APK keuring.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Dragon

Re: APK keuring.

Berichtdoor Dragon » 16 Apr 2013, 18:15

Edward schreef:Dat de koplampen van een Defender ruk zijn mag toch wel bekend zijn. Ik heb altijd een reservesetje Wipacs op het schap liggen en met de apk in de wagen.

En idd wordt bij de 130 al jaren opgemerkt dat ie eigenlijk afgekeurd is omdat de accus niet vast staan en de wielen achter te ver uitsteken. Maar dan is ie toch stiekem goedgekeurd. :D :D

Laatste keer deed de kentekenplaat verlichting het niet omdat ik de scharnieren van de klep op de werkbank had liggen (liggen ze nog) en de draad los hing. Dat is afkeur, maar dan knoopt Henk (de lokale apk boer) daar een draadje aan en steekt dat in de stekkerdoos van de trekhaak en voila: 130 goedgekeurd :lol: :lol: :lol:

Het draadje zit er uiteraard ook nog steeds net zo in...... :oops: :oops:

Zo zijn we dus allemaal bezig om de wet te omzeilen.....waarom is mijn vraag voor een goeie garage die goed keurt dan zo raar?
Ik wil een garage die mijn auto begrijpt.
Privé reacties van Roger worden niet op prijs gesteld, omdat ze niet bijdragen aan de discussie hier.
Edward en ik komen er wel uit hoor.

groeten.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2013, 19:03

Edward schreef:
Roger B. schreef:heb geen 130 hier om te meten, maar kan me voorstellen dat er een aantal maten zijn die zorgen dat een 130 zo'n balk niet nodig heeft ......

Dat zijn eisen die bij de apk niet voorkomen. Zo kun je een hele hoop onzin argumenten verzinnen........ :( :(

Een standaard 130 of HCPU 110 heeft 520 mm onder de achterbalk. Maar toevallig heb ik het meegemaakt met de invoer van een verhoogde 127 van een kennis. Die was idd te hoog. Toen hebben we ter plekke de trekhaak van mijn 130 onder de te keuren 127 gezet en klaar was Klara. :shock: :shock:

Tja ... de APK-praktijk is dus kennelijk toch soms anders zo lees ik bij de concurrerende groene pagina's.

Mijn 130 is afgekeurd omdat er aan de achterzijde van de auto geen onderrij beveiliging zit (dit zou een balk onder de achterbalk bevestigt moeten zijn )
dit zou nodig zijn wanneer de achterbalk meer als 55 cm boven de grond zit en de achterzijde naar het hart van de achteras meer dan 100cm. bedraagt.
De garage houder is hier bij een steekproef bij een andere 130 op gewezen door de keurmeester.
Mijn vraag heeft iemand hier wel eens van gehoord of gezien ik heb nog nooit een 110 of 130 met een onderij beveiliging gezien.

Vlgs het vervolg van bovenstaande was een trekhaak bepaald niet afdoende: Dit is overigens ook een consequente houding van de keurmeester - als een balk nodig is vanwege de maatvoering dan moet die balk ook aan de eisen voldoen en niet met een trekhaak omzeild kunnen worden.

Als ik de achter balk van mijn 110 meet .... dan hoop ik dat de type-keuring afdoende is.

Afbeelding 2.jpg

NB De rood-gele verdeling is steeds 10 cm, dus meet ik hier zelfs ± 60 cm (en dat op standaard bandjes :roll: )

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Apr 2013, 19:51

Een by pass draadje is geen wet omzeilen, hooguit een minder charmante oplossing. De verlichting doet het en er zijn genoeg LaRo's die qua bedrading nog beroerder in elkaar steken.

Marc, hoeveel 110's ken jij die geen trekhaak hebben? Dat heb ik toen dus omzeilt door er even een trekhaak onder te schroeven voor de RDW keuring. Daarna is het bij de apk nooit meer ter sprake gekomen. Mocht het zich aandienen wordt er weer even een trekhaak gemonteerd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2013, 20:08

Edward schreef:Marc, hoeveel 110's ken jij die geen trekhaak hebben? Dat heb ik toen dus omzeilt door er even een trekhaak onder te schroeven voor de RDW keuring. Daarna is het bij de apk nooit meer ter sprake gekomen. Mocht het zich aandienen wordt er weer even een trekhaak gemonteerd.

Wat betreft die trekhaken: Ik heb hier nog nooit een onderzoek naar gedaan, dus kan ik geen gefundeerde uitspraak doen over hoeveel er met en zonder zijn. Ik moet zo'n grond-anker niet, en aanhangers heb ik ook niet.

Bovendien, als je de regelgeving goed leest/serieus neemt dat is een trekhaak géén oplossing van het vraagtsuk. De keurmeester in het aangehaalde geval was ook net tevreden met de trekhaak-U-bocht.

Anyway, wat ook de definitieve oplossing is ... ik houd het er vooralsnog op dat mijn auto vergaand origineel is en zo een type-goedkeuring heeft gekregen en dus geen onder-rijd-bescherming nodig heeft.

En verder toont een en ander -- dus zowel die onder-rijd-bescherming als de trekhaak als de koplampen en noem maar op -- maar eens eens te meer aan dat die APK weldegelijk allerlei rare rafelkantjes (oh nee toch niet aan de veiligheidsgordels) heeft, en dat er allerlei, soms zeer creatieve, oplossingen en/of omtrekkende bewegingen zijn.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Apr 2013, 20:27

Marc, bij jou zit de balk geen meter achter het hart van de achteras.......
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2013, 20:49

Roger B. schreef:Marc, bij jou zit de balk geen meter achter het hart van de achteras.......

Bij mij zat ie geen meter meer achter de achteras (nadat er iemand achterop was gereden).

Ik heb hier een boekwerkje en dat zegt 1010 mm (ofwel 39,8 inch). Maar ik moet toegeven, dit boekwerkje is LandRover quality, sommige totalen kloppen niet (als er iemand is de de overhang vóór kent - en vooral of die anders is bij een 90 of een 110).

Bovendien kan je je afvragen of het reservewiel achterop nog moet meetellen (en/of mijn bumperettes).
Misschien zit in deze 1 meter-regel wel de oorzaak van het achterwegeblijven van die kofferhandgrepen achterop bij de huidige Defenders ?

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Apr 2013, 21:23

voor zover ik weet is de voorkant bij alle defenders gelijk...

dat het net meer dan een meter zou zijn had ik niet verwacht (nog steeds geen wagenpark landrovers staan om te meten)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2013, 22:38

Voila, de (deels verbeterde) maten van de Defender 90, 110 en de (engelse) 127/130.

Afbeelding 115.png
Defender-maten

Groeten MarcS

Dragon

Berichtdoor Dragon » 22 Apr 2013, 14:32

Vandaag de suggestie van ThijsK opgevolgd en naar Gellekom 4X4 in Amersfoort geweest om mijn auto te laten keuren.
Ze hadden daar nog nooit een Def van die leeftijd gezien die zo droog en hard was en die nergens lekt :D
Ik kon er ook gewoon op wachten.
Na vervanging van 1 rubber hoesje gelijk goedgekeurd.
Kreeg ook nog steekproef, ook goed!
Prima garage met kundige mensen.

Met grote grijns naar huis gereden :lol:
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

ahaa raroo

Berichtdoor ahaa raroo » 22 Apr 2013, 21:34

Ik ga al jaren naar APK-Centrum Amersfoort in industrieterrein De Isselt,dit is een eerlijk apk-station waar ik zeer goede ervaringen heb.

Terug naar “Kroeg”