Reviseren van een T-max Farm Jack (BA185T)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Reviseren van een T-max Farm Jack (BA185T)

Berichtdoor piet_g » 14 Aug 2013, 09:51

Onze offroad krik van T-max had al een tijd het probleem dat deze niet wilde zakken. Wanneer de krik moest zakken, schakelde de krik niet goed om (mechanische pal ging niet ver genoeg naar beneden) waardoor de onderste pen van de krik niet goed functioneerde. Gelukkig is dit op te lossen met een revisiekit.
Afbeelding

In ons geval (voor de BA185T dus) hadden we revisiekit BA2669 nodig. De kit bevat alle slijtage gevoelige bewegende delen zoals de pennen, de veren en het onderdeel dat zorgt voor het omschakelen van omhoog krikken naar omlaag krikken. Het enige wat de kit niet bevat zijn de twee borgmoeren zitten niet in de kit. Ik zelf heb dit opgelost met locktide omdat ik dat nog wel in huis had, maar anders is het geen slecht idee om de moeren te vervangen. Naast alle onderdelen bevat de kit geen handleiding, maar om eerlijk te zijn wijst het zichzelf wel uit.
Afbeelding
Afbeelding

Het eerst wat handig om te doen is, is even goed te kijken waar alle onderdelen nu zitten en hoe deze straks terug geplaatst dienen te worden. Een paar foto’s kunnen daarbij altijd helpen.
Afbeelding

Na alles goed bekeken te hebben is het tijd om alle onderdelen van de krik af te halen. Ikzelf ben begonnen met het verwijderen van de bedieningshendel voor het bepalen of de krik omhoog of omlaag krikt. Daarna heb ik met een lijmklem de metalen pen omhoog gedrukt welke zorgt dat de pennen omschakelen. Dit omdat je de druk van de pennen af moet halen om deze te kunnen verwijderen. Het zou kunnen dat het ook werkt door de bedieningshendel pas later te demonteren, maar dat bedenk ik me nu pas. Daarna heb ik de pennen verwijderd door met een doorslag de staafjes er uit te slaan. Let op dat je deze naar de kant slaat waar je krikhendel zit. De andere kant kan lastig zijn om ze uit te halen. De pennen pak je er daarna zo uit. Let even goed op hoe deze er in zaten (schuine kant naar de bovenkant van de krik). Daarna heb ik de lijmklem weer verwijderd om ook dit schuifijzer te kunnen verwijderen. Dit doe je simpel door hem zover mogelijk naar beneden te schuiven (de veer helpt daarbij) en dan kun je de bovenkant optillen en de veer er vanaf duwen. Als laatste heb ik daarna de krikhendel er afgehaald. Dit is een kwestie van twee bouten los maken. In ons geval viel de stalen pen die het bovenste stuk van de hendel verbindt met het onderste stuk er zo uit, zo niet gebruik dan de doorslag nog een keer om deze er uit te tikken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij ons was naast de plaat die niet vergenoeg naar beneden schoof, ook de borgpen van de onderste pen een probleem. Nu alles uit elkaar ligt is het verstandig om alles even goed schoon te maken, dus pak ook even de krikdelen van de staander af om goed dat oude vet en dergelijke van er af te krijgen.
Afbeelding

Nu alle onderdelen schoon zijn, is het weer tijd om alles in elkaar te zetten. Ik heb dat in omgekeerde volgorde gedaan. Dus eerst de krikhendel weer in elkaar gezet. De nieuwe pen om het bovenste en onderste stuk te verbinden was wat dikker, dus deze heb ik met een teflon hamer er weer in geslagen. Daarna de bouten er terug in en zoals ik al aangegeven had, heb ik deze gelijk met locktide vast gezet. Vervolgens het bedieningsijzer en de veer weer op zn plek gemonteerd en in ons geval weer even de lijmklem er opgezet om de pennen te kunnen plaatsen. Daarna heb ik de pennen en de bijbehorende veren er in gezet, maar ik heb de pennen nog niet vast geslagen. Dit heb ik expres nog niet gedaan omdat ik eerst wilde controleren of de krik nu ook daadwerkelijk weer goed werkte voor ik de pennen definitief vast zou slaan (ik weet namelijk niet hoe goed deze pennen blijven klemmen wanneer deze meerdere malen verwijderd worden). Als laatste heb ik ook de bediening voor omhoog/omlaag terug gezet en was de krik weer compleet.
Vervolgens heb ik alles goed ingespoten met siliconenspray om alles goed te smeren. Het is het beste om geen olie te gebruiken omdat hier ook weer vuil aan blijft plakken.

Daarna gelijk de krik even getest. Dit heb ik gedaan door met mijn voet wat druk op het krikbed te zetten (dus ik krikte mijn voet omhoog), met mijn ene hand de krik recht houden en met de andere de krik bedienen. Op deze manier kun je controleren of de werking van de krik goed is zonder eventueel iets kapot te drukken. Daarnaast door de nodige keren omhoog en naar beneden te krikken gaat de siliconenspray ook overal lekker goed tussen zitten. Vergeet niet tijdens het testen af en toe wat bij te spuiten om de bewegende delen.
Wanneer alles naar behoren werkt, moeten uiteraard de borgpennen nog vast geslagen worden in de krikpennen. Zorg er voor dat deze pennen aan beide uiteinden ongeveer evenveel op de krik rust zoals op de foto.
Afbeelding
Afbeelding

Nu is de T-max weer klaar voor gebruik. Vergeet de smering niet van tijd tot tijd te herhalen. Het ligt aan de hoeveelheid gebruik en waar de krik opgeborgen is (binnen of buiten) hoeveel dit nodig is, maar bij weinig gebruik kan het geen kwaad om de krik voor gebruik even te smeren en anders een keer per jaar even te gebruiken en te smeren.
Al met al denk ik dat ik in een half uur klaar was met de revisie en heb ik daarbij niet hoeven te haasten.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Willem
Beheerder
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 Feb 2006, 20:52
Contact:

Re: Reviseren van een T-max Farm Jack (BA185T)

Berichtdoor Willem » 14 Aug 2013, 13:23

Leuk en informatief artikel Piet, dank!

Gr Willem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Reviseren van een T-max Farm Jack (BA185T)

Berichtdoor RobStewart » 14 Aug 2013, 18:21

... Thank You Piet, I have stolen it and it is now on the Kennisbank http://lrch.nl/node/1111

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: Reviseren van een T-max Farm Jack (BA185T)

Berichtdoor ikke jelle » 14 Aug 2013, 18:38

ik zat net te lezen en dacht lekker duidelijk dat kan zo bij de projecten
maare was al geregeld :lol:
I have stolen it and it is now on the Kennisbank
groet jelle

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Reviseren van een T-max Farm Jack (BA185T)

Berichtdoor piet_g » 14 Aug 2013, 21:43

Thanks allemaal

@rob, had ik nog niet aan gedacht, maar dank voor het toevoegen :D
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten