OMG!
Moet dit nou?
Dat Rob zich niet op het forum laat zien is zijn eigen keuze. Ik hoop (en als ik Edward nog steeds een beetje ken is dat ook zo) dat het allemaal op een misverstand berust maar om nou woorden als kinderachtig, buitenproportioneel of onredelijk te gaan gebruiken gaat mij te ver. Hoe je er ook over denkt realiseer je wel dat Rob iets op dit forum te ver vindt/vond gaan. Als je dan zijn reactie met dit soort bewoordingen op het forum gaat veroordelen zal hij niet sneller terug willen.
Er bestaan dingen als telefoons en deurbellen. Gebruik die als start van een één-op-één gesprek met Rob. Praat het uit met een pot koffie/bier/whiskey (hij zal wel de voorkeur geven aan buitenlands spul) maar ga niet op deze manier natrappen hier op het forum hoe terecht je ook denkt dat het is.
Het merendeel van de Nederlanders heeft al moeite genoeg om hun moedertaal goed te begrijpen, kun je je voorstellen hoe een iemand die niet met Nederlands is opgegroeid het soms heeft met de dubbele betekenissen die er aan woorden kleven...
Engelsman over de zeik over klachten over nl praten
Re: Engelsman over de zeik over klachten over nl praten
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
-
Landmarcs
Re: Schotsman over de zeik over klachten over nl praten
R1200C schreef:Het merendeel van de Nederlanders heeft al moeite genoeg om hun moedertaal goed te begrijpen, kun je je voorstellen hoe een iemand die niet met Nederlands is opgegroeid het soms heeft met de dubbele betekenissen die er aan woorden kleven...
En ... wij Nederlanders maken er zelf dus vaak nog meer een potje van, niet alleen in het Nederlands zelf
Ik denk dan bijv. aan de advertenties waarin gemeld wordt ".... verkeerd in goede staat ..." wat dus verkeerd is.
Nog erger wordt het als wij, arrogante Nederlanders, met onze vooroordelen te koop lopen.
Ik herinner me nog een historische uitspraak van de huidige burgemeester van Almere over Frankrijk (als er franse bedrijven in Almere gevestigd zijn dan zijn die aardig vergevingsgezind).
En ... als wij dan denken dat we o zo goed onze "vreemde" talen spreken .... dan gaat het niet zelden nog erger mis.
Soms met een komisch resultaat. Zelf was ik ooit slachtoffer van een "Monty-Python" effect:
Ik ging liftend naar Wales, wilde eigenlijk via Calais-Dover maar belandde op een dieptepunt in het NL-wegennet, nl het Kleinpolderplein.
Na weinig inspirerende wachttijd aldaar heb ik toen de plannen maar aangepast en de bordjes verhangen: Dan maar naar Hoek van Holland.
Op de boot vroeg de Engelse douane waarom ik nu naar het UK kwam waarop ik in mijn naïviteit antwoordde dat ik de vorige boot gemist had .... They were not amused! Vervolgens vroegen ze of ik naar het UK kwam om te werken waarop ik zei dat de werkeloosheidscijfers daar geen aanleiding toe gaven ... Again not amused !! Na de uitleg dat je met een Girocheque in ieder Brits postkantoor een stevige bundel Ponden mee kreeg - ze keken inmiddels alsof ze water zagen branden,geld ophalen ineen postkantoor, dat was een nivum - mocht ik toch door.
PS De volgende dag lukte het om in één dag van Harwich naar Milford Haven te liften, en na twee weken Wales was ik ook in één dag weer in Weymouth (voor de boot naar Frankrijk). En het leuke: ik kreeg liften van de gekste auto's: LandRovers, een Austin Ten uit 1937, een MG waarvoor de rugzak uit elkaar moest om 'm in de kofferbak te krijgen t/m een BondBuggy aan toe.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 10 Jul 2013, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet dat Nederlanders erg direct zijn wat betreft communicatie en dat andere volkeren daar af en toe best wat problemen mee hebben.
Een goed bedoelde recht voor z'n raap opmerking kan dus heel verkeerd vallen.
Geert
Een goed bedoelde recht voor z'n raap opmerking kan dus heel verkeerd vallen.
Geert
Light Weight 1979 2.25D
--Have fun chaps, it was nice knowing you all but it appears it's a closed shop and outsiders aren't welcome.--
De laatste jaren op het forum komt het mij voor dat Rob ongeveer de enige echte insider is.
Het gaat hier om Land Rovers en niet om taalkundig geneuzel op dit forum.
Bijvoorbeeld:
AANTREKKEN
Ik trek mijn trui aan
Ik vind het aantrekkelijk
AANDOEN
Ik doe mijn trui aan
Ik vind het aandoenlijk
Dit kun je een buitenlander toch niet aandoen?
Zo zijn er nog honderd voorbeelden. Overigens ook in het Engels, waar wij weer gek van worden.
Als een Engelsman ons verstaat en wij de Engelsman lijkt het mij prima zo.
De laatste jaren op het forum komt het mij voor dat Rob ongeveer de enige echte insider is.
Het gaat hier om Land Rovers en niet om taalkundig geneuzel op dit forum.
Bijvoorbeeld:
AANTREKKEN
Ik trek mijn trui aan
Ik vind het aantrekkelijk
AANDOEN
Ik doe mijn trui aan
Ik vind het aandoenlijk
Dit kun je een buitenlander toch niet aandoen?
Zo zijn er nog honderd voorbeelden. Overigens ook in het Engels, waar wij weer gek van worden.
Als een Engelsman ons verstaat en wij de Engelsman lijkt het mij prima zo.
Ik denk dat Rob voldoende tussen de nederlandse zinnen kan lezen, zie oa zijn eerste reactie in dit topic.
Wat een gedoe..
Kom op, de één heeft een duidelijke mening en brengt dat met een wat wellicht onhandige "D tour" over naar Rob.
Rob neemt dat persoonlijk op, wat niet in die evenredigheid is bedoelt.
Rob, stap een beetje over je trots heen, en breng je wijsheid en inzet terug naar de mensen alhier die het zeer waarderen !
Binnenkort gaat deze betontechnoloog
naar het ontsweddense, en ik beloof je dat ik een stevig gesprek met Dhr. van Vugt zal voeren
(wat ws zal betekenen dat ie me veel succes zal wensen als ie net m'n chassis door midden heeft gezaagd..)
@ joost: wat is OMG?
Wat een gedoe..
Kom op, de één heeft een duidelijke mening en brengt dat met een wat wellicht onhandige "D tour" over naar Rob.
Rob neemt dat persoonlijk op, wat niet in die evenredigheid is bedoelt.
Rob, stap een beetje over je trots heen, en breng je wijsheid en inzet terug naar de mensen alhier die het zeer waarderen !
Binnenkort gaat deze betontechnoloog
(wat ws zal betekenen dat ie me veel succes zal wensen als ie net m'n chassis door midden heeft gezaagd..)
@ joost: wat is OMG?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
Gezien je laatste opmerking.....zou ik wel doen als ik Ed was:-)
OMG is oh my god
OMG is oh my god
gone
Ahaa!(dat van dat omg..)
- dat is toch meer iets van /voor estelle ex gullit/thans hari die een niet over de top handtas in de etalage ziet staan van de Louis Vuitton store in de pc hoofd?
-
anaway: just to point out: Relativering is een groots goed.
(mijn 110 schijnt daar een goed voorbeeld van te zijn volgens enkele prominenten alhier
...)
- dat is toch meer iets van /voor estelle ex gullit/thans hari die een niet over de top handtas in de etalage ziet staan van de Louis Vuitton store in de pc hoofd?
anaway: just to point out: Relativering is een groots goed.
(mijn 110 schijnt daar een goed voorbeeld van te zijn volgens enkele prominenten alhier
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Everhard Mulder
Ik heb in mij werk (ben nu met vervroegd pensioen) erg veel met buitenlanders van alle nationaliteiten gewerkt. Wat ik van hen heb geleerd is de vaak zeer voorzichtige, soms zeer elegante manier van omgaan met elkaar. Mensen sparen elkaar, houden rekening met elkaars gevoelens, zeggen soms dingen niet om de ander niet te kwetsen. Ja, ik weet dat dat niet voor hen allemaal geldt: met name niet voor jongeren, die vrij snel integreren en onze grofheid dus ook overnemen. Zeker Engelsen hebben een wat omzichtige manier van omgaan met elkaar, vaak met veel humor. Wat wij Nederlanders niet of te weinig beseffen is, hoe ongelofelijk grof wij in de omgang met elkaar zijn. "Gelul", "onzin" "flauwe kul"" etc etc: het wordt soms zonder enige terughoudendheid (ook nog) zwart op wit gezet. Dat komt in de ogen van mensen uit andere culturen erg, erg grof over. Delen van de (Nederlandse) taal die in dit draadje gebruikt is, zou Rob nooit zelf maar willen leren, laat staan gebruiken, dat kan ik je verzekeren. Ik vind dit gebeuren heel erg triest: inhoudelijk kan je nog zo gelijk hebben, maar bepalend is hoe je dingen zegt. En mocht je iemand gekwetst hebben, maak hem of haar dan niet uit voor "overgevoelig" of wat dan ook, biedt gewoon je excuses aan, zeker aan iemand die hier wie dan ook, naar beste weten en kunnen steeds van goede informatie heeft voorzien.
Het vervelende van dit soort forums is,(zie ook de groene pagina's) dat er altijd mensen zijn die grove taal gaan gebruiken, anderen daarmee kwetsen en dan is er gedonder in het forum. Ik hoopte dat dat in dit forum anders zou zijn. IJdele hoop en ik snap dus heel goed dat Rob hier meer dan genoeg van heeft.
En terwijl ik dit schrijf, voel ik al een zekere terughoudendheid om dit draadje morgen of overmorgen open te maken en kans te hebben dat mijn geschrijf ook voor "gelul" of iets dergelijks zal worden uitgemaakt: leve de Nederlandse cultuur!
Het vervelende van dit soort forums is,(zie ook de groene pagina's) dat er altijd mensen zijn die grove taal gaan gebruiken, anderen daarmee kwetsen en dan is er gedonder in het forum. Ik hoopte dat dat in dit forum anders zou zijn. IJdele hoop en ik snap dus heel goed dat Rob hier meer dan genoeg van heeft.
En terwijl ik dit schrijf, voel ik al een zekere terughoudendheid om dit draadje morgen of overmorgen open te maken en kans te hebben dat mijn geschrijf ook voor "gelul" of iets dergelijks zal worden uitgemaakt: leve de Nederlandse cultuur!
Hallo Everhard,
Lang "leve" het individuele consumisme ....
Wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Een beetje meer solidariteit zou de hedendaagse nederlandse "cultuur" veel goed kunnen doen.
fijne zondag
Fenna
Lang "leve" het individuele consumisme ....
Wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Een beetje meer solidariteit zou de hedendaagse nederlandse "cultuur" veel goed kunnen doen.
fijne zondag
Fenna

-
Roger B.
Laat ik dan maar een L#L zijn die grof is...
Als je de lijn doortrekt.... integreren, dat betekent dat je je aanpast aan de cultuur en gewoontes in het land waar je gaat leven......... Dus als het Nederlands is, om grof en direct te zijn, dan hoort het omgaan met deze directe benadering ook tot het integreren.
Van "echte"allochtonen (de getintte medelanders) wordt verwacht dat ze zich 100% aanpassen.... dan lijkt me dat je dat ook verwacht van blanke medelanders.......
Daarbij is het taalgebruik op internet zondermeer veel anders dan in real life. Er is hier al eerder een keer een discussie over omgangsvormen geweest. Toen waren er ook mensen die wel erg snel in de edele delen getast werden als het om manier van communiceren aan komt..... Sorry hoor, maar op nederlandstalige fora wordt gewoon erg direct en hard gecommuniceerd..... dat krijg je met discussie echt niet veranderd, daar moet je gewoon omheen lezen er wordt teveel waardevolle informatie gedeeld om dan te gaan z@#ken over etiquette.
by the way..... iemand zich al gerealiseerd dat Rob op vakantie is
(of in elk geval.. in de UK zit)
Als je de lijn doortrekt.... integreren, dat betekent dat je je aanpast aan de cultuur en gewoontes in het land waar je gaat leven......... Dus als het Nederlands is, om grof en direct te zijn, dan hoort het omgaan met deze directe benadering ook tot het integreren.
Van "echte"allochtonen (de getintte medelanders) wordt verwacht dat ze zich 100% aanpassen.... dan lijkt me dat je dat ook verwacht van blanke medelanders.......
Daarbij is het taalgebruik op internet zondermeer veel anders dan in real life. Er is hier al eerder een keer een discussie over omgangsvormen geweest. Toen waren er ook mensen die wel erg snel in de edele delen getast werden als het om manier van communiceren aan komt..... Sorry hoor, maar op nederlandstalige fora wordt gewoon erg direct en hard gecommuniceerd..... dat krijg je met discussie echt niet veranderd, daar moet je gewoon omheen lezen er wordt teveel waardevolle informatie gedeeld om dan te gaan z@#ken over etiquette.
by the way..... iemand zich al gerealiseerd dat Rob op vakantie is
gone