Oldtimers bij de LRCH

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
ErwinD90

Re: Oldtimers bij de LRCH

Berichtdoor ErwinD90 » 14 Mar 2013, 06:44

Dat is zo'n beetje mijn punt Roger. En er zijn genoeg berichten in dit forum om deze stelling kracht bij te zetten. Wel willen maar niet kunnen, dus dan maar van voor '86. Het is overigens niet zo dat ik dat niet snap! ;)
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

R1200C

Berichtdoor R1200C » 14 Mar 2013, 08:35

Ach net zoals je een kaartje moet kopen om op een parkeerplek te mogen staan zijn in dit geval de regels simpel: is je auto oud genoeg betaal je geen MRB. Er is dus geen sprake van ontduiking zolang je auto aan de regels voldoet. Hoe je hem vervolgens gebruikt maakt geen ene fluit uit.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Mar 2013, 08:57

die discussie is er ook al vaak zat geweest.

het is geen ontduiken, geen misbruiken, het is oneigenlijk gebruik.

de regering maakt een regel, daarbij is de tekst niet eenduidig in lijn met de gedachte achter de regel.

het volk maakt gebruik van de mogelijkheden die deze "mazen" bieden en dat vindt de regering niet oke

gevolg is dat de regel afgeschaft of sterk ingekrompen wordt

de beoogde voordeelhouders vallen daardoor buiten de boot door de "profiteurs"
gone

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 14 Mar 2013, 14:04

Roger B. schreef:het is geen ontduiken, geen misbruiken, het is oneigenlijk gebruik.

Beter gezegd. Zocht naar die term maar kon er niet opkomen. :?

En ja, er is al genoeg over gezegd en geschreven.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Emile+

Berichtdoor Emile+ » 22 Mar 2013, 00:58

Best een stuk lezen alles hierboven.

Maar waar zijn dan de proviteurs!! ??

Hier is er een die dagelijks wil gaan rijden in zijn Land Rover 110 met een 200tdi uit 1983.
Lekker goedkoop ?? ik weet niet echt waar die argumenten vandaan komen volgens mij kun je beter een golf gaan rijden of een kleine toyota ofzo als je goedkoop wil gaan rijden maar geen oude auto of oldtimer.
Aan alle producten die er onder deze oldtimers vervangen worden voor nieuw betaal je genoeg BTW per jaar om ver boven die MRB te zitten :) ik weet dat je dat natuurlijk niet kan vergelijken maar het gaat maar even om het ontkrachten van de goedkoper uit gedachte.

30 jaar is geen probleem maar waarom omdat die nieuwe auto's zo goed gebouwd zijn zodat ze langer mee zouden gaan of omdat ze juist zo slecht gebouwd zijn zodat ze langer moeten betalen voor het gebruik of vervuiling ??

En jongens inderdaad daar in Duitsland wordt gewoon belasting betaald voor de oldtimer, het is wel een vast bedrag maar geen "0". En verder zou ik voor geen goud die regels die daar voor het in aanmerking komen van een Oldtimer rijden willen hebben.
hier is ie dan for real: http://www.tuev-sued.de/uploads/images/ ... v_Sued.pdf

Wat was nou eigenlijk het daadwerkelijke probleem ??

Emile

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2013, 07:43

De vrijstelling voor de wegenbelasting (ja, uit die tijd stamt deze regeling van orgine) voor oldtimers komt voort uit de gedachte dat een oldtimer weinig tot geen gebruik maakt van de weg, en daarom daar geen belasting voor hoeft te betalen.

als zo'n auto dan dagelijks gebruikt wordt, dan valt ie buiten de beoogde groep die voordeel zou mogen hebben aan de regeling.

dat dat kan en mag is een gebrek aan de wetgeving.

dat jij die oude auto dagelijks rijdt, dat is jouw keuze, dat ie dan meer kost aan onderhoud net zo goed.

ik rij dik 80.000km per jaar en daarbij hoort dus ook veel kosten aan onderhoud en brandstof, waarover ik meer btw betaal dan dat de mrb is, heb ik nu dan ook recht op vrijstelling voor de mrb? zie de link daarin niet.
Ook het vergelijken van de kosten van een oude 110 met een klein goedkoop autotje gaat natuurlijk niet op, voor dat minder geld rij je dan ook een totaaaaal ander autotje.

en tuurlijk kost een oldtimer meer aan onderhoud, maar niemand zegt dat jij je oldtimer dagelijks moet rijden. binnen de huidige regeling wordt het bezit ervan niet belast. . .dus het hebben van de oldtimer kost bijna niks.

dus ja de dagelijkse gebruikers van oldtimers profiteren van de mrb vrijstelling die daar niet voor bedoeld is. En nogmaals daarbij doen ze niks wat niet toegestaan is, maar daarmee zijn ze wel mede oorzaak dat de regeling ter discussie staat
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 22 Mar 2013, 09:34

Roger B. schreef:en tuurlijk kost een oldtimer meer aan onderhoud, maar niemand zegt dat jij je oldtimer dagelijks moet rijden. binnen de huidige regeling wordt het bezit ervan niet belast. . .dus het hebben van de oldtimer kost bijna niks.
dus ja de dagelijkse gebruikers van oldtimers profiteren van de mrb vrijstelling die daar niet voor bedoeld is. En nogmaals daarbij doen ze niks wat niet toegestaan is, maar daarmee zijn ze wel mede oorzaak dat de regeling ter discussie staat

Prima omschreven! Tijdens deze discussie zouden ze in NL ook de invoer van een seizoenskenteken kunnen overwegen zoals ze dat in Dld kennen. Deze zijn te herkennen aan de extra cijfers boven/onder rechts naast 't kenteken. Deze staan voor de maanden waarin de auto van / tot en met mag rijden. Men betaald alleen voor die maanden verzekering en belasting. Wel dient de auto op eigen terrein te staan en is de auto wel verzekerd voor diefstal en schade.

Hieronder een voorbeeld.
Afbeelding

Gebeurd niet alleen bij klassiekers, maar ook bij cabrio's en sportwagens. Tijdvakken zijn zelf te kiezen en in de winter zie je soms ook auto's rijden met bijvoorbeeld 11/03, dus november tot en met maart.
Onze classic heeft nu nog een gewoon kenteken, maar krijgt binnenkort ook zo'n kenteken van 5 tot en met september.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Emile+

Berichtdoor Emile+ » 22 Mar 2013, 13:59

ja dat met die kleine auto's kun je niet vergelijken met een land rover 110 natuurlijk maar het ging om het argument goedkoop. en Ja de BTW is geen MRB dat had ik zelf ook geschreven.

heb even zitten zoeken op internet wat nu eigenlijk de echte reden is van de invoering voor de mrb maar ik kan alleen vinden dat oude diesels vies zijn en dat er te veel oldtimers zijn gekomen in de afgelopen 10 jaar (verdubbeling)
veel argumenten van andere weggebruikers zijn dat mensen met oldtimers ook gewoon mrb moeten betalen.
En ik ben best bereid te betalen voor het gebruik van de nederlandse wegen en alles wat daar aan vast zit. want daar gaat het gewoon om.

In Duitsland hebben ze inderdaad prachtig geregelde oplossingen voor dit probleem van de liefhebbers maar het zou te mooi voor woorden zijn dat de overheid kijkt bij de buren voor ze zelf het wiel opnieuw uitvinden. voorbeeld zou zijn het nieuwe motorrijbewijs. (lekker europees ?? )

Ook in Oostenrijk hebben ze een mooie oplossing voor dit soort problemen. Daar kun je op een Kenteken meerdere auto's rijden maar niet te gelijk. Je betaald daar voor de meest belastende auto.

Heerlijke discussie

Ik ga lekker verder lezen :) en volgende week weer lekker knutselen want de 110 moet eerst door de APK komen voor hij de weg weer op kan.

Terug naar “Kroeg”