APK keuring.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

Re: APK keuring.

Berichtdoor Roger B. » 04 Apr 2013, 00:36

En die controle-lampjes checket de computer ook bij elk merk en model zelf zeker Rob?

en lagerspeling, stuurkogel speling, rubbers in de ophanging, mate van roest aan al dan niet dragende delen en ga zo nog maar een paar bladzijden door...... wat ik bedoel is dat veruit het merendeel van de keurpunten van een keuring gewoon NIET door een computer vanzelf te meten zijn binnen de tijd en materialen die een keuring daarvoor beschikbaar heeft.

Het is dus onmogelijk om onder de interpretatie en expertise van een keurmeester uit te komen, en die kan dan beoordelen dat iets afkeur is, (14,999999 of kleiner) terwijl het dat niet is (15,00001) en als ie dat dan doet zonder meten, maar op zicht/gevoel dan heb ik daar nog steeds geen moeite mee, als het zo dicht op de marge zit (en ik denk dat geen enkele herkeur keurmeester dat afkeuren dat betwisten zal) ik denk dat een terechte goedkeur van die 15,000001 eerder in de ogen van de her-keurder eigenlijk afkeurgerechtigd zou zijn.

Het klinkt leuk, dat alles gaat automatisch, maar de praktijk zal anders zijn.....simpelweg omdat lang niet alles automatisch kan
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 04 Apr 2013, 06:52

Tja..... Ik heb eigenlijk zelf geen problemen met de APK keuring. Het is gewoon een van die dingen die je elk jaar moet laten doen.

Dragon

Berichtdoor Dragon » 04 Apr 2013, 10:04

Edward schreef:In een prehistorisch wrak als een Defender zit welgeteld één ding dat voorkomt dat je met je kop door de voorruit vliegt of een LaRo logo op je hoofd krijgt van je stuur. Juist de gordels.... :shock: :shock:

Gaat iemand nou werkelijk lopen zeiken als die beschadigd zijn???? Een keurmeester keurt ze heus niet af als er niks mis mee is.

Ben je een te grote vrek om die dingen af en toe te vervangen doe dan als Marc en ben A: zuinig op je wagen en B: doe iets om te voorkomen dat de gordels tussen het deurslot komt. Marc heeft ook al laten zien hoe dat voordelig kan. :roll: :roll:

Ha Edward,

Natuurlijk wil ik niet het logo van Laro in mijn voorhoofd en die gordel is ongevraagd vervangen door de dealert. De oude heb ik nog ergens en daar is ook nix mis mee :?
Zoals je weet is er weinig mis met mijn auto, vorig jaar zonder bemerkingen goedgekeurd.
Van die gordel was maar een voorbeeld, ik zoek gewoon een garage waar ze niet met een schuifmaat de diameter van de trekhaak kogel meten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Dit was de vraag, weet er iemand een leuke garage in de buurt van Amersfoort / Utrecht?

groeten, Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Apr 2013, 10:19

Ruben, Als alles goed is heb je een mailtje van me ontvangen. Of deze optie "leuk" is moet je zelf maar beoordelen. MarcS

PS Hier: http://www.lrch.nl/bedrijven staat mijn suggestie ook bij (en dus vele andere)

ThijsK

Berichtdoor ThijsK » 04 Apr 2013, 10:22

Hallo Ruben,

Ik ga zelf (vanuit soest) altijd naar Gellekom 4x4. Aardige vent die gewoon doet wat ie moet doen.

Groeten, Thijs

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Apr 2013, 10:48

Dragon schreef:Ha Edward,

Natuurlijk wil ik niet het logo van Laro in mijn voorhoofd en die gordel is ongevraagd vervangen door de dealert. De oude heb ik nog ergens en daar is ook nix mis mee :?

Ongevraagd vervangen kan ik niet goedpraten, dat hoort niet, tenzij je vooraf afgesproken had dat alles gerepareerd mocht worden natuurlijk.

Maar ik geloof niet dat een keurmeester een gordel afkeurt als daar niet iets mis mee is. In de begin post heb je zelf gezegd dat ie gerafeld was. Dan zal er wel een beschadiging gezeten hebben en dat mag niet. Dat die gordel je waarschijnlijk toch nog wel zal opvangen is een ander punt, maar de keuringseis zegt afkeur.

ik zoek gewoon een garage waar ze niet met een schuifmaat de diameter van de trekhaak kogel meten, als je begrijpt wat ik bedoel.

En strikt genomen moeten ze dat wel bij de APK, de kogel moet 50mm zijn als ik het goed herinner... dus ook dat kun je een garage niet kwalijk nemen, dan doen ze hun werk naar behoren.
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2013, 10:51

Tja, dat is het verschil. Ik wil juist wel dat ze de kogel nameten. Een nieuwe trekhaakkogel kost 120 euri, een nieuwe aanhanger kost 6000 euri. Om over de lading nog maar te zwijgen.

Apk is geen kwaliteitsnorm, het is de absolute onderste grens waaraan een auto moet voldoen.....

Het niet halen van de apk norm geeft aan dat je in een wrak rijdt waaraan zelfs het minimale onderhoud kennelijk nog teveel is.

Als die gordel nog goed is dan spreek je daar de keurmeester op aan zou ik denken.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Sebastian

Berichtdoor Sebastian » 04 Apr 2013, 11:16

Idd, beter afkeur omdat je trekhaak niet goed blijkt te zijn tijdens de APK, dan dat er 3,5 ton aanhangt en je mag ervaren in de praktijk dat hij niet meer goed is.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2013, 11:54

Sebastian schreef:Idd, beter afkeur omdat je trekhaak niet goed blijkt te zijn tijdens de APK, dan dat er 3,5 ton aanhangt en je mag ervaren in de praktijk dat hij niet meer goed is.

En dat is geen denkbeeldige situatie. Ik rij tegenwoordig veel met een vangmuil en een dinoog aan de kar omdat een kogel zeker in een zanderige situatie als een dolle slijt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Apr 2013, 12:45

Edward schreef:Tja, dat is het verschil. Ik wil juist wel dat ze de kogel nameten. Een nieuwe trekhaakkogel kost 120 euri, een nieuwe aanhanger kost 6000 euri. Om over de lading nog maar te zwijgen.

Apk is geen kwaliteitsnorm, het is de absolute onderste grens waaraan een auto moet voldoen.....

Het niet halen van de apk norm geeft aan dat je in een wrak rijdt waaraan zelfs het minimale onderhoud kennelijk nog teveel is.

Als die gordel nog goed is dan spreek je daar de keurmeester op aan zou ik denken.....

Ja, Ja, in principe is dat juist, een APK is een soort bodem-waarde, maar dan zijn er toch nog steeds interpretatie-zaken die van "wrak" tot "wrak" verschillen.

Ik had tijdelijk het beheer over een 25 jaar oud ding, een heerlijke auto overigens.
Dit ding was bij herimport gekeurd door de RDW, goedgekeurd met twee puntjes ter verbetering (zaken die in principe afkeur zouden kunnen zijn: accu zat niet 100% vast, en één van de twee kenteken-lichtjes deed het niet). Een sympathieke keurmeester dus, en snel verholpen zaken: stukje rubber tussen de accu-opklemming, en een nieuw lampje in de kentekenverlichting.

Een jaar later, nadat de auto goed gereden had (op en neer naar de Pyreneeën en nog een keertje naar Engeland) en daarna ook nogal wat stilgestaan:
Een andere wat mopperige keurmeester bij een niet geheel willekeurig APK-keurstation
1º Verschillende fusée-kogels moeten vervangen
2º Verschil remkracht achter te groot
3º Koplamphoogteverstelling werkt niet
4º Lichtbeeld niet helder
5º Gordelvanger mist
6º Lekt olie
7º Roet nog maar niet gemeten (want lekt olie)

En ik weet niet wat ik aan ondergeschikte puntjes en/of aanmerkingenvergeten ben.

Nu kan na een jaar wel wat "terug-lopen" en/of gewoon inmiddels onder de norm zitten, maar na de RDW keuring - die gewoonlijk als redelijk streng te boek staan - en na gewoon meest klachtenvrij gebruik was het wel wat veel van het "goede":
1º Kan goed zo zijn (maar ik had zelf het nog niet gemerkt, wat ik al wel gemerkt had waren de niet geheel stille stabilisator-stangen, en die werden weer niet genoemd).
2º Er zaten nieuwe remvoeringen en cylinders achter op, na een paar keer wat steviger remmen waren ze achter wel binnen de norm, dus laten we zeggen: een beetje flauwe afkeur.
3º Werkte ook bij de RDW niet, en .. ik heb het niet gechecked maar het zou goed kunnen dat dit bij een auto uit 1985 geen verplicht onderdeel is.
4º Koplampen waren echt net zo goed als een jaar eerder, misschien niet geheel schoon van buiten, maar binnen roestvrij en schoon (of hoogstens iets stoffig).
5º Die gordelvanger zat gewoon tussen de neerklapbare bank -- oorspronkelijk zaten er zelfs geen gordels achter, hoefde niet in 1985 niet in NL, moest wel bij (her)import in Frankrijk, en er zaten dus in Frankrijk goedgekeurde, en bij de auto passende gordels in. Als je iedere auto waar de gordelvangers tussen de zitting "verdwijnen" moet afkeuren dan wordt het best stil op de weg.
6º Tja, dat was waar, maar de vraag of het een afkeurpunt was.
7º Nu ja, één pluspunt: dit scheelde weer op de rekening.

Ik had natuurlijk (ruim) de helft van de afkeurpunten kunnen aanvechten .... maar dan nog ... was wellicht een optimistischer keurmeester een handiger "investering", en verder was het repareren en/of nazien en "opleuken" van de resterende zaken niet echt de investering waard.
Ik heb de auto toen zonder APK, voor een zacht prijsje, verkocht en héél erg kort na verkoop zat er weer een APK op :?

Moraal van het verhaal: Ook de minimum-keuring die de APK gewoonlijk is is soms wel erg minimaal. En verder is het wel handig als je een keurmeester treft met een beetje "gevoel" voor de te keuren auto.
Nee, nee, ik ben niet zielig, en geen huiler, maar gewoon realistisch. Na verkoop en nieuwe APK was de auto echt niet veiliger, net zo goed als de auto bij de eerste "afkeur" - ik typte freudiaans "afkeer" - niet afkeurenswaardig onveilig of anderszins "unfit" was.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”