Wat gaat er hier verkeerd?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
piet_g

Re: Wat gaat er hier verkeerd?

Berichtdoor piet_g » 13 Feb 2013, 20:07

Edward schreef:Lassen is ook iets meer dan met een lasapparaat wat stukken ijzer aan elkaar bakken.......

ja klopt.. moet dat ding ook goed instellen en de juiste materialen gebruiken.. :P.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Feb 2013, 20:25

Edward schreef:Lassen is ook iets meer dan met een lasapparaat wat stukken ijzer aan elkaar bakken.......

tuurlijk, en origineel zijn er ook outriggers en dwarsstukken aan gelast, reactiearmmontagepunten zijn gelast en noem maar op...

maar het materiaal ter plekke van de las en dicht er omheen is heet geweest, en zal iets andere eigenschappen hebben dan het basis metaal... maar in hoeverre dat in de auto echt problematisch is.......
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Feb 2013, 21:30

Roger B. schreef:

tuurlijk, en origineel zijn er ook outriggers en dwarsstukken aan gelast, reactiearmmontagepunten zijn gelast en noem maar op...

maar het materiaal ter plekke van de las en dicht er omheen is heet geweest, en zal iets andere eigenschappen hebben dan het basis metaal... maar in hoeverre dat in de auto echt problematisch is.......

Nou is het ook ziet zo dat een chassis in de fabriek uitgebreid nagegloeid word of zo om de spanning er uit te halen. :roll: :roll:

Dat is ook koud bak en braai werk.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 14 Feb 2013, 07:46

Effe hier op voort borduren/bakken;

Ik moet binnenkort iets lassen, gewoon simpel, elektrisch, dikwandig staal, met zo'n kijkschop ding.
Maar de laselektrode; moet je die nou tegen je werk houden, of er vlak boven?

Of gewoon maar proberen , en kijken hoever /hoe goed het gaat?
Hoeft niet ubermooi te worden, maar moet uiteraard wel een beetje vast aan mekaar komen te zitten.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 14 Feb 2013, 11:02

Er boven Tim, je moet een vlamboog trekken. Als je hem er tegen houd dan maak je een soort van sluiting. En begint je machine te brommen.Om te beginnen "strijk" je hem aan. Als je het nooit gedaan hebt dan zal het je nog niet mee vallen denk ik. Ook moet je de stroom instelling op het toestel aan passen naar de dikte van elektrode die je hebt, met een beetje geluk staat dat op de verpakking van je elektroden. Lees http://www.nil.nl/public/cms/lists/upload/26_bmbe.pdf dit maar eens staat ook een tabel in voor de stroom instelling bij welke diameter.

Succes, groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 14 Feb 2013, 12:25

Misschien heel veel elektrodes naast elkaar plakken, soort puntlassen zeg maar :D

Groet Ron

Ps: hopelijk praat je niet over je auto, kan de aandrijfas misschien de boel bij elkaar houden :mrgreen:
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Feb 2013, 20:32

tim schreef:Effe hier op voort borduren/bakken;

Ik moet binnenkort iets lassen, gewoon simpel, elektrisch, dikwandig staal, met zo'n kijkschop ding.

Hoeft niet ubermooi te worden, maar moet uiteraard wel een beetje vast aan mekaar komen te zitten.

Als je dat moet vragen dan moet je de elektrode in de doos laten zitten en het apparaat bij de Kijkshop laten staan. Het is je chassis maar dat je doorzaagt en weer aan elkaar wilt lassen. :shock: :shock: :shock:

Natuurlijk is lassen te leren, maar een dergelijke klus is niet om op te oefenen. Dat moet je een lasser met iets meer ervaring laten doen. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

piet_g

Berichtdoor piet_g » 14 Feb 2013, 21:32

Edward schreef:
tim schreef:Effe hier op voort borduren/bakken;

Als je dat moet vragen dan moet je de elektrode in de doos laten zitten en het apparaat bij de Kijkshop laten staan. Het is je chassis maar dat je doorzaagt en weer aan elkaar wilt lassen. :shock: :shock: :shock:

Natuurlijk is lassen te leren, maar een dergelijke klus is niet om op te oefenen. Dat moet je een lasser met iets meer ervaring laten doen. :roll: :roll:

De eerste keer dat wij gingen lassen hadden we ook gewoon electrodes gekocht en een lasapparaat geleend.. het ging niet super, maar goed, na een dag lassen ging het steeds beter. ben wel blij dat ik later nog een cursus gevolgd heb overigens..

maar goed over die electrodes.. je moet idd even letten op de dikte van het materiaal, daarop de dikte van je electrode aanpassen en ook de stroom. Verder ook even rekening houden met je lasrichting. voor een vlakke las is bijna elke electrode is geschikt, maar zodra je bijvoorbeeld van boven of naar beneden moet lassen, dan moet je een electrode hebben die dat kan. De meeste allrouders kunnen wel de de meeste manieren van lassen, maar let even op het doosje, hierop moeten ook de mogelijke lasrichtingen staan.
verder zorg er voor dat je rutile las electrodes hebt. Deze zijn ook geschikt voor je kijkshop apparaat. Electrodes welke een hoge startstroom nodig hebben, kun je niet gebruiken omdat je lasapparaat bijna zeker te weten niet aan kan (dan krijg je zegmaar je vlamboog niet gestart).

Neem de tijd voor het lassen.. zeker de eerste keren zal het lastig zijn om de electrode gestart te krijgen en maak dan rustig een trekkende beweging en zorg ervoor dat je eletrode op een gelijke afstand blijft van je laswerk. oefen ook eerst een paar keer op gewoon een lang vlak stuk metaal.

Verder als je in hoeken moet lassen, let er dan op dat je bij gelijke diktes je electrode precies 45 graden in de hoek houd. wanneer de platen van ongelijke dikte zijn, dan zorg je er voor dat je electrode meer naar de dikste plaat wijst. verder als je in een hoek werkt.

De ideale stroom moet je zelf even zoeken, dit omdat dit onder andere afhankelijk is van je lassnelheid, afstand tot het metaal, dikte van de gewenste las, enz, enz. Maar de stromen op de verpakking kun je daarbij goed als richtlijn gebruiken.

Succes ;)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

tim

Berichtdoor tim » 14 Feb 2013, 21:34

Jongens jongens jongens, waar zien jullie mij voor aan, anders dan een verdwaalde afrikaan?? :o :mrgreen:

Casus: ik wil voor mijn ligbad boven op de zolder en metalen standaard maken alwaar ik een ouderwetse badkraan , jaren 30 stijl, evenals het bad qwa tijdvak, op kan monteren, om jawel mijn badkuip te vullen met water(en leuke eendjes van de HEMA natuurlijk..)

sjonge jonge, schaam jullie!! :mrgreen:

Ik heb contact met eene Lance A uit Amerika opgenomen, hij stuurt mij ik hoop in April/Mei wat pillen enzo op, waardoor het groeiproces van 110 naar 130 inch kan gaan aanvangen..

Ooh ja, heren dank voor de zeer nuttige lastips!
Laatst gewijzigd door tim op 14 Feb 2013, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

piet_g

Berichtdoor piet_g » 14 Feb 2013, 21:35

ow ik vergat nog een klein ding. als je veel aan het lassen bent op een klein stuk.. laat dan ook het metaal tussendoor even afkoelen. hoeft niet bij elke las, maar houd er rekening mee dat wanneer metaal echt te warm word dat het ook krom gaat trekken, vandaar dat je je stroom ook niet super hoog moet zetten (buiten dat je dan door je metaal heen brand ;))
------

Terug naar “Kroeg”