Mailtje gestuurd:
D.Samsom@tweedekamer.nl,
h.zijlstra@tweedekamer.nl,
S.vHaersmabuma@tweedekamer.nl,
a.pechtold@tweedekamer.nl,
A.Slob@tweedekamer.nl,
C.vdStaaij@tweedekamer.nl,
h.krol@tweedekamer.nl,
b.vojik@tweedekamer.nl,
g.wilders@tweedekamer.nl,
m.thieme@tweedekamer.nl,
e.roemer@tweedekamer.nl,
e.groot@tweedekamer.nl,
h.nepperus@tweedekamer.nl,
P.omtzigt@tweedekamer.nl,
r.vvliet@tweedekamer.nl,
w.koolmees@tweedekamer.nl,
j.klaver@tweedekamer.nl,
c.schouten@tweedekamer.nl,
f.bashir@tweedekamer.nl,
redactie@wuz.nl,
redactie@nu.nl,
ad@ad.nl,
redactie@volkskrant.nl,
redactie@trouw.nl,
redactie@parool.nl,
red@hfd.nl,
nrc@nrc.nl,
nieuwsdienst@telegraaf.nl,
redactie@spitsnet.nl,
nieuwsdienst@anp.nl,
radionieuws@nos.nl,
redactie@bnr.nldatum: 3 mei 2013 16:31
onderwerp: 'Voorstel' staatssecretaris m.b.t. MRB oldtimers is erg elitair
Geachte Kamerleden, fractievoorzitters en politici,
Het voorstel dat voortkomt uit een overleg tussen de staatssecretaris en enkele belangenverenigingen lijkt wel een erg elitair voorstel.
Enkel de bezitters van op benzine rijdende oude auto's die ook nog eens stallingsruimte hebben voor de wintermaanden worden nog enigszins ontzien.
Auto's rijdend op diesel zijn er echter al decennia lang. Wachten tot de auto 40 jaar oud is, is echt belachelijk lang.
Uiteraard schrijf ik dit in eigenbelang. Ik ben eigenaar van een Land Rover Defender sinds......september 2013

.
Volkomen onverwacht komt deze bezuiniging van het kabinet. De MRB regeling is pas een paar jaar geleden aangescherpt en de staatssecretaris schrijft in 2012 nog geen aanpassing te kunnen doen m.b.t. het importeren van oldtimers. Prima aanschaf dacht ik...hoeveel pech kun je hebben?
Van mij en van vele bezitters zal de staat geen MRB ontvangen. De auto zal geschorst worden want het bezit wordt onbetaalbaar.
Ik rijd al een autootje voor kleine stukjes waar ik alles voor betaal.
Voor het gezin hebben wij een 6-zitter nodig, die we hóóguit ééns per week gebruiken, dus een stoere Defender leek ons veel leuker en qua MRB vrijstelling een veel betere keuze. De bestaande gezinsauto zou er dus uit gaan als ik de Defender uit 1986 opgeknapt zou hebben.
Oké, hooguit rijden we eens per week, af en toe het hockey team van mijn dochtertje én een paar keer per jaar off-roaden (juist in de herfst en winter). Daar zou 't allemaal om gaan.We gaan er niet mee op vakantie dus gebruiken we de auto 2000km p/j ofzo.
Nú heb ik een gezinsauto, een klein autootje én een onverkoopbare oldtimer waar ik nota bene flink voor betaald heb, want voor een oldtimer betaal je nu eenmaal veel.
En wat schieten we er nu helemaal mee op? Dat er belastinggeld misgelopen wordt is flauwekul want zoals gezegd de meeste auto's zullen geschorst worden of leveren heel weinig op (2CV's e.d.)
Ik heb een veel beter idee.
Buiten dat er al helemaal geen onderscheid gemaakt zou moeten worden, zoals kamerlid Bashir al stelt, tussen benzine, diesel of LPG.
En waarom weer iets anders instellen dan wat geldt in andere europese landen?
De bezitters van de zogenaamde stinkende Mercedes-diesels dumpen de auto en gaan een (nog meer stinkende) 40-jaar oude diesel importeren.
Mijn voorstel is te zorgen dat de auto's aan hogere milieu eisen voldoen. Ik ben bereid 1000 euro (o.i.d.) te investeren in een roetfilter. Bam, eerstvolgende APK eisen bijstellen. Het milieu wordt ontzien, de auto's worden schoner maar hoeven niet uit het straatbeeld te verdwijnen.
En/of ontzie de huidige bezitter volledig máár accepteer niet méér oldtimers. Dat dwingt de bezitters de auto te onderhouden i.p.v. op te rijden en een volgende te importeren. Oldtimerbedrijfjes kunnen zo hun voorraad bijvoorbeeld in onderdelen verkopen aan de bezitters.
De huidige regeling per direct oprekken naar 30 jaar overleef ik nog wel, dan wordt de auto 2 tot 3 jaar geschorst en heb ik ruim de tijd hem op te knappen. Echter, daar worden veel 'dagelijkse rijders' met mooie auto's zwaar mee gepakt.
Zo blijft het straatbeeld met 'keurige' oude auto's intact. Velen genieten juist van de oude DS-en, Saab's, Land Rovers, Kevertjes e.d. in het dagelijkse straatbeeld en niet alléén van de 'elitaire' MG's en Jaguars op zondag.
De voorgestelde regeling is echt onwerkelijk, discriminerend, on-Europees en onzinnig!
Ik hoop uw wijze besluit.
Hoogachtend,
Jochem Geurts
Berkel en Rodenrijs