Eindelijk, het is zover, onze eerste nieuwsbrief is een feit. We hebben de afgelopen weken zeker niet stilgezeten, want er moest veel en ingewikkeld werk gedaan worden. In Den Haag staat men immers niet met open armen klaar om onze bezwaren aan te horen. Er is toch ’n akkoord? ANWB, Bovag, Fehac, KNAC, etc. hebben toch allemaal ingestemd?
Dat akkoord is echter wel het probleem, want hierdoor zijn per 01.01.2014 alleen voertuigen van 40 jaar en ouder vrijgesteld. Bij de personenauto’s zijn dat er ongeveer 100.000. Alle jongere auto’s betalen daar nu de rekening voor. Dat zijn er zo’n 110.000 vanaf 30 jaar gerekend of 220.000 vanaf leeftijd 25 jaar (de grens is op 01.01.2012 al naar 30 jaar verhoogd). En daar komen ook nog tienduizenden bedrijfsauto’s, kampeervoertuigen en motorfietsen bij die opnieuw mogen gaan betalen. Uit deze aantallen blijkt duidelijk dat het akkoord de belangen van de meeste eigenaren schaadt. KNAC en Fehac hebben de meeste oldtimer-bezitters in de steek gelaten, waardoor deze groep nu jaarlijks zo’n 125 miljoen aan belasting mag gaan betalen.
Ons doel is om wel alle eigenaren te vertegenwoordigen en de hele regeling van tafel te vegen. Want er heeft al een wetswijziging plaatsgevonden die er op gericht is om intensief gebruik van oldtimers tegen te gaan. Deze wet is op 01.01.2012 ingegaan en verhoogt de leeftijdsgrens geleidelijk naar 30 jaar voor vrijstelling. Daarnaast geldt er een brandstoftoeslag voor diesel en LPG die men blijft betalen om veelgebruik te “ontmoedigen”. Daar ging het toch om?
Uit de officiële cijfers die wij hebben verzameld, blijkt dat de wet goed werkt. De overheid heeft deze gegevens niet eens afgewacht toen men al in oktober 2012 liet weten dat de vrijstelling voor àlle oldtimers zou worden afgeschaft. Dat is nu het “40 jaar compromis” geworden, de 3e ingrijpende wijziging in korte tijd. Want het begon allemaal met de wetswijziging waarmee de oldtimer vrijstelling zou worden “bevroren” per 01.01.2012: alleen auto’s van 1986 of eerder bleven vrijgesteld. Volgt u het nog?
Gelukkig zijn er in ons land (en in Europa!) regels waaraan de overheid zich dient te houden en die het parlement (met name de Eerste Kamer) controleert. Wij zullen daar gebruik van maken omdat zowel de procedure, als het gebrekkige of ontbrekende cijfermateriaal niet kloppen. Bovendien zijn de gevolgen voor de betrokkenen onvoldoende nagegaan en is het oncontroleerbaar hoe men tot de begrote belastingopbrengst komt.
Op onze website Vrijstelling Oldtimer zullen wij meer informatie gaan plaatsen. De hele site wordt bijgewerkt, ook als het gaat om nieuws in de media of uw reacties. Op de site treft u dan ook een 3 tal filmpjes aan waarin Wouter van Embden kort uitlegt waar het ons om gaat. Wij danken Auto Week en in het bijzonder Michiel Willebrands voor hun bijdrage hieraan! De links naar de filmpjes:
Over de actie: http://www.youtube.com/watch?v=r9MiKTi1u-s
Wat gaan wij doen: http://www.youtube.com/watch?v=wNd7vRn7I-U
Over de kansen: http://www.youtube.com/watch?v=jq48DX2ZwnI
Ons team is inmiddels uitgebreid met Maria Pels en Arjan Lenoir. Zij hebben zich bij ons team aangesloten om onze slagkracht te vergroten. Mede dankzij hen, maar ook Maarten Wilbers van Auto Motor Klassiek en Marco Hof (zie zijn interview met dhr Staal van de KNAC in AMK) hebben wij nu bijna 20.000 aanmeldingen binnen via de website. Hartelijk dank voor jullie hulp!
Uiteraard ook veel dank aan alle donateurs. Om daadkrachtig te werk te kunnen gaan, zijn donaties van essentieel belang. De aankoop van gegevens en de adviezen van externe specialisten zijn niet gratis en het opbouwen van degelijke dossiers en de lobby in Den Haag kost veel tijd en dus ook geld. Daarom in deze nieuwsbrief een vriendelijk doch dringend verzoek: Doe alstublieft allemaal mee! Dit initiatief is volledig afhankelijk van donaties en die zijn hard nodig om de actie succesvol voort te kunnen zetten. U kunt uw donatie heel gemakkelijk via de website overmaken met IDEAL, een éénmalige machtiging of een overschrijving. De link naar deze pagina is http://www.vrijstellingoldtimer.nl/doneren.
Steun onze actie, uit eigen belang of als sympathisant. Met een bijdrage, door anderen te informeren en ze naar de website te verwijzen. Deze dreigende wetswijziging moet (en zal) van tafel!
Wij houden u op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Mede namens Hans Horwitz, Arjan Lenoir en Maria Pels
http://www.vrijstellingoldtimer.nl
Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer
-
Blackdef110
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 06 Aug 2010, 23:10
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer
zouden mensen die ook maar enige interesse hebben in deze aktie niet gewoon al ingeschreven zijn en deze tekst vandaag in hun mail gehad hebben? 
gone
Re: Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer
Roger B. schreef:zouden mensen die ook maar enige interesse hebben in deze aktie niet gewoon al ingeschreven zijn en deze tekst vandaag in hun mail gehad hebben?
Dat zou maar zo kunnen natuurlijk maar toch ook niet iedereen die geïnteresseerd is in Land Rover is lid van de LRCH of leest dit forum .............
Ik vind dit soort berichten altijd welkom én ..... zinvol !
Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer
Precies het probleem dus!
Mensen die zoo begaan zijn met de oldtimerregeling........maar het dan blijkbaar teveel moeite vinden om zich GRATIS aan te melden bij deze club..
En ondertussen fora en social media volklagen
Ook ik heb me daar aangemeld, en ik heb helemaal geen voor of nadeel van de regel.....gewoon als sympathisant voor alle liefhebbers die wel genaaid worden door die regel
Mensen die zoo begaan zijn met de oldtimerregeling........maar het dan blijkbaar teveel moeite vinden om zich GRATIS aan te melden bij deze club..
En ondertussen fora en social media volklagen
Ook ik heb me daar aangemeld, en ik heb helemaal geen voor of nadeel van de regel.....gewoon als sympathisant voor alle liefhebbers die wel genaaid worden door die regel
gone
Re: Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer
Maar Roger misschien dat er nog mensen zijn die deze club niet kennen en nu ineens denken "Goh, meteen even steunen die gasten en doneren!".
Er wordt genoeg onzin geschreven op fora, dan is een zinnig onderwerp als dit niet echt onwelkom hoor. Ze zoeken nog steeds sympatisanten en donateurs, als iedereen die interesse had zich nu al zou hebben aangemeld dan kunnen we net zo goed de hele MRB vrijstelling afschaffen want 20k mensen die hun stem laten horen tegen 17 miljoen is natuurlijk verwaarloosbaar. Ik geloof nooit dat er hier geen mensen meer rond lopen die dit initiatief nog willen gaan steunen.
Er wordt genoeg onzin geschreven op fora, dan is een zinnig onderwerp als dit niet echt onwelkom hoor. Ze zoeken nog steeds sympatisanten en donateurs, als iedereen die interesse had zich nu al zou hebben aangemeld dan kunnen we net zo goed de hele MRB vrijstelling afschaffen want 20k mensen die hun stem laten horen tegen 17 miljoen is natuurlijk verwaarloosbaar. Ik geloof nooit dat er hier geen mensen meer rond lopen die dit initiatief nog willen gaan steunen.
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re: Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer
Ik heb de mannen van vrijstellingoldtimer al een aantal keer een mail gestuurd wat hun plannen nu concreet zijn. Ze schrijven wel van actie voeren en protesteren etc etc maar ik kan nergens de concrete plannen voor de toekomst vinden. We kunnen wel gaan doneren maar als er niets uitkomt en niets gedaan wordt dan heb ik grote twijfels. De 2e kamer is accoord en het is de laatste 100 jaar nog niet voorgekomen dat de 1e kamer een wet heeft veranderd die de 2e kamer wel heeft aangenomen en goed gekeurd. Ben ik een pessimist? Of een realist?
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
Re: Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer
Waarschijnlijk een realist, echter hebben deze jongens wel de wet aangaande de bijtelling van youngtimers die al aangenomen was terug weten te draaien! Dat schijnt een redelijk uitzonderlijke prestatie te zijn, dus ze weten wel wat ze doen.
Wat natuurlijk geen enkele garantie voor succes is. Maar desalnietemin heb ik ze het voordeel van de twijfel gegeven onder het mom van niet geschoten is altijd mis.
Wat natuurlijk geen enkele garantie voor succes is. Maar desalnietemin heb ik ze het voordeel van de twijfel gegeven onder het mom van niet geschoten is altijd mis.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer
Maar desalnietemin heb ik ze het voordeel van de twijfel gegeven onder het mom van niet geschoten is altijd mis.
dat vind ik nou ook
zeker om het een kleine moeite is om ze te steunen
en de donatie vrijblijvend is
zie ik verder geen bezwaren mijn zegen hebben ze
groet jelle
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer
precies, zoals ik al zei, ik heb nul komma nul voor- of nadeel van wat er ook voor regeling komt en heb me daar toch aangemeld.
Als dan zoveel oldtimerbezitters zo begaan bent met het verloop van deze problematiek en zo graag in het verweer komen tegen de overheid hierin (en dat lees je erg veel op fora en social media) vind ik het maar een schamel aantal dat dan de moeite neemt om zich even aan te melden bij deze club.....
blijkbaar is het wel de moeite om je gal te spuien over de regering en de plannen, maar even tien seconden de moeite nemen om deze mensen te steunen (GRATIS) is dan blijkbaar te veel moeite.....
Als dan zoveel oldtimerbezitters zo begaan bent met het verloop van deze problematiek en zo graag in het verweer komen tegen de overheid hierin (en dat lees je erg veel op fora en social media) vind ik het maar een schamel aantal dat dan de moeite neemt om zich even aan te melden bij deze club.....
blijkbaar is het wel de moeite om je gal te spuien over de regering en de plannen, maar even tien seconden de moeite nemen om deze mensen te steunen (GRATIS) is dan blijkbaar te veel moeite.....
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten