wat nou cilinders?!(aantal)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor tim » 14 Apr 2013, 20:35

Ik ben echt even de kluts kwijt.

Casus: ik op de brommert naar den haag om nog even een paar uur te werken.
Op de grote weg komt er een mede brommert langszij/voorbij.
En nog wel een dame ook.

afijn, even concreet, ik heb 147 pk aan boord, zij(even snel opgezocht) 150.
Ik 1050 cc, zij 1000cc
ik pakweg aan motorspul , droog gewogen, 230 kilo.
Zij (een duc 999R) pakweg 180 kilo.

MAARRRRR, ik heb 2 cilinders meer.
Waarom wordt ik dan zowat * zoekgereden??

Hoe kan dat nou?
Hoe simplistich het ook mag overkomen, maar een 4 cilinder wordt dus zowat bijgehouden door een 2 cilinder.
Ik snap het echt niet.

zowat*: als ex sas(ser) heb ik natuurlijk ook op mentaal gebied een keiharde training erop zitten, wat eigenlijk maar 1 ding inhoudt: see no evil, hear no evil.. :mrgreen: ( ook op dvd/vhs verkrijbaar..)

Dit gaat dus over motorisch motoriek, derhalve met permissie even een uitstapje.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2013, 20:39

Zal wel een Vtwin geweest zijn? Of je 1000 cc nou over 2 4 of 6 cilinders verdeelt, het blijft 1000cc. Een V twin heeft meer koppel dan een lijnblok en trekt dus vanaf de eerste meter. Daar zit al veel winst. Meestal zijn de twins lichter, nog meer winst.

En een bv Ducatie of Aprillia twin houdt jij niet ongeveer bij, maar rijdt rondjes om je heen om dan in de verte te verdwijnen. :lol: :lol:

Daarnaast, jij rijdt op een ouwe frikandel, Vf1000 toch? en zij waarschijnlijk op iets nieuwer. Vriendinnetje rijdt een Soes 1000 van 150 pk. Mijn 1200 Bandit heeft 'slechts' 132pk. Maar haar Soes is wel 7 jaar jonger.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor tim » 14 Apr 2013, 20:45

Een oude fricandel..

Een oude fricandel..

goed, dit galmt nog een dag of 12 na vrees ik..

Afijn, neen dus!

ik heb wel zo'n oude fricandel, en wel de prachtige vf 1000r, mind joe!
maar daar rij ik zelden op(heeft overigens 125 pk)

in casu: een zzr 1100 D.
Zij dus idd een v2, de 999r.

Maar okee, 1000cc over hoeveel cilinders dan ook; waarom dan bijvoorbeeld een 4 cilinder bouwen als het met een 2 ook kan?
Daarnaast, waarom dan de 6 cilinders in een vergeeld tijdperk( z 1300/900 sei/en die honda 6 cilinder)
Meer soeplesse?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor tim » 14 Apr 2013, 20:51

Edward schreef:
En een bv Ducatie of Aprillia twin houdt jij niet ongeveer bij, maar rijdt rondjes om je heen om dan in de verte te verdwijnen. :lol: :lol:



Dat valt wel mee, daar ik een duc 900ss heb, dus vergelijkingsmateriaal.
Okee, niet te vergelijken met een 999, laat staan een 1198.
Maar moet wel zeggen, vanaf stoplicht hield ik wel een vfr 750 f bij(4 cilinder), en een verdomd lange tijd ook
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2013, 20:53

Een 4 cilinder heeft nagenoeg geen trilling, mooie rustige egale loop en oerbetrouwbaar. Maar ook; weinig afremmen op de motor en een hoogtoerig karakter. Een 2 cilinder heeft veel meer karakter maar ook trilling, veel koppel onderin en veel afremmen op de motor.

Een 2 cilinder wordt mechanisch iets zwaarder belast. Maar beide gaan tegenwoordig meer dan 150.000 km mee. Mij bandit heeft nu 80K gelopen en is vanbinnen nog als nieuw. De Guzzi van een maat van me, een V7 sport uit 197*, heeft twee ton gelopen. Maar is bij 180K wel nagezien.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2013, 20:55

tim schreef:
Edward schreef:
En een bv Ducatie of Aprillia twin houdt jij niet ongeveer bij, maar rijdt rondjes om je heen om dan in de verte te verdwijnen. :lol: :lol:



Dat valt wel mee, daar ik een duc 900ss heb, dus vergelijkingsmateriaal.
Okee, niet te vergelijken met een 999, laat staan een 1198.
Maar moet wel zeggen, vanaf stoplicht hield ik wel een vfr 750 f bij(4 cilinder), en een verdomd lange tijd ook


Goh, daar kun je trots op zijn. Een Vfr is een toermotor een 900ss meer een sportfiets. :shock: :shock:

Ik heb drie VFR's gereden en die zijn niet echt snel. De VTR daarentegen, een 1000cc twin, is een stuk rapper! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Roger72
Berichten: 186
Lid geworden op: 06 Sep 2012, 21:37

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor Roger72 » 14 Apr 2013, 20:57

Verplaatst naar "de kroeg" het is welliswaar een technisch onderwerp, maar gaat totaal niet over Land Rover
Ik ben moderator-af.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor tim » 14 Apr 2013, 20:58

Okee, heldere uitleg!

je eerste deel zeer herkenbaar.

Maar dus eigenlijk: een fabrikant heeft dus de 2 versies in het gamma om beide doelgroepen te kunnen bedienen, so to speek?
Nooit bij stilgestaan.. :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2013, 21:17

tim schreef:Okee, heldere uitleg!

je eerste deel zeer herkenbaar.

Maar dus eigenlijk: een fabrikant heeft dus de 2 versies in het gamma om beide doelgroepen te kunnen bedienen, so to speek?
Nooit bij stilgestaan.. :roll:


2 versies???? Kijk eens goed om je heen. Veel meer. Zo heeft ook Kawa een 1000 of 1100 die geen 324 kilo weegt zoals je toer ZZR en wel van z'n plek wil. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor JoostKenya » 14 Apr 2013, 21:18

Stel, motor en berijder wegen samen 300 kilo.
Om een langsversnelling van 1 G te realiseren heb je dan 3000 newton nodig. Neem even die 1 G als maximale "grip" van de band.
En je hebt een motor van 150PK = 110.000 watt.

Dat betekent (afgezien van een beetje luchtweerstand) dat je bij 110.000/3000 = 37 m/s = 132 km/h nog een spinnend achterwiel kunt realiseren met het voorwiel vrijwel los van de grond. :D

Dus heb je nu 150 pk of 180 PK, de achterband is en blijft de beperking in het legale snelheids gebied.
Die Vtwin heeft wellicht betere banden (of een berijder die de grip beter kan benutten) ??


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten