoonmaken is ook geen ramp... flappenschijf erlangs
en de electrodes zijn ook makkelijk om haakjes van te buigen om iets te spuiten of als borgpen

jah duhhh.... daar heb je alleen de electrode voor nodig, niet het apparaat en de kunde om er mee te lassen... en bij migmag heb je meters binddraad op de rol als we op die toer gaan.. :lol: :lol:

tja... zoals Edward al zei... als je wel kunt lassen en dat ook goed doet, krult de slak er zo vanaf en heb je een mooie las waar niets aan gedaan hoeft
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Aug 2013, 20:34

Gietijzer las ik nog steeds met (speciale) elektrodes. Maar verreweg het meeste las ik mig/mag.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 22 Aug 2013, 21:44

je hebt gelijk rogier :lol: :lol: :lol:
daarom heb ik voor het laro project ook het mig mag apparaat van me pa geleend
groet jelle

Terug naar “Kroeg”