OT Vraag voor doe het zelf metaalbewerkers onder ons

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Gargamel

Re: OT Vraag voor doe het zelf metaalbewerkers onder ons

Berichtdoor Gargamel » 24 Mei 2013, 21:54

Nou nou heren....... zullen we het gezellig houden ?

Sta eerlijk gezegd ook wel verbaasd dat we 4 pagina's volschrijven over het "onjuist gebruik van gereedschap" zoals dat zo netjes genoemd wordt.

Op de zaak moet alles 100% veilig, en thuis gebruken we wel een half kapotte trap..... hoe herkenbaar.
Het werken met een slijptol zonder handschoenen, en een veiligheidsbril lijkt me simpeweg niet erg slim en gewoonweg gevaarlijk. Als je een dieppe snee in je hand hebt ga je gewoon naar het ziekenhuis..... als je dat zelf nodig vindt. En dat heeft niets te maken met het feit of je wel of niet in de modder gespeelt hebt.

Ik zie echter ook wel dat we in Nederland (naar mijn gevoel) wel een beetje doorschietten in het uitsluiten van enig risico en alles maar dan ook alles verzekeren of reguleren.
Kwam van de week zelfs al een verzekering tegen lekrijden van een nieuwe achterband op de motor.

Zullen we het erop houden dat de waarheid ergens in het midden ligt en we het beste kunnen vertrouwen op iets dat gezond (boeren) verstand heet ???
8-) 8-)
On the 8th day god invented duct tape.....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mei 2013, 22:27

Gargamel schreef:Nou nou heren....... zullen we het gezellig houden ?

....

Ik zie echter ook wel dat we in Nederland (naar mijn gevoel) wel een beetje doorschietten in het uitsluiten van enig risico en alles maar dan ook alles verzekeren of reguleren.
Kwam van de week zelfs al een verzekering tegen lekrijden van een nieuwe achterband op de motor.

Zullen we het erop houden dat de waarheid ergens in het midden ligt en we het beste kunnen vertrouwen op iets dat gezond (boeren) verstand heet ???

Precies, Precies.

Kijk ook eens naar de normen voor het maximaal tilgewicht.

We mogen volgens deze normen niet eens een wiel verwisselen.
NB Een standaard stalen velg met 7.5x15 Latitude Cross tubeless komt op 28,5 kg, een stalen velg met XPC + tube komt op 32,5 kg.

Misschien is het daarom goed een verzekering af te sluiten ?
:roll:

Groeten MarcS

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 24 Mei 2013, 23:19

hoi luke

had je al wat geprobeerd (met in achtneming van al het eerder genoemde :lol: )

want ik was eigenlijk wel benieuwd hoe en wat

groet jelle
groet jelle

Luke

Berichtdoor Luke » 01 Jun 2013, 01:08

Nou heren,

We, en dan vooral ik, zullen / zal alle goede adviezen betreffende oneigenlijk gebruik van gereedschap (zeg ik dat mooi of niet? ) ter harte nemen.
Handschoenen en veiligheidsbril zijn aanwezig, net als het besef van wat er fout kan gaan en op wat voor bloederige manier dan ook nog. Ik ben zelf geen dokter, heb geen EHBO, alleen een goeie verbandtrommel, maar de helpen weinig als de vingertoppies er alleen nog aan de velletjes bijhangen en het dichtstbijzijnde ziekenhuis is nog ff een stukkie rijden, dus......
Ik zal me dus zeer zeker als een olifant in een porceleinkast gaan bewegen en dan wel in die voor geen goed iets wil gaan breken.

nog niet bezig geweest, ik ga woensdag eerst nog ff een stukkie richting warmte vliegen. Daarna zie ik weer verder.

Wordt vervolgd!

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edwinkuppens

Berichtdoor Edwinkuppens » 08 Jun 2013, 22:09

Kort gezegd NIET DOEN
Een kleine haakse slijper koop je voor €30.-
Een zaagblad voor metaal gaat je zeker het dubbele kosten
En die moet je bij 500 toeren ( wat eigenlijk al te veel is voor zo'n blad) goed koelen met veel water of lieven nog boorolie.
Het nadeel hiervan is echter dat dat bij 500 toeren nogal in de ronte wordt geslingerd in een elektrisch apparaat wat dat niet voor is gemaakt.
Dus als het even tegen zit wordt je eerst kletsnat gespetterd en als je dan goed nat bent krijg je de volle 230 volt door je heen.

Hou die zaag voor het hout voor de opbouw van je trailer
En koop een haakse slijper voor het metaal

Terug naar “Kroeg”