MRB onderhandelingen voor nu nog even mislukt

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
retep

Re: MRB onderhandelingen voor nu nog even mislukt

Berichtdoor retep » 21 Apr 2013, 17:40

fenix2 schreef:die vooraankondigingen zijn er al ....
ze worden verkiezingen genoemd ;-)

Overigens heb ik voor mezelf al berekend dat ik volle tarief mrb wel kan opbrengen voor mijn 109. Dat gaat alleen wel ten koste van de originele dieselmotor (ombouw naar benzine) en een peugeot die ik nu nog beschikbaar heb voor dagelijkse ritjes. Dan spaar ik €62,- uit aan vaste kosten voor de peugeot, leg er nog eens €25,- bij en rij ik de 109 dagelijks (bedragen per maand)

groetjes, Fenna (die nog steeds probeert het licht te zien in de donkere tunnel)

Vreemd, tijdens de verkiezingen heb ik niemand over de eventuele afschaffing vd vrijstelling mrb gehoord. Daarnaast ken ik geen een partij die precies dat deed dat ze hun kiezers hebben belooft. Verkiezingen zijn dan ook een middel om op de minst schadelijke partij te stemmen, want link of rechstom, genaait
worden we toch.
Ik heb verder nog niet gekeken wat ik kwijt zou zijn voor een RRC op lpg, maar ik schat ergens rond de 2400 euro per jaar, en dat vind ik een hoop geld
om in een oldtimer te mogen rijden, en zo denken er velen met mij, want niet iedereen rijd in een oud kevertje of fiatje 500.

retep

Berichtdoor retep » 21 Apr 2013, 18:06

Roger B. schreef:het is erg makkelijk om vanalles te roepen...

Wat mij altijd opvalt, is dat de oldtimer eigenaren die het hardst getroffen worden (zij die bijna nooit rijden en dus zouden moeten betalen voor het in de garage staan van hun oldtimer) het mist hard schreeuwen als dit ter sprake komt. De hardste schreeuwers zijn de oldtimer rijders die nu moeten gaan betalen voor wat andere mensen altijd al moesten... het rijden met hun auto....(uitzonderingen zijn er altijd)

Je vergeet nog degene die er een boterham mee moeten verdienen en nu geen auto meer aan de straatstenen kwijtraken.

de regering wil eigenlijk vooral van de dagelijks gebruik oldtimers met belastingvrijstelling af, niet van de hobby oldtimer die nu en dan eens een stukje uit rijden gaat.

Was het niet zo dat slechts 2% van heel ons wagenpark oldtimers zijn? En als je dan bedenkt dat van de 2% het meerendeel binnenstaat en alleen in het weekend buiten komt, en een heel groot deel te koop staat of gewoon permanent binnen staat omdat van restaureren niks komt, maar wel op kentekken staat, en dus erbij geteld word? En dan nog de hoop die stilstaat omdat ze gerestaureerd worden? Dan hou je nog een berg over die er een als 2e auto hebben, en er dus weining mee rijden, en dan nog een klein groepje die alleen hun oldtimer hebben en er dagelijks mee rijden, dus over hoeveel
dagelijkse rijders gaat het dan? Moeten daar dan alle oldtimerbezitters voor bloeden?

Het is alleen blijkbaar lastig een goede oplossing te vinden die dagelijks gebruik belasten mogelijk maakt, bezit van de oldtimer niet belast en ook nog goed handhaafbaar is, maar niet handen vol geld kost...

Daarom zeg ik kwarttarief. De oldtimerbranche blijft dan gewoon bestaan, en schept zo alleen nog meer werkgelegenheid en de overheid die toch extra inkomsten krijgt, dus iedereen happy.

Van mij mag er zondermeer een belasting op gebruik komen, niet alleen voor oldtimers, maar ook voor alle andere auto's. Dan kom je weer op kilomterbelasting. Op zich niks op tegen, maar het laatste voorstel in die richting was bij aanval al duurder bij gemiddeld aantal gereden kilometers van 15000 per jaar, en zou in de eerste 10 jaar nog zeker dubbel zo duur gaan worden... nog afgezien van de onredelijke eisen aan bereiders mbt de werking van de techniek in de auto die er nodig voor zou zijn.

Verwerking in de brandstof lijkt het meest reële systeem, omdat je dan EN naar kilometers, EN naar verbruik per kilometer belast. Maar nadeel daarvan is dat je zit met het grensgebied aangezien de brandstofprijs in NL dan nogal fors gaat verschillen van die in B en D

Ik vind dit huidige systeem wel prima zo, en ik rij maar weinig km per jaar, dus praat ik waarschijnlijk in m'n eigen nadeel, maar nu weet ik gewoon
wat ik op voorhand kwijt ben, en daarvoor onbeperkt rond mag rijden, en met een kmheffing, in welke vorm dan ook, weet je dat niet, en dan gaan mensen
in een isolement raken, want ze durven dan nergens meer heen te gaan omdat ze dan bang zijn dat de rekening weer te duur uitvalt.
Lijkt me ook niet bevordelijk voor winkels, evenementen, pretparken en vakantiebestemmingen als het volk thuis gaat blijven.
Dus gewoon zo houden zoals het nu is, onbeperkt voor een vast bedrag. Werkt bij de chinees goed, werkt bij telefonie goed, en zo ook bij de wegenbelasting.
Dan alle auto's van 30 jaar en ouder het kwarttarief, en klaar.

R1200C

Berichtdoor R1200C » 21 Apr 2013, 19:21

retep schreef:Ik vind dit huidige systeem wel prima zo, en ik rij maar weinig km per jaar, dus praat ik waarschijnlijk in m'n eigen nadeel, maar nu weet ik gewoon wat ik op voorhand kwijt ben, en daarvoor onbeperkt rond mag rijden, en met een kmheffing, in welke vorm dan ook, weet je dat niet, en dan gaan mensen in een isolement raken, want ze durven dan nergens meer heen te gaan omdat ze dan bang zijn dat de rekening weer te duur uitvalt.
Lijkt me ook niet bevordelijk voor winkels, evenementen, pretparken en vakantiebestemmingen als het volk thuis gaat blijven.
Dus gewoon zo houden zoals het nu is, onbeperkt voor een vast bedrag. Werkt bij de chinees goed, werkt bij telefonie goed, en zo ook bij de wegenbelasting.
Dan alle auto's van 30 jaar en ouder het kwarttarief, en klaar.

Maakt helemaal niets uit of je nou wel of niet km heffing hebt voor "isolement" of niet. Sterker nog: een moedertje met een bijstandsuitkering kan misschien dan juist wel een auto betalen omdat ze alleen voor het daadwerkelijke gebruik betaalt en niet zoals nu een bedrag ongeacht wat je er mee doet.

Een vriendin van me die het niet zo breed heeft dat ze een Land Rover kan betalen (ja wij hebben het GOED hier...) zette laatst een heel confronterend berichtje op facebook:

Weet je wat erg irritant is...autoreclames.....'nu te koop AL vanaf'...en dan komt er een bedrag. Het woord 'al' zou wegggg moeten. Het suggereert dat het voor iedereen bereikbaar/betaalbaar is...not...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roamer

Berichtdoor Roamer » 21 Apr 2013, 19:45

Roger B. schreef:dit is weer ZO "als het mijn straatje maar niet is" .......

bij afschaffen belastingvrijstelling op oldtimers geldt
- mensen hun hobby afnemen
- bedrijfstak naar de maan helpen

maar bij belasting op pleziervaart, waar ook een hele bedrijfstak op leeft, wat ook een hobby voor veel mensen is, daar geldt dat ineens niet zeker?? ohnee, want jullie hebben geen pleziervaartuig :roll: :roll:

Ik heb het over gelijk verdelen. De auto is al genoeg uitgemolken. De pleziervaart is tot noch toe altijd buiten schot gebleven.
Percy

Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

tim

Berichtdoor tim » 21 Apr 2013, 19:46

retep schreef: onbeperkt voor een vast bedrag. Werkt bij de chinees goed,

Sorry, even tussendoor, Retep heb je het nu over nummer 23, de foejonghaih(zonder sambal) of cocaine?

Indien het laatste, doet mij z'n 06 effe, want dan ga ik zaken doen :roll:

Goed, en nu terug naar dit ietwat verhit debatje..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roamer

Berichtdoor Roamer » 21 Apr 2013, 19:58

"Van mij mag er zondermeer een belasting op gebruik komen, niet alleen voor oldtimers, maar ook voor alle andere auto's."
Goed plan en kan ook. Leg een loodje om het klokje en klaar ben je.
Percy

Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Apr 2013, 20:16

schijnt te lastig te zijn, te fraude gevoelig ofzo.... moet, gezien de laatste plannen, dmv gps box en daarbij horende minpunten aan die regel...

Ik heb ook zoiets van, als het dan niet met de standaard kilometer teller mag...

bouw een tellertje in, verzegel dat, en laat dat bij de APK elk jaar uit/af lezen en verzegeling checken....
gone

retep

Berichtdoor retep » 21 Apr 2013, 22:58

Roger B. schreef:schijnt te lastig te zijn, te fraude gevoelig ofzo.... moet, gezien de laatste plannen, dmv gps box en daarbij horende minpunten aan die regel...

Ik heb ook zoiets van, als het dan niet met de standaard kilometer teller mag...

bouw een tellertje in, verzegel dat, en laat dat bij de APK elk jaar uit/af lezen en verzegeling checken....

Wat een gedoe zeg. en wie gaat dan die 8 miljoen tellertjes inbouwen? En hoe gaat het dan als je tussentijds je auto verkoopt?
En als dat kreng kapot gaat terwijl je 100km van huis bent? Ben je dan strafbaar als ze je aanhouden en het kastje niet werkt?
En zelf mag je dan niks repareren of vervangen, dus ben je nog overgeleverd aan een erkende inbouwer/reperateur.
Verder heeft autorijdend nederland nooit geklaagt dat de bestaande manier van betalen vd mrb niet deugt, behalve dat hij elke keer
duurder wordt, maar dat is nou eenmaal met alles zo, so what else is new? En met die kastjes en tellertjes zullen de tarieven ook omhoog
gaan, en om heel die operatie te bekostigen, zul je zien dat het voor iedereen nadelig uitpakt, want dergelijke systemen bedenken ze niet
om er zelf op achteruit te gaan, dus wie denk je dan dat wie voor de gek houd?

retep

Berichtdoor retep » 21 Apr 2013, 23:22

R1200C schreef:Maakt helemaal niets uit of je nou wel of niet km heffing hebt voor "isolement" of niet. Sterker nog: een moedertje met een bijstandsuitkering kan misschien dan juist wel een auto betalen omdat ze alleen voor het daadwerkelijke gebruik betaalt en niet zoals nu een bedrag ongeacht wat je er mee doet.

Met een uitkering kun je amper de vaste woonlasten betalen en nog iets te eten kopen, dus hoe bestaat het dan dat je in een uitkering ook nog
een auto kunt bekostigen? Ik heb een vriendin die een dag of 2 tot 3 bij de hema werkt, en die wil wel meer werken, maar krijgt het gewoon niet,
en weet ik niet of ze een aanvullende uitkering heeft, maar een auto zit er niet in, en dat voor iemand die toch gedeeltelijk werkt,
dus hoe doet die bijstandsmoeder dat dan? Daarnaast zijn er nu al heel wat kleine en zuinige stadsautootjes op de markt die belastingvrij zijn,
en zijn er ook leuke oldtimers uit de jaren 80 die gewoon prima in orde zijn en ideaal zijn voor mensen die echt heel weinig km maken.

Een vriendin van me die het niet zo breed heeft dat ze een Land Rover kan betalen (ja wij hebben het GOED hier...) zette laatst een heel confronterend berichtje op facebook:

Weet je wat erg irritant is...autoreclames.....'nu te koop AL vanaf'...en dan komt er een bedrag. Het woord 'al' zou wegggg moeten. Het suggereert dat het voor iedereen bereikbaar/betaalbaar is...not...

Het niet breed hebben en dan nog klagen ook dat er geen splinternieuwe auto voor de deur kan komen?
Sorry, maar dan ben je toch echt niet goed snik hoor, want wat is er dan bv mis met een zo goed als nieuwe
auto van 1 of 2 jaar oud of ouder? Want wat is nou belangrijker? Een huishouden dat betaalbaar blijft of een
nieuwe auto voor de deur? Echt, ik kan met dat `confronterende` bericht van je vriendin dan ook echt geen
medelijden hebben.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Apr 2013, 23:44

retep schreef: Daarnaast zijn er nu al heel wat kleine en zuinige stadsautootjes op de markt die belastingvrij zijn,
en zijn er ook leuke oldtimers uit de jaren 80 die gewoon prima in orde zijn en ideaal zijn voor mensen die echt heel weinig km maken.

een leuke oldtimer die in orde is kost snel vele duizenden euro's, net zoals de kleine zuinige stadsautotjes die belastingvrij zijn, die zijn nog jong en eveneens voor mensen die het niet breed hebben
niet te betalen.... als je om uit je isolement te komen zoals jij het stelt, een auto nodig hebt, dan is een oldtimer aanschaffen of een belastingvrij autotje aanschaffen voor die categorie mensen geen optie omdat die aanschaf niet bekostigd kan worden. Als alleen gebruik geld kost, en niet het bezit, komt een oud goedkoop klein autotje eerder binnen bereik.

Het niet breed hebben en dan nog klagen ook dat er geen splinternieuwe auto voor de deur kan komen?
Sorry, maar dan ben je toch echt niet goed snik hoor, want wat is er dan bv mis met een zo goed als nieuwe
auto van 1 of 2 jaar oud of ouder? Want wat is nou belangrijker? Een huishouden dat betaalbaar blijft of een
nieuwe auto voor de deur? Echt, ik kan met dat `confronterende` bericht van je vriendin dan ook echt geen
medelijden hebben.

Begrijpend lezen is niet je sterkste punt he?
Er wordt niet gezegd dat ze zelf zo'n nieuwe auto moet hebben, er wordt gezegd dat die reclames met hun "AL vanaf een paar duizend euro" doen alsof iedereen die "slechts paar duizend euro" maar zo kan ophoesten.
niet dat zij die auto kan kopen of zonodig wil kopen, ZIJ zou al blij zijn als ze een oud barrel kon rijden, maar ook daar heeft ze de middelen niet voor, daarom is het zo stekend dat de reclame impliceerd dat iedereen zo'n nieuwe auto van slechts x-duizend euro toch gewoon kan aanschaffen.....
gone

Terug naar “Kroeg”