akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig........... <marktwerking>

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2013, 09:48

Goedemorgen Marc (Marc groet 's morgens de dingen ... en ook mensen),

Ik ben het graag oneens met Roger B. (en bij marktwerking heb ik soms ook vraagtekens) maar wat je tot voor kort zag was wel heel dol.
Ik ken een voorbeeldje - al weer een paar jaar terug, de eerste Defenders waren net belastingvrij - waarbij een oude 110 met V8 waar echt gewoon alles stuk was (of minstens aandacht nodig had) € 6.000 opbracht. Een toen 10 jaar oude 300Tdi zonder een waslijst aan gebreken kwam op ± € 10.000.
Bedenk daarbij dat toentertijd in de meeste gevallen de V8 door een Tdi werd vervangen (waar men nu weer spijt van heeft), dus was de "marktwaarde" van die 25-jarigen eigenlijk geheel gebaseerd op de belastingvrijdom.

De man die zijn oude 110V8 zo riant verkocht kocht een Td5Disco (waar Roger B. alleen maar mee kan instemmen).

Groeten MarcS

Dixo

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor Dixo » 09 Jun 2013, 10:06

marcenvon schreef:Ook is het zo dat het aanbod van Defenders van 10-15 jaar oud groter is dan het aanbod LHD 110 van voor 1986

Met de veelheid aan import valt dat toch wel mee? En zeker nu, na aankomende wijziging staan er een hoop te koop.

marcenvon schreef:De vergelijking met een TD5 uit 2000 is wel appels met peren vergelijken.

De ene appel met de andere appel, als beide auto's een Land Rover 110 zijn dan vind ik de vergelijking best op z'n plaats. Maar ja, dat die prijs zoveel verschilde was het vooruitzicht in de vaste lasten een verschil van meer dan 2000 euro in motorrijtuigenbelasting per jaar...

Verder kan ik me wel aardig in het verhaal vinden, ook in het standpunt van MMW trouwens.

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 09 Jun 2013, 10:13

Als je kijkt naar de LHD 110 county station, dan zie je ze niet zoveel, en dat zijn nou net degene die veel gezocht worden en dus een hoger prijskaartje hebben. Dat verhaal dat een 110 van voor 86 en een 110 met TD5 vergelijkbaar zijn gaat mijns inziens niet op. Uiterlijk lijken ze inderdaad veel op elkaar, maar technisch zijn er toch erg veel verschillen.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 09 Jun 2013, 10:47

marcenvon schreef:Als je kijkt naar de LHD 110 county station, dan zie je ze niet zoveel, en dat zijn nou net degene die veel gezocht worden en dus een hoger prijskaartje hebben. Dat verhaal dat een 110 van voor 86 en een 110 met TD5 vergelijkbaar zijn gaat mijns inziens niet op. Uiterlijk lijken ze inderdaad veel op elkaar, maar technisch zijn er toch erg veel verschillen.

Marc

Die verschillen vallen wel mee hoor, alleen motorisch tenzij je ook abs/tractie ontrol hebt. Vind dan dat je de 300Tdi in het zelfde rijdtje als de Td5 mag zetten.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2013, 11:00

Goedemorgen Marc,

Laten we het dan zo zeggen:
Ik heb indertijd ook wel eens "geliebaugelt" naar een belastingvrije 110 maar als ik dan zag dat een 110 waar je dus echt echt alles moest aanpakken € 6000 kon kosten - ja ja het was al een 5 deurs, maar ook/zelfs die 5 deuren hadden aandacht nodig - en als je dan ziet wat een serieuze reconstructie kost, dan kan je beter nog jaren belasting betalen voor een auto die met ± 10 jaren achter de kiezen nog redelijk "zgan" was.

In mijn eerder aangehaalde voorbeeld/tijdvak waren de latere 300Tdi's ± 10 jaar oud, dus is het zoiets als Goudreinetten met Jonagolds vergelijken.
Geheel een persoonlijke keuze: Ik zou dan ondanks alles liever voor een Td5 gaan, net als er de afgelopen jaren in een aantal "total-rebuilt" 25plussers een Td5 ging. Die "total-rebuilt's" hebben gewoon een prijskaartje "als nieuw" maar zijn dat goed beschouwd ook, zelfs op punten beter.
Wie op grond van de regelgeving van laten we zeggen vorig jaar zo'n "total-rebuilt" kocht is nu wel erg het haasje (of zo je wilt: een speculant die fout gegokt heeft -- hopelijk is hij/zij dan toch blij met de beter als nieuwe auto met een historie).

Groeten MarcS

Maarten110

Berichtdoor Maarten110 » 09 Jun 2013, 11:04

Roger B. schreef:het is niks appels peren en niks <bjr x of >bjr x...

het is gewoon van de zotte dat je (een jaar of wat terug) voor een matige 25 jaar oude defender met 2,5 na of td ruimschoots meer moest betalen dan voor een 10-15jaar jongere in redelijke staat met 300tdi of zelfs Td5...

dus als de prizen van die oude versies dalen worden ze reëler of minder absurd

kolder.

jij vergelijkt de prijstelling van een belastingvrije defender met een niet belastingvrije defender. Appels, peren. Klaar.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Jun 2013, 11:10

Dat ligt er aan marc...

stel je koopt een nieuwe bij de dealer, zonder kenteken, dus zonder bpm voor 40mille
stel je koopt een slechte uit 86 voor 5mille en laat dat chassis opknappen/legaal vervangen en onder de nieuwe zetten voor 15 mille.

dan heb je dus voor 60mille een nieuwe defender die eigenlijk een ton kost

zet je dat ding op de zaak, en betaal je overdreven netjes bijtelling naar waarde in het economisch verkeer (in het begin die 60 mille) dan bespaar je daar ook nog tov een nieuwe

deze truuk werkt ook nu nog....sterker nog...hiervoor kun je al een 15 jaar oude nemen
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 09 Jun 2013, 13:06

Roger B. schreef:stel je koopt een nieuwe bij de dealer, zonder kenteken, dus zonder bpm voor 40mille
stel je koopt een slechte uit 86 voor 5mille en laat dat chassis opknappen/legaal vervangen en onder de nieuwe zetten voor 15 mille.

Kom je dan hier niet mee in conflict ?

Historisch voertuig

Bij restauratie van een historisch voertuig (oldtimer) staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:

- het oude chassisraam of frame, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
- een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar, als een origineel exemplaar niet meer wordt gemaakt en niet meer verkrijgbaar is en;
- een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
- een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat.

Bron

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2013, 13:20

Rob Pt schreef:
Roger B. schreef:stel je koopt een nieuwe bij de dealer, zonder kenteken, dus zonder bpm voor 40mille

Kom je dan hier niet mee in conflict ?

Historisch voertuig

Bij restauratie van een historisch voertuig (oldtimer) staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:

- het oude chassisraam of frame, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
- een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar, als een origineel exemplaar niet meer wordt gemaakt en niet meer verkrijgbaar is en;
- een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
- een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat.

Bron

Rob

Nog afgezien van de bedoeling van de regelgeving (die duidelijk niet geschreven in met een Defender in gedachten) is het waarschijnlijk ook goedkoper om ipv de nieuwe auto zonder kenteken een mix te gebruiken van nieuweonderdelen (origineel en/of parallel), sloop-delen/een "nieuwere" donor, en hergebruik van wat bruikbaar is van de bestaande oude auto.
Een oud chassis onder een nieuwe auto schuiven blijft toch in het oog lopen, en bovendien is het de vraag of je wel een zo nieuwe auto wilt.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Jun 2013, 13:46

laat ik dan de bijtelling en mrb niet als voordeel meetellen...

dan nog kost een defender zonder kenteken (en bpm)bpm 40 á 50 mille tov 100-120 op kenteken..
dus zeg 50.000 a 60.000 minder aan bpm en btw over de bpm
5.000 voor een kentekendonor, 10.000 a 15.000 om het ombouwen/RDW gebeuren te laten regelen

dan heb je gewoon alleen de 30 a 40 duizend winst op bpm...

en er zijn volgens mij geen regels over hoe jij je 15 a 20 jaar oude auto mag opknappen/vernieuwen..... dus je gaat met je oude wrak naar de RDW en zegt dat je gaat opknappen, laat het chassis labelen, sloopt het chassis kaal, bekijkt het kale chassis op noodzaak van vervangen/repareren, in geval van vervangen in overleg met RDW doen, en dan je nieuw opgebouwde weer bij RDW aanbieden met nog steeds gelabeld chassis....

ja, oké op papier is je auto dan oud (15 a 20 jaar) maar je hebt een volledig legale defender 2,2puma voor dik de helft van de normale prijs, en dan heb je het nog LATEN doen...

ik zeg... breng mij een kentekenloze gloedje nieuwe en een kentekendonor, voor 12.500 euro bouw ik wel alles over hoor........En als je er niks voor wil doen, zeg welke opties je wil, welke bekleding, welke kleur en we regelen die nieuwe en die kentekendonor ook nog voor je!
gone

Terug naar “Kroeg”