OT Vraag voor doe het zelf metaalbewerkers onder ons

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: OT Vraag voor doe het zelf metaalbewerkers onder ons

Berichtdoor Edward » 12 Mei 2013, 21:59

Luke schreef:Ed,

Cheapo is wel een erg negatieve uitdrukking hoor ;), het ding ziet er allezins kwalitatief meer dan redelijk uit.
Maar geef nou eens antwoord op mijn vraag of ik er dan niet gewoon een zaagblad voor metaal op kan zetten (met het genoemde toerental) en zo ja wat voor zaagblad en waar ik dat kan kopen :)

Luke

Nee, dat kan niet. Het toerental van die Metabo is te hoog voor een metaalzaagblad. Een doorslijpschijf zou wel kunnen maar daar sloop je de machine mee.

Een metaal zaag draait slechts 1400 toeren. Mijn afkortzaag kan ook 2800 toeren draaien, maar met metaal is dat bloedlink, dan klapt zo het zaagblad. Die stand is voor alu, etc.

Maar leg je vraag vraag gewoon even voor aan een goede gereedschapwinkel. Wellicht zijn er bladen te koop waar ik geen weet van heb. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Mei 2013, 22:18

Dank je Ed, kan ik iets mee

Wat betreft die slijpschijf..........

Volgens mij zit er een vaste beschermkap van aluminium op, hoewel het bewegende deel van de beschermkap plastic is.
Die laatste zal ik er zowieso afhalen, en zo nodig ook de rest van de beschermkap (het alu deel) om zodoende het machine slopen in te dammen. Uiteraard gaat dat wel ten koste van de veiligheid, daar ben ik me terdege van bewust.

Luke

NB zal hier eens bij paar grote gereedschapstoko's informeren idd over dat zaagblad
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

GeertLW79

Berichtdoor GeertLW79 » 12 Mei 2013, 23:33

Gewoon gereedschap gebruiken waar het voor bedoeld is, een houtzaag voor hout, een metaalzaag voor metaal en een haakse slijper voorzien van een schijf bedoeld voor het materiaal dat je wilt slijpen.
Als ik jou zo hoor/lees dan zou ik gewoon een haakse slijper kopen met een paar doorslijpschijven. Ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan een goed zaagblad voor metaal die je waarschijnlijk na de eerste keer zagen al vernaggelt hebt. (en mischien jezelf ook nog beschadigd)

Geert
Light Weight 1979 2.25D

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Mei 2013, 00:26

dat heeft edward ook al gezegd.....

Waarom wil je eigenlijk persee die zaag er voor gebruiken? slijpschijf moet ook maar net passen, een zaagblad gaat ook niet omdat het veel langzamer moet draaien....Koelen met water bij zo'n zaag is ook bijna vragen om electrocutie..... Koop gewoon een 230mm haakse slijper en hou, precies zoals Edward al zei, die zaag voor vlonders en tuinhekjes
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 13 Mei 2013, 03:29

Roger,

Ik ben iemand die dingen graag mooi wil doen zeg maar, en ik weet ook dat ik niet zo'n vaste hand heb dus ik zie de bui al hangen als ik het met een slijptol uit de losse hand ga doen. Ik ken mezelf een beetje , en dat gaat niet netjes worden ben ik bang, en al helemaal niet als het verstek moet.

En dus wilde ik een soort oplossing bedenken die een mooier eindresultaat geeft zeg maar, vandaar mijn idee om eens een beetje te testen met deze machine.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Mei 2013, 06:09

Als je het mooi wil doen zou ik in ieder geval werken met het juiste gereedschap. ..

ook al eerder vermeld, neem dan een standaard die van je haakse slijper een afkortzaag maakt.....die zijn gewoon in de handel verkrijgbaar en wel bedoeld voor dat werk.

Bij conrad bijvoorbeeld
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 13 Mei 2013, 11:35

Edward schreef:Wat een enorm gelul Joost!

Ik ben erg blij dat je precies hetzelfde gelul verkondigt als ik:

R1200C schreef:Klus je er een gepaste schijf in en laat je de schijf het werk doen dan moet het lukken zelfs met 1 rotatie per uur, duurt langer dan 10000 per minuut maar het zal uiteindelijk lukken.

Edward schreef:Al s een slijpschijf niet voldoende toeren maakt gebeurt en helemaal niks! Ten zij je 10 jaar de tijd hebt......

R1200C schreef:Let in ieder geval wel op dat het toerental van je machine niet hoger is dan wat de schijf aan kan. Als die uit elkaar klapt heb je een probleem.

Edward schreef:Draait een schijf teveel toeren explodeert ie en dat zal waarschijnlijk wel pijn doen...

En je verhaal over gepast gereedschap voor de klus onderschrijf ik helemaal. Maar dat wil niet zeggen dat wat Luke wil in theorie kan. Of ik het zou doen is heel wat anders...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Mei 2013, 12:16

Joost,

Ik ben het eens met je dat Edward niet altijd even genuanceerd uit de bocht komt, denkelijk is zelfs Edward dat met iedereen eens.
Echter waar het gaat om de draaisnelheden en de door jou genoemde limiet-gevallen moet ik Edward toch ook weer helemaal gelijk geven.
Bij verspanen, slijpen etc komt het weldegelijk nogal nauw wat betreft snelheden, smering en/of temperatuur.
Als je jouw betoog zou doortrekken dan zou je ook met een kerstboomkaarsje kunnen doen waarvoor een ander met een plasma-snijder pakt.

Groeten MarcS

R1200C

Berichtdoor R1200C » 13 Mei 2013, 12:32

Om met Edwards woorden te spreken wat een enorm gelul Marc!

Jouw vergelijking slaat als een tang op een varken omdat je met jouw kaarsje nooit de temperatuur bereikt die nodig is om metaal te laten smelten, laat staan dat je er mee kunt "snijden". Een slijpschijf, zaag etc. werkt op basis van twee principes: druk en beweging/wrijving. Loop maar naar je schuur, pak een slijpschijf uit de doos en ga daarmee over je motorkap. Ga er 10.000 keer mee over hetzelfde plekje dan wordt die kras dieper.

Daar heb je geen elektrisch apparaat voor nodig. Het gaat alleen sneller als je het niet met de hand doet en door die snelheid hoef je ook minder druk uit te oefenen omdat de snelheid waarmee de schijf tegen het materiaal aan komt al voor voldoende druk zorgt. Die wrijving zorgt er voor dat je moet smeren/koelen.

Pak je een schijf en ga je die sneller rond draaien dan wat de fabrikant veilig vindt zal het materiaal uiteindelijk zijn interne hechting verliezen en breken, uit elkaar spatten etc. Dus als je een apparaat pakt dat bijvoorbeeld op 10.000 toeren/min draait en je wilt daar een schijf in zetten die 5000 toeren/min max kan hebben dan zul je het toerental naar beneden moeten brengen. Maar nou ga ik mezelf en anderen weer herhalen...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 13 Mei 2013, 16:25

:?

Het kan aan mij liggen maar was er niet iemand in de winkel waar je dat ding kocht die antwoord op je vraag had kunnen geven?
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Terug naar “Kroeg”