Rgelgeving...

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
marlonrrc

Rgelgeving...

Berichtdoor marlonrrc » 16 Jun 2013, 11:32

Hallo,

Weet niet of ik hier goed zit en er zal vast al een hoop over gevraagd zijn, maar ik snap het even niet meer... : :?

Sinds kort eigenaar dus van een oldtimer RRC, uren en uren heb ik al op het net doorgebracht om te achterhalen hoe die 1/3 2/3 regeling nu precies in elkaar steekt en overal lees je wat anders.Geen uitzonderingen, wel uitzonderingen... :? :?

Concreet: Wanneer de RRC in 1996 in Nederland is ingevoerd en volgens het RDW (kentekenregister) een RRC uit 1971 is met een 4-deurs koets en automatenbak, dus vanuit een andere EU lidstaat met een dus nieuwere koets en aandrijflijn volgens het RDW zelf dus als oldtimer uit 1971 op deze manier op papier is gezet, geldt dit dan nu met de vernieuwde wetgevenig nog steeds??

Of is dat met terugwerkende kracht weer opgeheven na de wetswijziging van mei 2009??? Geldt die wet voor alleen voor auto's die nog gekeurd door het RDW moeten worden vanaf dat moment of echt voor alle oldtimers ook die in het verleden wel als oldtimer door het RDW zijn gekeurd??

RDW zelf al gebeld, maar die snapte het zelf ook niet echt, was wel een heel ingewikkelde vraag. Anders maandag nog maar eens terugbellen, misschien zit er iemand anders.

Maar als iemand nog ideeen heeft hoor ik het graag!

Thanks!

Groet,

Marlon

marlonrrc

Re: Rgelgeving...

Berichtdoor marlonrrc » 16 Jun 2013, 12:11

Vraag dit by the way, alleen omdat ik mijn zaken netjes wil regelen en geen gezeur wil...

tim

Berichtdoor tim » 16 Jun 2013, 13:14

Met een slag om de arm; ik denk dat je safe zit; omdat alle mutaties al in Uk waren gedaan.
De veranderingen in Nl gedaan, dan had je een probleem in het kader van MRB vrij blijven.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Dixo

Berichtdoor Dixo » 16 Jun 2013, 14:42

Gewoon even met de auto langs een keuringsstation rijden, dan kunnen ze het allemaal keurig in orde maken voor je.

Of de auto na afloop daarvan nog vrijgesteld is van motorrijtuigenbelasting durf ik niet te zeggen. Misschien volgt er nog een PAT-onderzoek door de politie. Maar als je ook daarna nog door kunt rijden kun je er wel vanuit gaan dat het geheel klopt :)

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 17 Jun 2013, 06:59

Als op kenteken staat dat hij van 1971 is en het chaccis nummer klopt dan zit je goed.

Je hoeft volgens de weg geen verstand van auto's te hebben als auto eigenaar. (behalve wat basis begrippen zoals banden spanning enzo...)
Ze kunnen je dus niks maken en dus ook niet op terug werkende kracht belasting laten betalen mocht het ooit eens blijken dat er iets niet klopt.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jun 2013, 07:22

dat zou ik niet zo glashard beweren.... als jij bijvoorbeeld een auto op grijs kenteken rijdt die niet aan de inrichtingseisen voldoet en dat wordt geconstateerd krijg je echt wel een naheffing!

@Tim/Floris Ik kan me vergissen, maar waar en wanneer de auto omgebouwd is, is voor de 1/3-2/3 regel niet van belang. het gaat er om dat er niet meer dan 1/3 niet origineel is, maar er zijn wel wat manieren om toch meer dan 1/3 niet origineel te maken....

zo mag je als reparatie van slechte delen wel onderdelen van de auto vernieuwen, en op die manier kan een auto toch meer dan 1/3 niet origineel zijn.

Hoe dat bij dit exemplaar zit kan ik zo niet zeggen omdat ik niet weet wat er exact onder welke condities gewijzigd is. Dus de raad van Dixo lijkt me de meest logische..... en er is dus wel kans dat je auto niet meer als oldtimer belast gaat worden, of in het extreemste geval de politie na een PAT onderzoek over gaat tot inbeslagname
gone

tim

Berichtdoor tim » 17 Jun 2013, 09:38

@ arjan
Of je nou wel of geen verstand hebt van de wet doet totaal niet terzake als het gaat om je betalingsverplichtingen aangaande het juiste MRB gehalte.Niet weten pleit je niet vrij voor betalen.
Jaren geleden werd een voormalige werkgever van me "gepakt"met z'n grijs kenteken patrol, zwart gespoten achterramen in plaats van op de juiste wijze geblindeerd, mooi dat hij vanaf de datum van zijn tenaamstelling voor geel kon bijbetalen..
@Roger
Van alle berichtgevingen die er over zijn, lees ik vele malen dat als de veranderingen voor de nederlandse import hebben plaats gevonden, het als het ware geldt alsof, in dit geval, het een auto betreft die volledig uit 1971 is.
Maar nogmaals, ik spreek uiteindelijk ook alleen maar andermans uitspraken na.Derhalve die slag om de arm.

Als het mijn auto betrof: lekker zo laten.
En anders SCHRIFTELIJK contact zoeken met de RDW, om 1 en ander duidelijk te krijgen.
Of neem eens contact op met Paul Stoink van one ten landrover, die heeft regelmatig met dit bijltje gehakt.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jun 2013, 10:06

tim schreef:@Roger
Van alle berichtgevingen die er over zijn, lees ik vele malen dat als de veranderingen voor de nederlandse import hebben plaats gevonden, het als het ware geldt alsof, in dit geval, het een auto betreft die volledig uit 1971 is.
Maar nogmaals, ik spreek uiteindelijk ook alleen maar andermans uitspraken na.Derhalve die slag om de arm.

dan zou je dus elke auto vóór import kunnen verbouwen en daarna importeren en nooit last van de 1/3 2/3 regel hebben..... lijkt me stug
gone

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 17 Jun 2013, 10:11

Ik vergat te zeggen dat dit enkel als particulier geld. Bedrijfsmatig zijn er weer totaal andere regels.

Ik ken gevallen waar totaal verkeerde motoren waren ingebouwd. (2.0T in een peug 205 met op kenteken een 1.6 105 pk.) Daar zat dus een blok met ongeveer 100% pk. Is aangehouden en agent vertrouwde het niet. Onderzoek RDW. Hij heeft blijven volhouden dat hij het niet wist en zo gekocht heeft. Kenteken werd ingenomen en hij kon daarna naar de RDW voor een keuring en daarna was alles goed.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jun 2013, 10:21

met een ander motorblok in een gewone auto (van voor de slurptax) pleeg je geen belastingfraude..... er is nog zo'n "regeltje" elke nederlander wordt geacht de wet te kennen... ik vermoed dat je als oldtimer eigenaar en van de belastingvoordelen daaromtrent genietend particulier persoon net zo goed geacht wordt te weten of je auto aan de wet voldoet.

en voor 2005 toen de grijs kenteken voertuigen ook voor particulieren beschikbaar waren (en nu nog steeds met provinciale opcenten voordeel trouwens) wordt je OOK als particulier gewoon aangeslagen als je met een op grijs geregistreerd voertuig rijdt dat niet aan de inrichtingseisen voldoet. (afhankelijk van de ernst van de afwijking tov de eisen krijg je vaak een week ofzo om het voertuig in juiste staat te komen tonen (bij eerste overtreding))
gone

Terug naar “Kroeg”