Oldtimers bij de LRCH

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

Re: Oldtimers bij de LRCH

Berichtdoor Roger B. » 13 Mar 2013, 20:51

nouja, als je een 0% bijtelling model hebt en onbeperkt prive mag van je baas komt dat toch verdomd dicht bij gratis...

en een golf van 40.000 aan 25% is 10.000 er jaar bijtelling, belasting daarover is zeg 4000..

wederom aangenomen dat je baas niet beperkt heb je dan voor 333 euro per maand een nieuwe golf, dat is (relatief) voor nop
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 13 Mar 2013, 20:59

Hmmm, geloof dat we afdwalen ;) Hoop dat er een vorm van belasting vrij rijden blijft bestaan voor de mensen met een smalle beurs. Ben zelf van mening dat de enige rechtvaardige oplossing voor iedereen ligt in het betalen voor gebruik ipv bezit zoals nu. Maar dat zal wel een utopie zijn zolang de VVD aan het roer staat. Bij de brandstof zoals bij onze oosterburen lijkt een slehte oplossing tenzij we het gehele belasting stelsel overnemen, dus ook met hun lasten, die er daar ook vat zijn.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Mar 2013, 21:40

Ook Dld kent een vorm van belastingvrij (of luw) oldtimer rijden. Daarbij wordt, zoals ik het op duitse fora begreep, o.a. vereist dat de oldtimer tot op zekere hoogte origineel gehouden wordt.... een oneten met 300tdi en sportvelgen met dikke banden is daar dus niet belastingvrij, dezelfde auto met 2,5td en staal met smallebandjes wel...

de "gewone" belasting op motorvoertuigen is "vervuilingsgerelateerd" de emissienorm van de motor en de cilinderinhoud bepalen samen hoeveel je betaald (euro2 D2 TD5 (99-02) kost 670 per jaar op geel)
gone

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 13 Mar 2013, 22:17

Als we dan toch afdwalen, veel bazen rekenen ook nog een bedrag voor die prive km.
Vorig jaar uitgebreid gerekend, en de Freelander is dus weggegaan omdat de kans op dure reparatie of noodzakelijke vervanging te groot werd. Niet omdat we met de leasebak " gratis" kunnen rijden (want dat is dus niet zo).

En zoals Edward zegt, een eigen leuke auto is veel leuker dan een beperkte keuze auto die niet van jezelf is (en bv. bij langdurig ziekte o.i.d. ook zomaar anders ingezet zou kunnen worden)
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 13 Mar 2013, 22:29

Ik ga me niet in deze discussie mengen,maar het is wel leuk om jezelf en je Laro opeens op de homepage van de lrch te zien. :D
(Ondanks dat deze foto op een minder leuk momentje gemaakt is. Gebroken steekas.)
Wat het komisch maakt is dat de getoonde Laro als dagelijkse auto wordt gebruikt en daar is het hele gezeur eigenlijk om begonnen. :D

Mocht het zover komen dat ik mrb moet gaan betalen dan blijf ik gewoon dagelijks rijden in de Laro.
Ik rij dagelijks in een 42 jaar oude serie IIa pick-up omdat ik dat wil,niet omdat het goedkoop is want dat is het niet.

Groet,
Eric

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Mar 2013, 23:09

Precies daar zit de kern van het verhaal Eric, goedkoop is het alleen als je een mrb vrije wagen koopt voor 500 euri, die aftrapt en weer weg doet. Als je langdurig uit liefhebberij een Serie, 90 of 110 mrb vrij rijdt is het zeker niet goedkoper.

Maar gaat dat die populisten in Den Haag maar eens uitleggen. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Mar 2013, 23:20

Marco 109 schreef:Als we dan toch afdwalen, veel bazen rekenen ook nog een bedrag voor die prive km.

toen ik nog prive reed met de auto van de baas moest ik daarvoor 125 euri in de maand aan mijn baas betalen (en mocht ik 1000km/maand prive rijden)

Die125 euri x12 mocht ik bij de belastingaangifte weer van mijn netto bijtelling aftrekken die daarmee nihil werd
gone

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 14 Mar 2013, 03:04

Ik begrijp helemaal niets van die bijtelling en zo. Maar ik verdiep me daar ook niet in. Ik tuf wat rond in een Defendertje en dat tot enorme tevredenheid. Ik wil me niet op een andere wijze verplaatsen, ook niet bij langere afstanden.
En als die Series 1 op de weg komt? Het zal mij mijn reet roesten! Ik ben niet vermogend maar ik weet wel waar ik voor kies. PLEZIER! Ik heb namelijk al genoeg aan mijn hoofd.
;)
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 14 Mar 2013, 03:20

De knuppel in het hoenderhok! Iemand moet het zeggen ten slotte: in hoeverre verschilt de gemiddelde Series rijder van de Mercedes rijder? Wat mij betreft hebben zij dezelfde motieven. Dat klinkt niet leuk en dat is het dan ook niet. Belastingontduiking is de (begrijpelijke) essentie. Simpel.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Mar 2013, 06:05

serie 1, serie 2 en tot op zekere hoogte serie 3 zullen overwegend gereden worden zoals pre 1980 mercedessen ook. . .

maar een ninety of oneten of rrc belastingvrij met moderne aandrijflijn en ombouw naar diverse luxes die pas later veelvuldig in zulke modellen zaten, dat zijn autos die net als late 80er jaren E-klasses vaak gereden worden omdat er geen belasting over betaald wordt.

dus nee, er is in essentie geen merkafhankelijkheid in de motieven om een oude auto te verkiezen
gone

Terug naar “Kroeg”