akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor Roger B. » 27 Apr 2013, 02:00

Dennis Crusio schreef:inderdaad afwachten, ik ben intussen wel wel iets aan het uitzoeken met betrekking tot een camperkenteken! een 110 of 109 kan zich daar voor lenen. als ik hier uit ben en het klopt voor 100% zet ik het op dit forum om het te delen. daar zitten kansen! ik ga deze weg denk ik bewandelen en hou jullie stap voor stap op de hoogte.

gr dennis

meen dat dat niet lukt met een 110/109...

en ook daar gaat een eind aan komen, net als bij grijs eb oldtimer worden campers meer en meer oneigenlijk gebruikt om minder belasting te betalen, dus daar komt ook een eind aan.
gone

richhend

Berichtdoor richhend » 29 Apr 2013, 11:19

Zo, even een weekendje gekalmeerd.
Joost, ik zie dat ik je heb beledigd met je "slappe" reactie. Ik was en ben nog steeds aardig pissed over deze regeling, dus dit moest er even uit. Niet persoonlijk opvatten.
Ik ben ook niet minder waard omdat ik hier pas nieuw ben of omdat ik geen geld heb voor de MRB of een leuke series 88 voor de wintermaanden. Die had ik, maar heb ik moeten verkopen om een 110 te kunnen aanschaffen.
Overigens heb ik natuurlijk zeker de moeite genomen om het forum te lezen en heb ik ook al eerder berichten over de MRB kwestie gevolgd. Ik ben toch ook al bijna 15 jaar lid van de LRCH. Dit draadje ging echter over het akkoord over de MRB en daar waren nog maar heel weinig reacties op geweest.

Edward, ik begrijp dat voor jou een Land Rover verliezen geen ramp is. Maar als ze jou al je Land Rovers zouden afnemen en ook je geld om een nieuwe te kopen, dan zou ik nog wel eens willen zien hoe je zou reageren. Voor anderen is het verliezen van een paar duizend euro geen luxe probleem, maar een keihard verlies. Je hebt gelijk dat in de rest van Europa nog genoeg vraag is. Ik zou dus zeker ook in Duitsland en België adverteren. Maar voor een particulier is dit wat lastiger dan voor een Autobedrijf. Daarbij komt dat de laatste jaren de prijzen van Defenders in NL aardig zijn gestegen en dat ik dus de hoofdprijs heb moeten betalen. Had ik maar zelf een auto moeten importeren, dat is waar. Maar als je met je enige spaargeld het risico loopt dat je een auto niet op kenteken krijgt, dan bedenk je je nog eens. Als je genoeg geld heb is risico nemen iets makkelijker. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen een kapitaal. Je zult er waarschijnlijk hard genoeg voor werken (of gewerkt hebben), maar het is niet voor iedereen weggelegd.

Natuurlijk zijn er ergere dingen in het leven. Ik ben gezond, heb werk, een vrouw en 2 kindertjes. En een mooi huis en diverse andere hobbies. Ik zal er dus zeker overheen komen. Maar dat betekent nog niet dat ik het leuk moet vinden.
Waar ik de meeste moeite mee heb is dat de regeling niet eerlijk is. Voor het merendeel is er een accaptabel alternatief. Voor de dieselrijder echter niet. Ik zal zeker overwegen om er een benzine motor in te leggen, maar zelfs als ik dat zelf doe zal het snel 1000 euro kosten. Ombouwen naar camper is ook een optie, maar ik heb begrepen dat daar ook nogal wat haken en ogen aan zitten. Beetje jammer als je hem helemaal hebt omgebouwd en hij wordt dan niet goedgekeurd. Hoe je het ook draait, het gaat mij altijd veel geld kosten terwijl dat voor iemand die benzine rijdt niet het geval is. En daar heb ik moeite mee.

Ik zal er alles aan doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt om mijn Laro te houden. Dat gaat er nu zo uitzien: Ik ga maar mijn eigen kwart regeling instellen. De overgangsregeling houdt al in dat je niet in de wintermaanden mag rijden. Dat is natuurlijk een belediging voor de Land Rover rijder, maar goed, die maanden zou ik dan toch al kwijt zijn. Dan kunnen er ook nog wel wat extra maanden bij in voor en najaar. Heb ik lekker de tijd om te sleutelen en in de zomermaanden kan ik er weekendjes mee doen en er mee op vakantie gaan. Alleen zal ik me in de winter moeten verbijten als er sneeuw ligt.

Weet er trouwens iemand of een auto die geschorst is wel in het buiten land mag rijden? Het is natuurlijk Nederlandse wegenbelasting, die geldt niet voor België of Duitsland. Maar kun je de auto dan wel verzekeren? Daar zal hem misschien het grootste probleem zitten.
En als een geschorste auto op een vrij toegankelijke oprit staat, dan moet er in ieder geval een hek voor. Maar wat voor hek? Gewoon een tuinhekje of een 2 m hoog hek?

GrR

R1200C

Berichtdoor R1200C » 29 Apr 2013, 12:01

Dat je rustig de tijd neemt om je reactie te formuleren siert je. Overigens heb je me helemaal niet beledigd met jouw reactie. Ben het gewoon niet met je eens dat we nu zo diep in de put zitten dat er geen oplossingen meer zijn en dat alle auto's nu ineens niets meer waard zijn. Ik raad je wel aan om niet te veel af te gaan op het feit dat wij een 110 en een 88 hebben. Ik ken jou niet, jij kent mij niet en daarom lijkt het me verstandig dat je geen aannames over mijn situatie maakt net zo min als ik die over die van jou maak.

Zoals ik al eerder heb gezegd is het jammer als iemand om financiële redenen zijn Land Rover niet meer kan rijden. Maar het is niet het eind van de wereld om je in een betaalbare auto te verplaatsen. Een onverwachte afschrijving is dan extra triest. Maar het is erger als je om gezondheidsredenen je Land Rover weg moet doen om maar een voorbeeldje te noemen.

Dat de regeling voor een aantal van ons niet gunstig uit zal pakken is al lang bekend, alleen de omvang van die groep is nog steeds niet duidelijk. Elke persoon die niet van zijn hobby kan genieten is er een te veel.

Wat me in de vele reacties over dit onderwerp opvalt is dat mensen zich blijven verbazen over de keuze om benzine wel en LPG en diesel niet in het kwart tarief te laten vallen. Van het begin af aan is duidelijk gemaakt dat de aanpassing van deze regelgeving voornamelijk was om tegen te gaan dat er dagelijks MRB vrij werd gereden en er daardoor minder belasting binnen kwam, waarbij terloops wordt aangenomen dat je geen liefhebber bent als je dagelijks in je grote droom rijdt. De meeste mensen die om financiële redenen een oldtimer rijden zullen er waarschijnlijk voor kiezen om een auto te kopen die het minste kost per kilometer. En dan kom je sneller uit bij een diesel of LPG installatie dan bij een benzine motor. Door voor die groep het financiële voordeel weg te halen en er MRB voor te gaan vragen zal die groep snel afnemen.

Persoonlijk denk en verwacht ik dat de mensen uit deze groep de komende jaren over zullen stappen op benzine en/of 40+ auto's waardoor ook de mensen die nu buiten schot blijven in gevaar komen. De enige echt oplossing voor het probleem is de gereden kilometers maatstaf te maken voor de hoeveelheid MRB die je af draagt. De gesprekspartners van Weekers hebben een paar mooie oplossingen buiten de lijnen gezet door bijvoorbeeld het "kastje" af te wijzen. Natuurlijk is een extra moderne component niet authentiek en doet het afbreuk aan de originaliteit. Maar als het probleem hem zit in de dagelijkse rijders is het wel de beste oplossing. Elke keer bij de APK af laten lezen en klaar. En voor de echt oude oldtimers los je dan meteen het kastjes probleem op: auto's van voor 1960 hoeven niet APK gekeurd te worden dus ook geen kastje meer nodig.

En voor de mensen die nu over privacy beginnen: heb je je al eens druk gemaakt over het digitale spoor dat je achter laat terwijl je dit forum bezoekt? Daar heeft big brother veel meer aan dan je voertuigbewegingen...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Apr 2013, 12:10

Helder verhaal. Echter: hoeveel mensen hebben hard gewerkt om een eigen huis te kopen in het vertrouwen dat de stijgende prijzen door zouden zetten? Hoeveel mensen hebben nu meer hypotheek dan hun huis waard is? Dat zijn de gevolgen van een crisis. Een crisis die iedereen raakt.

Mensen die een dure belastingvrije wagen gekocht hebben hebben een gok genomen. Je maakt mij niet wijs dat mensen zich er niet van bewust waren dat dagelijks of zelfs vaak rijden in een mrb vrije wagen niet de bedoeling is van de overheid. Dus kun je en aanpassing verwachten. Zeker na het grijs kenteken verhaal, dat zomaar ineens afgeschaft werd zonder overgang of alternatief.

Hoeveel mensen hebben toen hun wagen noodgedwongen weg moeten doen? Waarom is dat anders? Overigens kan iedereen adverteren op Autoscout24 in zowat heel Europa.

Ik begrijp dat het heel zuur is en prijs me gelukkig dat mijn oldtimers oud genoeg zijn. En nee, ik ben niet rijk of zo. Maar ik ben ook geen slachtoffer van de regering of andere omstandigheden. Ook ik heb minder werk doordat mensen op hun geld gaan zitten, mijn auto is ook een stuk soberder dan ie was, simpelweg omdat ik nu niet meer verdien. Maar waarom daar een ander de schuld van geven?

Wees constructief, protesteer met fatsoen en zoek naar oplossingen. Die liggen eerst bij het proberen de politiek van gedachten te veranderen en daarna bij jezelf om te kijken hoe je toch kunt blijven rijden.

Dat is wat ik hier (en op de prik en Fb zeker) mis, het constructief denken in oplossingen, kansen en uitdagingen.
Laatst gewijzigd door Edward op 29 Apr 2013, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Apr 2013, 12:15

R1200C schreef:Natuurlijk is een extra moderne component niet authentiek en doet het afbreuk aan de originaliteit. Maar als het probleem hem zit in de dagelijkse rijders is het wel de beste oplossing.

Die van die originaliteit wordt niet aangetast door al die 200/300TDI blokken die in Serie gelepeld worden? :lol: :lol:

En vwb de privacy, km registratie is ook best mogelijk met een minder grote inbreuk op de privacy. En net wat je zegt, wie houd er rekening mee dat de telecomprovider twee jaar na dato je locatie kan achterhalen?

Privacy hebben we al jaren geleden opgegeven. De overdrachtsom van je huis? Zo op te vragen bij het kadaster? De omzetgegevens van je bv of de rechtsvorm van je bedrijf? Zo te vinden bij de KVK. En ga zo maar door.....
Edward van Vugt

richhend

Berichtdoor richhend » 29 Apr 2013, 12:49

Joost, ik wil je niet beoordelen op het bezit van een 88 en 110. Ik zou me misschien ook een 88 erbij kunnen veroorloven als ik geen andere hobbies (of kinderen of huis) had. Iedere situatie is weer anders. Het kan geen kwaad je eens in te leven in andermans situatie. Daar zijn ze in de regering niet altijd even goed in.
Edward jij hebt het (ondanks dat je ook moet inleveren) financieel beter voor elkaar volgens mij, maar ik had nooit de moed om zelf iets te beginnen, dus daar moet ik ook niet over zeuren. Zo realistisch ben ik ook wel.
Ik heb nog eens extra pech met mijn 110 omdat mijn schutbord de laatste 2 jaar gruwelijk achteruit is gegaan. Dat heeft natuurlijk niks met de MRB regeling te maken, maar in deze staat verkopen gaat me echt geld kosten. En het schutbord vervangen van een auto die je vervolgens weg moet doen is ook niet echt lekker.
Ik verbaas me overigens niet dat ze de diesels willen pakken, want daar zit inderdaad ook de probleemgroep. Alleen is het jammer als je niet deel uitmaakt van de probleemgroep, maar er toch de dupe van wordt. Zeker als er toch andere oplossingen zijn. Als Land Rover rijder maak je je niet erg druk over een kastje extra in de auto maar dat geldt dan weer niet voor de meeste andere Old Timers. Misschien zijn we dan toch geen echte Old Timer liefhebbers?

De grijs kenteken regeling vind ik toch wel iets anders omdat dit toch echt voor bedrijfsauto's bedoeld was. Alleen was de regeling zo dat je geen bedrijf hoefde te hebben. Maar dit toonde inderdaad wel aan dat de overheid onbetrouwbaar is wat betreft regelgeving en je van niks zeker bent. Ik heb toendertijd ook al gebaald omdat ik net een half jaar een oude VW bus had gekocht (mijn enige Land Rover loze jaar de afgelopen 15 jaar). Die heb ik gelukkig met 20% winst kunnen verkopen. (klinkt leuk, maar gekocht voor 500, verkocht voor 600). Daar kon ik dus vrede mee hebben. Gaat me nu helaas niet lukken.

Dus inderdaad naar oplossingen zoeken om het toch zo goed en zo kwaad als het kan te redden. Zijn we het toch een beetje eens.

En wie weet bedenken ze toch weer iets anders. Afwachten dus...

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Apr 2013, 12:56

Waar ik benieuwd naar ben is hoe omgegaan wordt met de ombouw van diesel naar benzine. Er wordt wel vermeld dat lpg uitbouwen mag maar niet dat je een benzineblok mag monteren. Als dat wel mag is er nog een redelijk betaalbare optie in de vorm van een benzine blok en 120 euro mrb met drie maanden winterstop. :(

Vriendin van me heeft al een Fiat 500 op de kop getikt in Italië die als winterauto die maanden gaat overbruggen. Mrb vrij natuurlijk. :lol:
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Apr 2013, 13:18

richhend schreef:
De grijs kenteken regeling vind ik toch wel iets anders omdat dit toch echt voor bedrijfsauto's bedoeld was. Alleen was de regeling zo dat je geen bedrijf hoefde te hebben.

net zoals de oldtimer regeling bedoeld was voor oldtimers die af en toe naar een evenement gaan, of op een zonnige dag een rondje om de kerk.....

bij grijs kenteken waren het de particulieren, bij oldtimers de dagelijks verkeer rijders...maar beide regelingen gingen op de schop omdat ze oneigenlijk gebruikt werden om minder Mrb te hoeven betalen.

ik zie niet waarom het grijs kentekenverhaal dan heel iets anders is....
gone

richhend

Berichtdoor richhend » 29 Apr 2013, 13:59

net zoals de oldtimer regeling bedoeld was voor oldtimers die af en toe naar een evenement gaan, of op een zonnige dag een rondje om de kerk.....

bij grijs kenteken waren het de particulieren, bij oldtimers de dagelijks verkeer rijders...maar beide regelingen gingen op de schop omdat ze oneigenlijk gebruikt werden om minder Mrb te hoeven betalen.

ik zie niet waarom het grijs kentekenverhaal dan heel iets anders is....

Ok, als je er van uit gaat dat de oldtimer regeling oorspronkelijk alleen bedoeld is voor weinig kilometers, dan komt het op hetzelfde neer, namelijk dat er misbruik van gemaakt wordt. Echter, als je als uitgangspunt hebt dat de bedoeling is om cultureel/historisch erfgoed te bewaren, dan zijn de kilometers niet maatgevend en dan vind ik het wel degelijk anders. Is een oldtimer die nog zo goed is dat hij voor dagelijks verkeer gebruikt kan worden ineens geen cultureel/historisch erfgoed meer? Je kunt je afvragen of al die Mercedessen die niet opgeknapt worden, maar alleen rijdend gehouden worden en naar de sloop gaan als ze echt niet meer rijden wel cultureel/historisch erfgoed zijn. Lijkt mij niet. Maar als je mijn 110 in de huidige staat ziet, dan zou je je dat ook kunnen afvragen.
Ik denk dat toen de belasting vrij regeling is ingesteld het bewaren van het erfgoed de belangrijkste doelstelling was, en dat weinig gebruik daar toendertijd automatisch uit voortvloeide. Maar naarmate de kwaliteit van de auto's toenam was dat niet meer vanzelfsprekend.
Dus het is denk ik een kwestie van interpretatie.

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 29 Apr 2013, 16:01

Als alle organisaties die zeggen de belangen van de echte oldtimer bezitter te behartigen echt hun nek willen uitsteken vechten ze deze wet aan bij het Europese hof ivm discriminatie wat betreft de overgangsregeling.

Mij treft trouwens alleen de overgangsregeling voor benzine auto's

Sander
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Terug naar “Kroeg”