Roger B. schreef:het is erg makkelijk om vanalles te roepen...
Wat mij altijd opvalt, is dat de oldtimer eigenaren die het hardst getroffen worden (zij die bijna nooit rijden en dus zouden moeten betalen voor het in de garage staan van hun oldtimer) het mist hard schreeuwen als dit ter sprake komt. De hardste schreeuwers zijn de oldtimer rijders die nu moeten gaan betalen voor wat andere mensen altijd al moesten... het rijden met hun auto....(uitzonderingen zijn er altijd)
Je vergeet nog degene die er een boterham mee moeten verdienen en nu geen auto meer aan de straatstenen kwijtraken.
de regering wil eigenlijk vooral van de dagelijks gebruik oldtimers met belastingvrijstelling af, niet van de hobby oldtimer die nu en dan eens een stukje uit rijden gaat.
Was het niet zo dat slechts 2% van heel ons wagenpark oldtimers zijn? En als je dan bedenkt dat van de 2% het meerendeel binnenstaat en alleen in het weekend buiten komt, en een heel groot deel te koop staat of gewoon permanent binnen staat omdat van restaureren niks komt, maar wel op kentekken staat, en dus erbij geteld word? En dan nog de hoop die stilstaat omdat ze gerestaureerd worden? Dan hou je nog een berg over die er een als 2e auto hebben, en er dus weining mee rijden, en dan nog een klein groepje die alleen hun oldtimer hebben en er dagelijks mee rijden, dus over hoeveel
dagelijkse rijders gaat het dan? Moeten daar dan alle oldtimerbezitters voor bloeden?
Het is alleen blijkbaar lastig een goede oplossing te vinden die dagelijks gebruik belasten mogelijk maakt, bezit van de oldtimer niet belast en ook nog goed handhaafbaar is, maar niet handen vol geld kost...
Daarom zeg ik kwarttarief. De oldtimerbranche blijft dan gewoon bestaan, en schept zo alleen nog meer werkgelegenheid en de overheid die toch extra inkomsten krijgt, dus iedereen happy.
Van mij mag er zondermeer een belasting op gebruik komen, niet alleen voor oldtimers, maar ook voor alle andere auto's. Dan kom je weer op kilomterbelasting. Op zich niks op tegen, maar het laatste voorstel in die richting was bij aanval al duurder bij gemiddeld aantal gereden kilometers van 15000 per jaar, en zou in de eerste 10 jaar nog zeker dubbel zo duur gaan worden... nog afgezien van de onredelijke eisen aan bereiders mbt de werking van de techniek in de auto die er nodig voor zou zijn.
Verwerking in de brandstof lijkt het meest reële systeem, omdat je dan EN naar kilometers, EN naar verbruik per kilometer belast. Maar nadeel daarvan is dat je zit met het grensgebied aangezien de brandstofprijs in NL dan nogal fors gaat verschillen van die in B en D
Ik vind dit huidige systeem wel prima zo, en ik rij maar weinig km per jaar, dus praat ik waarschijnlijk in m'n eigen nadeel, maar nu weet ik gewoon
wat ik op voorhand kwijt ben, en daarvoor onbeperkt rond mag rijden, en met een kmheffing, in welke vorm dan ook, weet je dat niet, en dan gaan mensen
in een isolement raken, want ze durven dan nergens meer heen te gaan omdat ze dan bang zijn dat de rekening weer te duur uitvalt.
Lijkt me ook niet bevordelijk voor winkels, evenementen, pretparken en vakantiebestemmingen als het volk thuis gaat blijven.
Dus gewoon zo houden zoals het nu is, onbeperkt voor een vast bedrag. Werkt bij de chinees goed, werkt bij telefonie goed, en zo ook bij de wegenbelasting.
Dan alle auto's van 30 jaar en ouder het kwarttarief, en klaar.