Na het "geluid" van de Td4 wordt het helemaal stil...

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
R1200C

Re: Na het "geluid" van de Td4 wordt het helemaal stil...

Berichtdoor R1200C » 23 Mar 2013, 11:58

Toen ik nog bij een energieleverancier werkte heb ik het een en ander op mogen vangen over de problemen rondom elektrisch rijden. Een van de grootste is dat ons huidige stroomnetwerk (dus van centrale naar je voordeur) niet opgewassen is tegen de enorme toename van de vraag als iedereen elektrisch zou gaan rijden. Daarbij is er berekend dat er naar alle waarschijnlijkheid veel te weinig grondstoffen zijn om al die accu's te maken tegen een aanvaardbaar bedrag.

Los van de problemen met de oplaadduur van een set accu's (binnen 2 tot 3 minuten verwacht de huidige gebruiker weer te kunnen rijden) kun je elektriciteit niet opslaan zodat je op piekmomenten (iedereen vertrekt op vakantie bijvoorbeeld) problemen kunt verwachten met de levering.

Het omzetten van elektriciteit naar bijvoorbeeld waterstof omzeilt een hoop van die problemen. Krijg je natuurlijk wel dat waterstof ietwat gevaarlijker is dan brandstoffen gebaseerd op olie. Zo wordt het doorgaans opslagen onder drukken van 200 tot 700 bar. Ter vergelijking: LPG gaat geloof ik onder 6 tot 7 bar.

Al met al is er volgens mij geen pasklare oplossing om iedereen te laten rijden op een andere energieleverancier dan aardolie in de nabije toekomst.

Wel heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen btw...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 25 Mar 2013, 23:25

Productie van waterstof zou een goede buffer kunnen zijn binnen het electriciteitsnetwerk, al ben ik bang dat bij het omzetten te veel energie verloren gaat. Maar als je waterstof dus in een gesloten systeem gebruikt, kan het veiliger en efficiënter weer omgezet worden in energie dan als elke particuliere auto weer een waterstoftankje krijgt.

Ik geloof echt dat elektrische auto's de toekomst hebben, hoe de elektriciteit opgewekt wordt; dat maakt niet uit maar is altijd het efficiëntst als dat centraal gebeurt.

Haha, ik bedenk net dat ik er eigenlijk ook geen verstand van heb, het is maar boerenwijsheid van een jongen uit de stad.

iemand een architect nodig?

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Mar 2013, 00:02

Al dat gebazel over het stroomnet is onzin. Als meer mensen zonnepanelen op hun dak leggen terug willen leveren is het net ook onvoldoende. er zijn al genoeg initiatieven die niet terug kunnen leveren. Als de stroomconsumptie nog wat stijgt is het net ook onvoldoende, ergo; het net moet sowieso ge-upgrade worden en dat weet Tennet al meer dan 20 jaar.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dommel

Berichtdoor Dommel » 26 Mar 2013, 01:15

Voor thuis gebruik prima, maar voor mobiliteit zal het nooit van de grond komen.
Sowieso niet verstandig nu in zonnecellen te plaatsen aangezien er binnenkort 3D panelen komen; leveren 20x(!) zoveel energie dan de huidige panelen.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

piet_g

Berichtdoor piet_g » 26 Mar 2013, 07:53

ja maar tegen de tijd dat die op de markt zijn, kunnen we de huidige panelen al terug verdiend hebben.. Daarnaast zal tegen die tijd ook weer een techniek komen die weer meer oplevert dan die 3D panelen..

Ben het wel met Edward eens dat het zou helpen dat veel meer daken (zeker die van grote bedrijven met een mooie ligging op de zon) met panelen bedekt zouden worden.

Ik weet alleen niet of dat nu het probleem met je energie netwerk oplost. het zal wel een deel wegnemen omdat stroom ook lokaal opgewekt word, maar met veel grotere energieverbruikers zal ook de belasting verder toenemen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Mar 2013, 08:40

we gaan lekker offtopic.

Maar ik weet niet hoe lang die nieuwe panelen op zich laten wachten, maar of dan nu geplaatste panelen terug verdiend zijn hangt erg af van de ligging van je huis.

Bij ons thuis (schaduwrand van het bos en huis 90graden verkeerd tov de zon) zou ik de panelen bijvoorbeeld niet terug verdienen binnen de verwachtte levensduur van 25 jaar en dan is de subsidie die je hier krijgt op de panelen er al af. Dus voor het geld heeft zonnepanelen voor ons geen zin.

lig je iets minder ongunstig, dan kun je de investering meer of minder dik terug verdienen, maar ook dan duurt het wel een aantal jaren.

Ik zie dan inderdaad vooral voordeel aan het plaatsen van paneelvelden op grote bedrijfshallen, ook nogeens veel minder in het zicht dan op normale daken, waar de panelen altijd optimaal op de zon gericht geplaatst kunnen worden zonder hinder van omliggende schaduw veroorzakers.
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 26 Mar 2013, 09:14

Edward schreef:Al dat gebazel over het stroomnet is onzin.

Ed, wil je er svp de komende dagen rekening mee houden dat ik nog steeds enorme hoestbuien heb en dat ik zo min mogelijk wil lachen. Dus dit soort opmerkingen even voor je houden :lol: uche :lol: uche hoest :lol:
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Mar 2013, 10:57

R1200C schreef:
Edward schreef:Al dat gebazel over het stroomnet is onzin.

Ed, wil je er svp de komende dagen rekening mee houden dat ik nog steeds enorme hoestbuien heb en dat ik zo min mogelijk wil lachen. Dus dit soort opmerkingen even voor je houden :lol: uche :lol: uche hoest :lol:

Wat ik bedoel is dat het stroomnet sowieso aangepast moet worden aan de 21e eeuw. Los van het grootschalig gebruik van elektrieke auto's.

Zowel hier in het noorden als in Brabant kunnen bv boeren met nieuwe plannen mestvergisters of grootschalige zonnepaneel projecten geen ruimte meer krijgen op het stroomnet om terug te leveren. Dat komt deels omdat het net als stroomsnelweg gebruikt wordt, maar aangezien daar ook behoefte aan is is er dus heeeeeeeel erg nodig een complete herziening nodig van het hele net.

En zoals eerder gezegd, weet Tennet dat al zeker 20 jaar.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”