MRB onderhandelingen voor nu nog even mislukt

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
richhend

Re: MRB onderhandelingen voor nu nog even mislukt

Berichtdoor richhend » 01 Mei 2013, 16:08

gemakkelijke stelling dat een veelrijder per definitie zijn voertuig als wegwerpvoorwerp ziet

Is niet helemaal wat ik bedoelde. Wat ik bedoelde is de veelrijder die een diesel rijdt alleen omdat die goedkoop is en niet omdat het een liefhebber is. Dat zijn pure rekenaars. Als de auto niet meer economisch is, dan gaat ie eruit.
Er zijn natuurlijk ook echte liefhebbers die veel rijden. Maar die onderhouden hun autootjes wel.

Zo beter?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Mei 2013, 16:53

maar veelrijdend liefhebber of veelrijdend calculator (en goede calculatoren zijn dat niet als ze er een belastingvrije auto voor kiezen en duurder onderhoud hebben) beiden doen ze evenhard mee de regeling voor MRB vrijstelling oneigenlijk te gebruiken om belastingvrij te rijden..

Op het moment dat je je MRB vrije auto dagelijks rijdt voor woon-werk verkeer telt het hebben van een andere MRB betalende auto eigenlijk al niet meer als excuus, want die staat ook niet alleen maar stil, die wordt dan waarschijnlijk door echtgenoot(e) gebruikt.... dus heb je een auto minder in de MRB dan je echt in GEBRUIK hebt.

De regeling is er gekomen om de hobbyisten die het rijdend cultureel erfgoed bewaren tegemoet te komen zodat deze niet volle MRB moesten betalen voor een auto die weinig gebruikt wordt.
Een oldtimer dagelijks in de spits de weg op sturen en in weer en wind (en pekel) rijden is niet de meest voor de hand liggende manier om hem te bewaren.......

Dus JA dat de regeling op de schop gaat, heel begrijpelijk. maar zoals het nu voorgesteld is, is duidelijk ook gericht op veelrijden ontmoedigen, alleen op een erg ongelukkige en discriminerende manier. En ik vrees dat dat gedeeltelijk aan die "vertegenwoordigers" van de autohobbybranche te danken is... ZIJ hebben dit accoord met de staatssecretaris gesloten.....
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 01 Mei 2013, 17:15

Roger B. schreef:
R1200C schreef:. Maar D66 staat niet echt aan onze kant als ik het zo lees...

ik lees dat D66 belasting op basis van km wil, dat is tocj wat jij ook wilde?

In principe wil ik graag dat de regeling blijft zoals hij is. Dat wil de D66 kennelijk niet. De betalen per km oplossing vind ik wel de minste van alle kwaden. Dus in zoverre kan ik me met hen vinden. Mits natuurlijk D'n Harrie niet in die regeling valt he... :twisted:
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Mei 2013, 17:31

de regeling zoals ie is is denk ik een utopie, de regering wil van veelrijders af, en de huidige regeling stimuleert dat juist eerder dan dat het ontmoedigd om veel te rijden met een oldtimer
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Mei 2013, 17:35

Roger B. schreef:de regeling zoals ie is is denk ik een utopie, de regering wil van veelrijders af, en de huidige regeling stimuleert dat juist eerder dan dat het ontmoedigd om veel te rijden met een oldtimer

Waarom is die 15 jaar regeling dan wel weer terug ingevoerd? Die stimuleert ook het rijden in een oude wagen. Wordt je beloond met een bijtelling over dagwaarde terwijl je in een meer vervuilende wagen rijdt. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Mei 2013, 17:40

is die weg geweest dan, weet wel dat er van 25% 35% bijtelling gemaakt is..... maar de zakelijke rijder heeft betere lobbyisten waarschijnlijk
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Mei 2013, 18:13

Roger B. schreef:is die weg geweest dan, weet wel dat er van 25% 35% bijtelling gemaakt is..... maar de zakelijke rijder heeft betere lobbyisten waarschijnlijk

Dan komt het goed, want dat zijn dezelfde gasten die nu ook een lobby aan het organiseren zijn. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

R1200C

Berichtdoor R1200C » 02 Mei 2013, 11:01

Roger B. schreef:de regeling zoals ie is is denk ik een utopie, de regering wil van veelrijders af, en de huidige regeling stimuleert dat juist eerder dan dat het ontmoedigd om veel te rijden met een oldtimer

Dat klopt, en dat zie ik ook wel in. Vandaar dat ik de betaal per km/liter optie het beste vind als de huidige regeling vervangen moet worden...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

richhend

Berichtdoor richhend » 02 Mei 2013, 13:28

Per kilometer betalen is het eerlijkste, maar in de praktijk moeilijk toe te passen. Ik vind de oplossing van Fenix nog altijd het dichtst in de buurt komen van een eerlijke oplossing, betalen per dag. Dat is zelfs nog beter dan een 60 dagen kaart. Veel flexibeler.

Betalen naar gebruik bij een hobby klassieker kan alleen door beperkende maatregelen op te leggen die het gebruik ofwel via kilometrage, ofwel in aantal rijdagen beperkt.
- Kilometer registratie is nauwelijks te doen en vereist een volledig nieuw registratie/controle systeem.
- dagen registratie kan bv via de al bestaande evenementen regeling. Een auto staat in principe geschorst en de eigenaar is organisator van rijdagen met de eigen klassieker. Standaard staat de evenementen regeling een heel beperkt aantal rijdagen toe met een geschorst voertuig. Tegen een regulier MRB tarief kunnen rijdagen worden ingekocht (prepaid rijdagen). Een klassieker rijder betaalt dan jaarlijks standaard de schorsings kosten en voor een passende periode evenredig reguliere MRB. De dag voor je gaat rijden meld je bij de belastingdienst dat je op pad gaat en voor hoeveel dagen (op eenzelfde manier als een evenementen organisatie dat zal doen). Die dagen gaan dan van je gekochte tegoed af en gaande het jaar kun je rijdagen bijkopen.
Deze vernieuwde evenementen regeling kan ook voor bv campers worden toegepast. standaard geschorst en vooraf koop je een aantal rijdagen in tegen regulier MRB tarief. Aparte (belastings)inrichtingseisen voor campers kunnen dan eventueel ook vervallen. Controle gaat via de al bestaande methodes.

Voor verzamelaars kan nog een apart type kenteken worden ingesteld. Een verzamelaars kenteken (vergelijkbaar met het handelaars kenteken) waarvan de MRB het gemiddelde is van alle voertuigen in de verzameling of een standaard bedrag zoals bij handelaars kentekens. Dat ene kenteken mag dan op elk voertuig binnen de verzameling worden gebruikt met de voorwaarde dat het op slechts 1 tegelijk mag worden gebruikt. Elk voertuig binnen de verzameling behoudt ook zijn eigen originele kenteken met alle (on)mogelijkheden die daarbij horen. Ook hier gaan de controles weer via al bestaande methodes.

Dat zouden ze best voor alle auto's kunnen doen. 's Morgens inloggen en de belasingdienst vertellen dat je vertrekt. Alleen wordt dat weer wat lastig om te controleren.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 02 Mei 2013, 14:31

heb je wel eens gezien hoeveel detectie poortjes er tegenwoordig boven de weg zitten... je moet al minimaal op de binnenwegen blijven om nog een beetje kans te hebben om ongemerkt rond te rijden...

het nadeel van systemen per dag of per kilometer is dat wanneer de inkomsten zouden dalen hieruit, men de prijs per dag / kilometer gaat verhogen. want linksom of rechtsom moet het geld toch binnen blijven komen..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Kroeg”