Roger B. schreef:klinkt leuk, maar heel veel dingen kan die computer niet beoordelen zonder dat de keurmeester dat doet en zijn bevinding doorgeeft aan die computer (en dus bepaald toch die keurmeester of iets wel of niet goed is)
strikt genomen zou een auto dus altijd overal goedgekeurd OF afgekeurd moeten worden, maar dat geldt in NL net zo. De praktijk wijst echter uit datje ook bij dit soort keuringsinstanties de goed- of afkeur volledig in handen van de goodwil of niet van de keurmeester ligt.
Ik heb aangegeven dat er bij de meest essentiële zaken niets te interpreteren valt door de keurmeester omdat alle essentiële zaken met apparatuur worden gemeten en de computer bepaalt of de gemeten waarden
wel of
niet binnen de toleranties vallen. En de keurmeester geeft zijn bevindingen niet door aan de computer maar alles wordt automatisch gelogd dus interpretatie door de keurmeester: 0,0 !
Zelfs het keuringsbewijs wordt automatisch door de computer gegenereerd.
Om je een voorbeeld te geven. Tijdens de keuring van mijn Volvo S80 vorig jaar werd vastgesteld op de schokbrekertestbank (die in NL niet verplicht is voor een keuringsstation !) dat één schokbreker achter niet binnen de toleranties viel waardoor het max. toegestane verschil in werking tussen links en rechts óók niet meer aan de norm voldeed:
afkeur ! Dat werden dus twee nieuwe schokdempers ......
Controle op de remtestbank: remmen OK, werking ABS OK maar het waarschuwingslampje van de ABS bleef branden:
afkeur ! Een nieuwe ABS-controller was mijn deel.
En nóg een: schadelijke emissie-uitstoot OK maar het motormanagement lampje bleef branden:
afkeur ! Nieuw gasklephuis was mijn deel. (kwam overigens niet geheel onverwacht want dat is een zwak onderdeel van de Volvo S80)
Hier mag tijdens de keuring geen enkel waarschuwings- of controlelampje branden dat uit behoort te zijn als het voertuig in bedrijf is. Brandt het toch dan volgt onherroepelijk afkeur !
Dat er bij elke keuring kleine dingetjes zijn die voor verschillende interpretatie vatbaar kunnen zijn dat snap ik maar goed- of afkeur mag nooit afhankelijk zijn van een individuele/persoonlijke interpretatie van de keurmeester !
Er zijn afkeuringsnormen vastgelegd en zolang die normen niet worden overschreden mag er nooit een afkeuring op volgen, wat de persoonlijke visie van de keurmeester ook mag zijn !
Ik chargeer nu met opzet. Als een norm zegt dat de grens voor afkeuring bij een of ander onderdeel ligt bij een dikte van < 15 mm dan is 15.0001 mm dus géén afkeuring maar 14.9999 mm wél !
Beide liggen op 0.0001 van de norm maar slechts
één ervan voldoet
niet aan de norm en moet tot afkeur leiden !
Het is niet voor niets dat in de
Regeling voertuigen, o.a. in het deel dat handelt over keuringen, heel vaak onderstaande of een vergelijkbare tekst is te vinden:
"
Visuele controle, in geval van twijfel te meten met een geschikt meetmiddel" , waarbij zelfs de betreffende meetmiddelen zijn omschreven incl. de normen waaraan ze dienen te voldoen !
Een geheel ander verhaal is dat als het bovenstaande voorbeeld over remblokjes zou gaan dat ik het dan zéér op prijs zou stellen dat ik daar op gewezen werd: "Meneer, afgekeurd zijn ze niet maar mijn advies is toch om ze nu wel te laten vervangen". Dat noemen we een keurmeester met een geweten !
Rob