Per kilometer betalen is het eerlijkste, maar in de praktijk moeilijk toe te passen. Ik vind de oplossing van Fenix nog altijd het dichtst in de buurt komen van een eerlijke oplossing, betalen per dag. Dat is zelfs nog beter dan een 60 dagen kaart. Veel flexibeler.
Betalen naar gebruik bij een hobby klassieker kan alleen door beperkende maatregelen op te leggen die het gebruik ofwel via kilometrage, ofwel in aantal rijdagen beperkt.
- Kilometer registratie is nauwelijks te doen en vereist een volledig nieuw registratie/controle systeem.
- dagen registratie kan bv via de al bestaande evenementen regeling. Een auto staat in principe geschorst en de eigenaar is organisator van rijdagen met de eigen klassieker. Standaard staat de evenementen regeling een heel beperkt aantal rijdagen toe met een geschorst voertuig. Tegen een regulier MRB tarief kunnen rijdagen worden ingekocht (prepaid rijdagen). Een klassieker rijder betaalt dan jaarlijks standaard de schorsings kosten en voor een passende periode evenredig reguliere MRB. De dag voor je gaat rijden meld je bij de belastingdienst dat je op pad gaat en voor hoeveel dagen (op eenzelfde manier als een evenementen organisatie dat zal doen). Die dagen gaan dan van je gekochte tegoed af en gaande het jaar kun je rijdagen bijkopen.
Deze vernieuwde evenementen regeling kan ook voor bv campers worden toegepast. standaard geschorst en vooraf koop je een aantal rijdagen in tegen regulier MRB tarief. Aparte (belastings)inrichtingseisen voor campers kunnen dan eventueel ook vervallen. Controle gaat via de al bestaande methodes.
Voor verzamelaars kan nog een apart type kenteken worden ingesteld. Een verzamelaars kenteken (vergelijkbaar met het handelaars kenteken) waarvan de MRB het gemiddelde is van alle voertuigen in de verzameling of een standaard bedrag zoals bij handelaars kentekens. Dat ene kenteken mag dan op elk voertuig binnen de verzameling worden gebruikt met de voorwaarde dat het op slechts 1 tegelijk mag worden gebruikt. Elk voertuig binnen de verzameling behoudt ook zijn eigen originele kenteken met alle (on)mogelijkheden die daarbij horen. Ook hier gaan de controles weer via al bestaande methodes.
Dat zouden ze best voor alle auto's kunnen doen. 's Morgens inloggen en de belasingdienst vertellen dat je vertrekt. Alleen wordt dat weer wat lastig om te controleren.