Parkeerbon Amsterdam

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Dragon

Re: Parkeerbon Amsterdam

Berichtdoor Dragon » 11 Mar 2013, 17:19

R1200C schreef:Ik heb heel lang op mijn vingers gezeten maar de bizarre manier waarop hier weer eens wordt gestrooid met "mijn waarheid is de waarheid" nekt me. Misschien eens nadenken over het hoe en waarom er regels zijn? Precies, omdat sommige mensen het kennelijk niet interessant vinden om zich iets aan te trekken van een ander.

Waarom wordt er (in principe) geld gevraagd om te mogen parkeren? Simpel: omdat er meer mensen op die plek hun auto kwijt willen dan er plaatsen zijn en als iedereen zijn hok maar op de stoep gooit oma er met haar rollator niet meer veilig langs kan. Door mensen te laten betalen staan ze er doorgaans niet langer dan strikt noodzakelijk. Verrek je te betalen dan moet er iemand jou wijzen op het feit dat je de regels aan je laars lapt. Dat is geen reden om degene die jou daar op wijst te minachten. Die persoon heeft alleen maar die baan om de boel voor anderen leefbaar te houden. Dat je dat niet ziet zegt meer over jou dan over de ander.

Dat er soms meer gevraagd wordt dan jij wilt betalen is geen reden om dan maar niet te betalen en de rest af te zeiken.

Tsja....
Eigenlijk zou ik niet meer moeten reageren. (open deur, schieten maar)
In een notendop, is het zo dat ik welke beroepsgroep dan ook, respectvol benader.
Helaas is dat niet altijd wederzijds.
Dat schuurt.
In onze straat staan ook paaltjes t.b.v. op/afritten van karretjes voor minder mobiele medemensen die ruimte nodig hebben om hun voordeur in en uit te kunnen.
Altijd rekening mee gehouden, ook al worden de karretjes nooit gebruikt en staan ze voor de deur weg te rotten, wel van ons belastinggeld.
jammer, dat schuurt.
Misschien had ik in dit topic beter uit moeten leggen wat voor mij genuanceerd parkeerbeleid is.
Krijg het gevoel dat jullie denken dat ik mijn "hok" overal neer pleur..... egnie!!
Dat schuurt!
Laat het wel duidelijk zijn dat ik de regels naleef, maar tegen te rigide handhaving in opstand kom.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mar 2013, 00:22

Edward schreef:
VeeTee schreef:Tja, sommige mensen denken dat je moet betalen omdat je gecontroleerd wordt... Maar je betaald natuurlijk omdat je iets koopt, een dienst afneemt of in dit geval een parkeerplaats huurt. :shock:

Parkeerplaats huren????? Doen wij hier nie, allemaal gratis.

Maar waarschijnlijk is een vierkante meter bestraten hier goedkoper dan bij jullie. :shock: :shock:

Hoe vaak moet je belasting betalen voor dezelfde vierkante meter??? betaald parkeren is geen dienst leveren, dat is gewoon een andere vorm van belasting innen omdat de begroting gaten vertoont!

Wat onverlet laat dat als je parkeert op een plek waar een meter bij staat, je dan ook moet betalen!

Tja, in Frankrijk was er de laatste dagen een geweldige opwinding omdat de parkeer-boetes verhoogd (lees ruim verdubbeld) zouden worden om het stedelijk OV te kunnen verbeteren.
De boete is nu nog € 17,--* .... dus met z'n allen naar Parijs om daar fout te gaan parkeren, da's altijd nog goeikoper als ordentelijk betalen in A'dam.
* Er was sprake van een verhoging naar € 35,-- ... en als je dan de pakkans kent ... :-)

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mar 2013, 00:37

VeeTee schreef:Tja, sommige mensen denken dat je moet betalen omdat je gecontroleerd wordt... Maar je betaald natuurlijk omdat je iets koopt, een dienst afneemt of in dit geval een parkeerplaats huurt. :shock:

En dan is er het liberale principe van (vrije)marktwerking: wat schaars is is duur, of ... ook marktwerking: als het te duur is/wordt laat je het wel uit je hoofd.
Je kan altijd nog met de bakfiets komen.
(En ... moet je ook betalen voor een aanhanger ? ... en hoe gaat het dan met een < 750 kg aanhanger, daar hoeft geen kentekenplaat op als hij niet achter een auto hangt.)

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 12 Mar 2013, 09:21

Nogal aparte wending van waar het allemaal mee begon,

de straat(parkeervakken) als marktwaar, met de overheid als monopolist qwa uitgever ervan..
wat is de volgende fase, de ambulancediensten(als onderdeel van ziekenhuizen die steeds marktconformer moeten presteren) die tegen mekaar op moeten gaan bieden om gebruik van de vrije busbaan te mogen maken?
Wellicht een extra inkomstenbron voor de heren in adam; een toeslag betalen als je wilt winkelen in de kalverstraat, of de PC.
En een korting als je wilt shoppen op het Macatorplein en winkelcentrum de amsterdamse poort..

Maar als mijn buurman zijn kraam op het gemeenteplein wil stallen, wordt er geloot op basis van geluk, en uitgave dus niet op basis van de hoogste bieder.En terecht lijkt mij.

Je huurt of koopt helemaal niets.
je betaalt belasting om gebruik te mogen maken van iets.
op basis van een erg selectief beleid.

zie de recente ontwikkelingen aangaande de woz aanslag bij talloze gemeentes die ZWAAR over scheef gingen.
ik ben niet anti overheid, anti parkeerwachters/beleid.
wel tegen een diplomatieke/zachte vorm van uitbuiting
en dat was het enige punt wat ik wou maken :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

R1200C

Berichtdoor R1200C » 12 Mar 2013, 10:16

Beetje kortzichtig om te zeggen dat je geen andere keus hebt dan in die straat te parkeren en dat de gemeente daar(om) monopolist is. Als Amsterdam iets heeft dan is het wel een groot aantal aan alternatieve parkeermogelijkheden, van parkeervakken (van de gemeente idd) tot parkeergarages en P+R terreinen en zelfs openbaar vervoer.

Das een beetje vergelijkbaar met de AH binnen lopen en gaan zeggen dat ze een monopolist zijn omdat er in de winkel alleen maar spullen van AH liggen...

Je hebt altijd een keuze en aangezien er in Amsterdam nog steeds druk geparkeerd wordt is er voldoende markt om de huidige situatie in stand te houden.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

tim

Berichtdoor tim » 12 Mar 2013, 10:27

R1200C schreef:Beetje kortzichtig om te zeggen dat je geen andere keus hebt dan in die straat te parkeren en dat de gemeente daar(om) monopolist is. Als Amsterdam iets heeft dan is het wel een groot aantal aan alternatieve parkeermogelijkheden, van parkeervakken (van de gemeente idd) tot parkeergarages en P+R terreinen en zelfs openbaar vervoer.

Das een beetje vergelijkbaar met de AH binnen lopen en gaan zeggen dat ze een monopolist zijn omdat er in de winkel alleen maar spullen van AH liggen...

Je hebt altijd een keuze en aangezien er in Amsterdam nog steeds druk geparkeerd wordt is er voldoende markt om de huidige situatie in stand te houden.

Als je omwille van je werk die plek moet zijn, zoals ik het heb aangegeven, is ieder alternatief van theoretische aard.
Natuurlijk, als ik op bezoek zou komen voor een dagje adam so to speek, zou ik de auto(vrije keuze in dit geval)ook aan de rand van de stad kunnen zetten, en vervolgens de tram nemen.
kom ik ook nog eens onder de mensen..
Blijft staan dat de gemeente de enig "eigenaar" van de straat is, en ermee doet wat ze wilt, in dit geval qwa tarieven parkeren.
En ik blijf stellen dat tarieven van rond de 5 euro per uur afdeling belachelijk is.
en daarom betaal ik niet. net zo goed dat als het fout gaat, ik ook een grote jongen zal zijn en zonder gemeut die naheffingen zal betalen.

je vergelijking met de supermarkt gaat niet op.
daar heb je er meerdere van, en binnenin 1 supermarkt weer de keuzes van verschillende merken beschuit als voorbeeld.
Maar er is maar 1 openbare weg.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mar 2013, 10:34

tim schreef:Nogal aparte wending van waar het allemaal mee begon,

de straat(parkeervakken) als marktwaar, met de overheid als monopolist qwa uitgever ervan..
wat is de volgende fase, de ambulancediensten(als onderdeel van ziekenhuizen die steeds marktconformer moeten presteren) die tegen mekaar op moeten gaan bieden om gebruik van de vrije busbaan te mogen maken?
......

Begrijp mij goed, ik ben bepaald geen fan van dit soort van marktwerking, want het leidt uiteindelijk tot een nieuwe jungle, de jungle waar de "sterkste", dwz. de grootste schurk met het meeste geld, het voor het zeggen heeft. Dus een soort "Oost-Europese" toestand waar de dikke Mercedes (of wat dan ook) met groot licht vrijbaan eist (en krijgt) -- vroeger was het dan iemand van de nomenclatura, nu gewone maffia.

Er is heel veel op te merken over, en af te dingen op, de gang van zaken in Frankrijk, maar daar willen ze nu de economische doelstellingen voor ziekenhuizen weer willen schrappen en de medische doelstellingen weer bovenaan zetten, en daar is het nog steeds zo dat de ambulance-dienst bij een ongeval gewoon op staats-kosten rijdt (het zijn Pompiers = brandweermannen met een medische opleiding die echt weten wat ze doen). M.i. is het onzinnige geld-rondpomperij (en werkverschaffing) om een rekening te krijgen voor de ambulance, en die daarna weer te moeten declareren bij de verzekering, die je verplicht moet hebben .... 't is dan toch een stuk makkelijker en goedkoper om gewoon iets meer belasting te betalen.

Groeten MarcS

PS Dat de gemeente monopolist is en veel te zeggen heeft ... dat heeft ook goede kanten. Als parkeren werkelijk aan marktwerking zou worden overgegeven dan was het op sommige plekken echt onbetaalbaar (kijk maar naar de m2 prijzen op top-locaties).

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Mar 2013, 10:41

De straat is van de gemeente ja, maar er zijn in de meeste steden genoeg private parkeerplaatsen en parkeergarages. Die worden gewoon door bedrijven als Qpark gerund.

En ga nou niet janken dat een Defendert daar niet in past, want dat is je eigen keuze om die te rijden!

Laden en lossen mag altijd gewoon op de rijbaan. Vanaf de parkeerplek fiets ik met mijn vouwfiets. Dus dat je daar perse moet staan is ook gelul, dat is een keuze!

In Grun parkeer ik de Def vr buiten het centrum want in garages past ie niet em op straat is nooit plek. Wat de kosten van die straat zijn weet ik dus ook niet.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

R1200C

Berichtdoor R1200C » 12 Mar 2013, 10:57

tim schreef:Als je omwille van je werk die plek moet zijn, zoals ik het heb aangegeven, is ieder alternatief van theoretische aard.
Natuurlijk, als ik op bezoek zou komen voor een dagje adam so to speek, zou ik de auto(vrije keuze in dit geval)ook aan de rand van de stad kunnen zetten, en vervolgens de tram nemen.
kom ik ook nog eens onder de mensen..
Blijft staan dat de gemeente de enig "eigenaar" van de straat is, en ermee doet wat ze wilt, in dit geval qwa tarieven parkeren.
En ik blijf stellen dat tarieven van rond de 5 euro per uur afdeling belachelijk is.
en daarom betaal ik niet. net zo goed dat als het fout gaat, ik ook een grote jongen zal zijn en zonder gemeut die naheffingen zal betalen.

je vergelijking met de supermarkt gaat niet op.
daar heb je er meerdere van, en binnenin 1 supermarkt weer de keuzes van verschillende merken beschuit als voorbeeld.
Maar er is maar 1 openbare weg.

Dus jij doet je werk op straat? Grappig, dacht dat je bij klanten in "huis" werkte. Zoals Edward al schrijft kun je ook ergens in de buurt parkeren. Tuurlijk dan moet je wel even nadenken wat je uit de auto haalt als je aankomt en een stukje lopen/fietsen...

Denk je trouwens dat als de parkeergarages besluiten om 0,01 euro per uur te gaan vragen er nog mensen op straat zullen parkeren? En ja, natuurlijk zijn die niet zo gek dat ze het gratis gaan doen.

Overigens gaat mijn vergelijking met de supermarkt prima op (had je natuurlijk ook niet anders verwacht :D ) want net zoals jij de keuze hebt om naar een andere supermarkt te gaan kun je ook er voor kiezen om geen klanten in Amsterdam aan te nemen. Ga je gewoon naast die 130 van Ed staan, hoef je ook meteen een hoop woord'n niet meer af te mak'n :lol:
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Mar 2013, 15:17

*****het is zinloos het voorgaande bericht volledig te quoten. quote verwijderd door moderator*****

Met Atelier Hout werk ik door het hele land. Ben ook jaarlijks in Eindhoven te vinden voor een grote klus. Dan kan ik ook nergens staan, want in de parkeergarage pas ik niet. (Vroeger ook al niet met een verlengde en verhoogde Ducato) Dus los ik gewoon op straat met de alarmlichten aan em zet de wagen dan ergens neer waar het wel kan. Wat is daar het probleem van?

Er is ALTIJD een keuze! Je een beetje zielig slachtoffer gaan zitten voelen zegt niks over de gemeente of de regels en wetten. Het zegt alles over jezelf! :shock: :shock:

En Joost, ook na 7 jaar in Grun praat ik nog gewoon Eindhoves hoor pik!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”