MRB onderhandelingen voor nu nog even mislukt

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
R1200C

Re: MRB onderhandelingen voor nu nog even mislukt

Berichtdoor R1200C » 02 Mei 2013, 17:05

Het gaat helemaal niet om het geld hoor, nee echt niet. Het gaat puur en alleen om het milieu en het feit dat de mensen die weinig rijden en geen klassieker nu worden benadeeld. Aldus de PvdA...

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht waarin u uw zorgen uit over de aanpassing van de MRB-belasting voor oldtimers.

De maatregel om oude, weinig energiezuinige en soms zeer vervuilende auto?s niet langer te faciliteren met een belastingvrijstelling maakt deel uit van het regeerakkoord. Dit mede om de import van dergelijke auto?s te ontmoedigen. Het zou niet getuigen van goed beleid als aan de ene kant vele honderden miljoenen euro?s worden vrijgemaakt om het Nederlandse autopark te vergroenen, als tegelijkertijd die milieuwinst weer wordt teniet gedaan door een algemene belastingvrijstelling voor auto?s ouder dan 26 jaar.

De regering en de fracties van PvdA en VVD hebben vorig jaar al ingezien dat het echte rijdende culturele erfgoed te zwaar getroffen zou worden. Vandaar dat in overleg met de oldtimerbranche het afschaffen van de MRB-vrijstelling is verzacht. Auto?s ouder dan 40 jaar behouden de volledige belastingvrijstelling en voor benzineauto?s ouder dan 26 jaar komt er een overgangsregeling. Wij begrijpen dat deze oplossing niet iedereen tevreden kan stellen. Een ruimere vrijstelling zou echter haaks staan op de vergroeningsagenda en een te groot gat slaan in de begroting. Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen. Wij vinden het bereikte compromis billijk en verdedigbaar.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Voorlichting PvdA
Plein 2 | Postbus 20018 | 2500 EA Den Haag
Partij van de Arbeid | http://www.pvda.nl

Beperk dan gewoon de import van die "vervuilende" auto's. Dan bereik je het doel waar je het je om te doen was PvdA...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Mei 2013, 17:15

en wat is de verdediging dan dat een lpg auto moet wachten tot ie 40 is? bij diesel kun je dan naief nog het milieu aandragen....maar bij lpg??
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 02 Mei 2013, 17:34

Heb ze maar gemaild dat ik het niet echt van goed bestuur vind getuigen als ze het zo gaan doen. Afgesloten met de verwachting dat de PvdA haar volle politieke gewicht in de strijd gooit om alle dienstauto's en andere door Den Haag gebruikte voertuigen "groen" te maken. Maar dat zal we te dicht bij hun eigen bedje komen...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 02 Mei 2013, 17:49

volgens mij was er iemand met een gedegen onderzoek tot de conclusie gekomen dat de vervuiling van de oldtimers om 0,3 procent was (benzine, lpg en diesel)daarbij ging het om het totale wagen park van Nederland. dit staat elders op het forum.

hij is wel eerlijk dat het gaat om een begrotingstekort en dat is naar mijn idee waar het om draait.

we gaan met zijn alle dokken, hoe veel brieven en emails we ook gaan schrijven. ik hoop op een overgangsregeling voor diesels en lpg zoniet vinden we daar ook wel weer een oplossing voor.

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 02 Mei 2013, 17:52

joost daar heb je een verdomd goed punt! hier moet de media op inspelen man. beslissen over vervuilende auto,s en er een zelf rijden! laat ze het goede voorbeeld geven. als ze dan toch de stelling hebben de vervuiler betaald.

Dixo

Berichtdoor Dixo » 02 Mei 2013, 18:15

Ach, de oudere diesels zijn wel de motoren die vaak probleemloos op de frituurolie uit de snackbar rijden. De modernere motoren worden daar toch een stuk minder vrolijk van. Maar ach, die accijns...

jgeurtsj

Berichtdoor jgeurtsj » 03 Mei 2013, 16:43

Mailtje gestuurd:

D.Samsom@tweedekamer.nl, h.zijlstra@tweedekamer.nl, S.vHaersmabuma@tweedekamer.nl, a.pechtold@tweedekamer.nl, A.Slob@tweedekamer.nl,
C.vdStaaij@tweedekamer.nl, h.krol@tweedekamer.nl, b.vojik@tweedekamer.nl, g.wilders@tweedekamer.nl, m.thieme@tweedekamer.nl, e.roemer@tweedekamer.nl, e.groot@tweedekamer.nl, h.nepperus@tweedekamer.nl, P.omtzigt@tweedekamer.nl, r.vvliet@tweedekamer.nl, w.koolmees@tweedekamer.nl, j.klaver@tweedekamer.nl, c.schouten@tweedekamer.nl, f.bashir@tweedekamer.nl, redactie@wuz.nl, redactie@nu.nl, ad@ad.nl, redactie@volkskrant.nl, redactie@trouw.nl, redactie@parool.nl, red@hfd.nl, nrc@nrc.nl, nieuwsdienst@telegraaf.nl, redactie@spitsnet.nl, nieuwsdienst@anp.nl, radionieuws@nos.nl, redactie@bnr.nl
datum: 3 mei 2013 16:31
onderwerp: 'Voorstel' staatssecretaris m.b.t. MRB oldtimers is erg elitair

Geachte Kamerleden, fractievoorzitters en politici,

Het voorstel dat voortkomt uit een overleg tussen de staatssecretaris en enkele belangenverenigingen lijkt wel een erg elitair voorstel.
Enkel de bezitters van op benzine rijdende oude auto's die ook nog eens stallingsruimte hebben voor de wintermaanden worden nog enigszins ontzien.
Auto's rijdend op diesel zijn er echter al decennia lang. Wachten tot de auto 40 jaar oud is, is echt belachelijk lang.

Uiteraard schrijf ik dit in eigenbelang. Ik ben eigenaar van een Land Rover Defender sinds......september 2013 :-(.
Volkomen onverwacht komt deze bezuiniging van het kabinet. De MRB regeling is pas een paar jaar geleden aangescherpt en de staatssecretaris schrijft in 2012 nog geen aanpassing te kunnen doen m.b.t. het importeren van oldtimers. Prima aanschaf dacht ik...hoeveel pech kun je hebben?

Van mij en van vele bezitters zal de staat geen MRB ontvangen. De auto zal geschorst worden want het bezit wordt onbetaalbaar.
Ik rijd al een autootje voor kleine stukjes waar ik alles voor betaal.
Voor het gezin hebben wij een 6-zitter nodig, die we hóóguit ééns per week gebruiken, dus een stoere Defender leek ons veel leuker en qua MRB vrijstelling een veel betere keuze. De bestaande gezinsauto zou er dus uit gaan als ik de Defender uit 1986 opgeknapt zou hebben.
Oké, hooguit rijden we eens per week, af en toe het hockey team van mijn dochtertje én een paar keer per jaar off-roaden (juist in de herfst en winter). Daar zou 't allemaal om gaan.We gaan er niet mee op vakantie dus gebruiken we de auto 2000km p/j ofzo.

Nú heb ik een gezinsauto, een klein autootje én een onverkoopbare oldtimer waar ik nota bene flink voor betaald heb, want voor een oldtimer betaal je nu eenmaal veel.

En wat schieten we er nu helemaal mee op? Dat er belastinggeld misgelopen wordt is flauwekul want zoals gezegd de meeste auto's zullen geschorst worden of leveren heel weinig op (2CV's e.d.)

Ik heb een veel beter idee.

Buiten dat er al helemaal geen onderscheid gemaakt zou moeten worden, zoals kamerlid Bashir al stelt, tussen benzine, diesel of LPG.
En waarom weer iets anders instellen dan wat geldt in andere europese landen?

De bezitters van de zogenaamde stinkende Mercedes-diesels dumpen de auto en gaan een (nog meer stinkende) 40-jaar oude diesel importeren.

Mijn voorstel is te zorgen dat de auto's aan hogere milieu eisen voldoen. Ik ben bereid 1000 euro (o.i.d.) te investeren in een roetfilter. Bam, eerstvolgende APK eisen bijstellen. Het milieu wordt ontzien, de auto's worden schoner maar hoeven niet uit het straatbeeld te verdwijnen.
En/of ontzie de huidige bezitter volledig máár accepteer niet méér oldtimers. Dat dwingt de bezitters de auto te onderhouden i.p.v. op te rijden en een volgende te importeren. Oldtimerbedrijfjes kunnen zo hun voorraad bijvoorbeeld in onderdelen verkopen aan de bezitters.
De huidige regeling per direct oprekken naar 30 jaar overleef ik nog wel, dan wordt de auto 2 tot 3 jaar geschorst en heb ik ruim de tijd hem op te knappen. Echter, daar worden veel 'dagelijkse rijders' met mooie auto's zwaar mee gepakt.

Zo blijft het straatbeeld met 'keurige' oude auto's intact. Velen genieten juist van de oude DS-en, Saab's, Land Rovers, Kevertjes e.d. in het dagelijkse straatbeeld en niet alléén van de 'elitaire' MG's en Jaguars op zondag.

De voorgestelde regeling is echt onwerkelijk, discriminerend, on-Europees en onzinnig!

Ik hoop uw wijze besluit.

Hoogachtend,

Jochem Geurts
Berkel en Rodenrijs

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 03 Mei 2013, 17:16

Uiteraard schrijf ik dit in eigenbelang. Ik ben eigenaar van een Land Rover Defender sinds......september 2013 .
Volkomen onverwacht komt deze bezuiniging van het kabinet.

Ik denk dat ze over dit stukje erg moeten lachen!
Volkomen onverwacht als je hem nog moet gaan aanschaffen :lol: ;)
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Mei 2013, 17:23

:lol: :lol: :lol: wakker marco, wakker
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Mei 2013, 20:37

Maar het gaat toch ook alleen om geld? :o :o

Alle bezwaren die ik hier hier hoor komen neer op het financiële aspect......

Ik zou het heel vreemd vinden als een overheid aan de ene kant bakken met geld uitgeeft om eco auto's te promoten en aan de andere kant niks doet om het gebruik van minder eco auto's niet te ontmoedigen. :roll: :roll:

Dat dat op een manier gaat wasar een olifant in een porseleinkast voorzichtig bij lijkt is natuurlijk te betreuren, maar het uitgangspunt van de maatregel is mijns inziens te verdedigen.

Nu nog een oplossing zoeken waarbij de minder kapitaalkrachtige liefhebber niet de dupe is.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”