wat nou cilinders?!(aantal)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: wat nou cilinders?!(aantal)

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2013, 21:22

Het vermogen van die Twin komt meestal eerder en genuanceerder in dan bij de 4 cilinder. 300 kilo is voor die tank van Tim wel kloppend, maar voor een Duc met een chick erop wel heel ruim bemeten.

Daarnaast is je berekening leuk, maar hou je ook rekening met de grip van een band? Mijn Bandit staat meestal op Hi Sports van Michilin en daar zit een tube secondenlijm in. :lol: :lol:

De prijs daarvan is wel dat ik er 22 verslijt tegen 1 mud op de 130...... :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

R1200C

Berichtdoor R1200C » 14 Apr 2013, 21:24

Als je kijkt naar de gewicht/koppel (en ook gewicht/pk) verhouding ben jij duidelijk in het nadeel en is het niet zo gek dat de Duc je het nakijken geeft.

Maar ik verdenk je er van dat je het lekkere geluid gewoon wilde horen ;-)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

tim

Berichtdoor tim » 14 Apr 2013, 21:58

@ edward: met 2 versies bedoelde ik 1 fabrikant die zowel 2 EN 4 cilinders in het gamma heeft om meerder doelgroepen te bereiken, dus diegene die een vloeiende 4 cilinder wensen en de "bokkige " 2 cilinder liever willen hebben.

Ik zal het compliment doorgeven aan de firma ducati, ik trok slechts een handvat verder open naast die vfr..
Dan daarbij, die vfr een toerfiets?
Meer een hele goede evergreen, met het uithoudingsvermogen(voor de berijder) om tank na tank leeg te rijden met een hele mooie sportieve lijn, dwz de modellen tot pakweg eind jaren 90.
Maar het ging om de vergelijking met een 900ss, die pakweg dik 80 pk heeft tegenover een vfr met 100 pk..

Deel 2: die dus is wel 50 kilo lichter, in motorfietslans is dat idd niet onaanzienlijk.

@ joost: sorry, dit is hogere materie voor me, ik hoop over een week het enigzins te gaan snappen :roll:
In mijn beleving: zolang je aangedreven wiel niet doorslipt, heb je toch maximale tractie?
Maar vrees dat dat dus ook inmiddels is achterhaald, die zienswijze, net als het idee dat een 4 cilinder per definitie bij gelijkheid qwa cc inhoud meer presteert.Even kort door de bocht gesteld dan.
Ik denk dat beide brommerts op hetzelfde spul stonden qwa maatvoering, althans ik heb 180/55 erop liggen.

@ joost:

de droge cijfers van de 999 zijn absoluut in het voordeel.
van zoekrijden was echter geen sprake, ik moest mij slechts even, ahum, kuch kuch, herpakken.
Toen het tweede getal naar de 7 ging, en het eerste was geen 1, vond ze het genoeg...
Zie je nou wel, niet ieder fraaie dame is een ex marinier.. :roll:
Maar toegeven, er kwam een fraai geluid uit die 999(voor zover nog hoorbaar)
Echter, niet als het mijne uit de ss, daar heb ik de db killers uit gesloopt.. :D
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

R1200C

Berichtdoor R1200C » 14 Apr 2013, 22:08

tim schreef:Waarom wordt ik dan zowat zoekgereden??

tim schreef:van zoekrijden was echter geen sprake

Gaat al de goede kant op ;-)

Maar wat andere Joost niet meldt is dat een bepaald vermogen aan een toerental gekoppeld is. Draai jij laag in je toeren (hoge versnelling) en zij hoog in haar toeren (lagere versnelling) dan geeft het opendraaien van het gas in haar geval een leukere reactie dan bij jou.

Jaren geleden heb ik een aantal keer achter elkaar een CBR600 bij het stoplicht achter me kunnen houden. Niet omdat ik nou zo'n racer heb (zie avatar) maar waarschijnlijk omdat mijn motor een hoger koppel heeft en dat bij een lager toerental beschikbaar kwam. Was na de vierde keer nog steeds leuk, al kwam hij wel als een gek voorbij toen ik 70 reed.
Kei veel groeten,

Joost

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2013, 22:09

tim schreef:@ edward: met 2 versies bedoelde ik 1 fabrikant die zowel 2 EN 4 cilinders in het gamma heeft om meerder doelgroepen te bereiken, dus diegene die een vloeiende 4 cilinder wensen en de "bokkige " 2 cilinder liever willen hebben.

Ja, dat bedoel ik ook. Kawasaki maakt toch ook een Ninja lijn naast de ZZR en zelf een koningsasser voor de retro feel?

Iedere motorfabrikant bedient een zo breed mogelijk publiek. Zelfs BMW heeft naast de boxers een lijn met 4 pitters en 1 pitters.
Edward van Vugt

R1200C

Berichtdoor R1200C » 14 Apr 2013, 22:18

Sterker nog: ze hebben ook al een 6 cilinder (K1600GT en GTL). Geloof dat de F-jes tegenwoordig allemaal een staande twin hebben.

Dinsdag op een K1300S gereden. Daar wil ik best een stoplichtsprintje mee doen als iemand zin heeft (en een K1300S meebrengt) ;)
Kei veel groeten,

Joost

tim

Berichtdoor tim » 14 Apr 2013, 22:27

Joost en edward: duidelijke uitleg.

Dat die dakhaas dan bij 70k/pu alsnog voorbij komt noemen we het puch maxi syndroom..
( daar waren nooit goede opvoersetjes voor te koop..)

@ edward, 2:
Ik weet niet wat kawa tegenwoordig allemaal voert.

de opvolger van de zzr, was de zx12r, naast een hergeintroduceerse 1100, die 1200 werd.
Toen de zx 12r eruit, die vervangen werd door de zzr1400.
Een beest van een ding qwa cijfers, maar spuug en spuug lelijk, uber plestic achtig.
Het enige wat nog fraai spul levert is italiaans/ducatie en mogelijk bmw.
Die allroads van Beemer vind ik ook mooi spul, wel verdomd prijzig maar je koopt denk ik wel eerste klas kwaliteit.
Yamaha heeft een half geslaagde poging ondernomen met een copy, de 1200 tenere.

Als ik ooit nog eens centen overhou, wil ook ook wel zo'n 999, pracht ding. Jammer alleen van het gemis van de enkelzijdige achtervork , die in de opvolger kwam.
110 HT 200 Tdi 1989.

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2013, 22:31

Moto Guzzi en Triumph maken de leukste dingen. Ducati is tegenwoordig te hip, te popi, teveel waan van de dag.

Dat ze tegenwoordig van Audi zijn helpt ook al niet mee.......
Edward van Vugt

R1200C

Berichtdoor R1200C » 14 Apr 2013, 22:37

De dag nadat de zilvervloot hier binnen is gevaren bel ik naar Bologna dat ik een Hypermotard kom halen hoor. ERRUG mooi!
Kei veel groeten,

Joost

tim

Berichtdoor tim » 14 Apr 2013, 22:40

Ik zal eens kijken op hun sites.
Je hebt wel enigzins gelijk qwa duc, sommige modellen zijn puur op het volume ontwikkeld.
Van Audi tegenwoordig :?: :roll: , crises, het moet niet veel gekker worden.

Ik geloof dat al die duitsers inmiddels het italiaanse spul hebben overgenomen..
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Kroeg”